یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۸
«همپاي صاعقه»، فيلم مستند مي شود

گلعلي بابايي، نويسنده دفاع مقدس از ساخت فيلمي مستند به مناسبت هفته دفاع‌مقدس و بر اساس كتابش «همپاي صاعقه» خبر داد و گفت: به درخواست گروه سازنده فيلم مستند «سيره عملي امام روح‌الله»، اين كتاب براي ساخت فيلمي با موضوع 8 سال دفاع‌مقدس در اختيار آن‌ها قرار گرفته است.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومين نشست «يك كتاب، يك نويسنده» با موضوع بررسی كتاب « همپاي صاعقه» نوشته گلعلي بابايي و حسين بهزاد، به دلیل بروز برخي ناهماهنگی ها، به جلسه معرفی و شرح این کتاب توسط نویسنده آن تبدیل شد.

در ابتدای این جلسه كه در فرهنگسراي پايداري برگزار شد، محمد مومنی ـ مسوول کتابخانه تخصصی جنگ و دفاع مقدس فرهنگسرای پایداری ـ نویسنده کتاب «همپای صاعقه» را این گونه معرفی کرد: گلعلی بابایی، متولد سال 1339 از نوشهر است. او در سال 1361 وارد ل‍ش‍ک‍ر ۲۷ م‍ک‍ان‍ی‍زه‌ م‍ح‍م‍د رس‍ول‌ال‍ل‍ه‌(ص) شد و پس از آن کتاب‌هایی مانند از الوند تا قلاويز، نبردهاي جنوب اهواز، ققنوس فاتح و ح‍ک‍ای‍ت‌ م‍ردان‌ م‍ه‍ر(ب‍راس‍اس‌ زن‍دگ‍ی‍ن‍ام‍ه‌ س‍رداران‌ ش‍ه‍ی‍د غ‍لام‍ع‍ل‍ی‌ پ‍ی‍چ‍ک‌ و م‍ه‍دی‌ خ‍ن‍دان)‌ را به رشته تحریر درآورد.

گلعلی بابایی در ادامه دومين نشست «يك كتاب، يك نويسنده»، درباره چگونگی تدوین کتاب « همپای صاعقه» سخن گفت: در سال 1375 تصمیم گرفتیم به مناسبت بزرگداشت 36هزار شهید استان تهران، مراسم یادبودی برگزار کنیم. بنابراین، کمیته‌های تحقیق و بررسی را در بخش‌های مختلف نظامي تهران مانند لشکر 27 محمد رسول الله(ص) برای به دست آوردن اطلاعات درباره شهدا مستقر کردیم. پس از برگزاری این مراسم یادبود در سال 1376 و در دانشگاه تهران، با مشاوره فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله(ص) و همکاری شهید سعید جان بزرگی، به تدوین آلبوم تصویری این لشکر پرداختیم که متاسفانه این پروژه به دلیل عدم دسترسی به همه عکس‌های لشکر 27 محمد رسول الله(ص) متوقف شد. پس از آن، نگارش کارنامه عملیاتی این لشکر را مدنظر قرار دادیم و با همکاری حسین بهزاد، اقدام به جمع آوری و تدوین این کتاب کردیم.

وی درباره محتوای کتاب «همپای صاعقه» گفت: طبق پیش بینی ما، این کتاب دربرگیرنده تاریخچه تشکیل تیپ محمد رسول الله(ص) تا پایان جنگ تحمیلی می‌شد که با توجه به جمع آوری اسناد و حجم بالای اطلاعات، این کتاب دربرگيرنده 7 ماه آغاز فعالیت این تیپ، یعنی از دی‌ ۱۳60 تا ت‍ی‍ر ۱۳۶۱ شد.

این نویسنده دفاع مقدس به کتاب «ضربت متقابل» اشاره کرد و گفت: جلد دوم کارنامه عملیاتی لشکر 27 محمد رسول الله(ص)، با عنوان «ضربت متقابل» هم به تشریح موقعيت اين لشكر از تیر تا شهریور سال 1361 پرداخته است. 

بابایی، حوزه دفاع مقدس را دارای منابع غنی از اطلاعات دانست و افزود: اگر بتوانیم همه اطلاعات مربوط به 8 سال دفاع مقدس را با شیوه‌ای مناسب به مخاطب ارائه دهیم، همه کتاب‌های دفاع‌مقدس مانند «همپای صاعقه» با اقبال روبرو خواهند شد.

وی درباره چگونگی تدوین کتاب «همپای صاعقه» اظهار داشت: قسمتی از محتوای این کتاب، شامل 3هزار و 800 ساعت نوار صوتی گفت‌وگوی فرماندهان لشکر 27 محمدرسول الله (ص)، پشت بی‌سیم است که علی رغم کیفیت پایین این نوارها، تمام صحبت‌های آن‌ها در کتاب آورده شده است.

نویسنده کتاب «همپای صاعقه»، روایت مستند و بدون اغراق این کتاب را یکی از ویژگی‌های آن دانست و افزود: انسجام موجود در فصل‌های کتاب، آن را به اثری روایی تبدیل کرده است.

اين محقق دفاع‌مقدس افزود: اگر کتابی حتی با استفاده از الفاظ خشک نظامی نوشته شود اما در آن صداقت وجود داشته باشد، در ذهن نسل جوان اثرگذار خواهد بود. همانطور که دو کتاب « همپای صاعقه» و «ضربت متقابل» مورد استقبال دانشجویان و جوانان قرار گرفته است. 

بابایی با اشاره به تقریظ مقام معظم رهبری بر کتاب «همپای صاعقه» افزود: طبق فرمایش ایشان، اگر کتاب‌های مربوط به دفاع‌مقدس به خانواده‌ها راه پیدا کنند، روی همه افراد خانواده تاثیرگذار خواهند بود. 

وي در پاسخ به سوالي درباره حجم زياد كتاب ‌گفت: وظيفه محقق، تحقيق و نگارش كتاب مرجع است و زماني كه هدف او تدوين يك كتاب تاريخي است، بايد تمام جزئيات حادثه مورد نظر در كتاب آورده شود.

بابايي در پايان از ساخت فيلم مستندي به مناسبت هفته دفاع‌مقدس بر اساس كتاب «همپاي صاعقه» خبر داد و گفت: به درخواست گروه سازنده فيلم مستند «سيره عملي امام روح‌الله»، اين كتاب براي ساخت فيلمي با موضوع 8 سال دفاع‌مقدس در اختيار آن‌ها قرار گرفته است.

كتاب «همپاي صاعقه» با موضوع ک‍ارن‍ام‍ه‌ ت‍اری‍خ‍ی‌ و ن‍ظام‍ی‌ ل‍ش‍ک‍ر ۲۷ م‍ک‍ان‍ی‍زه‌ م‍ح‍م‍د رس‍ول‌ال‍ل‍ه‌(ص) و تشريح نقش اين یگان در دو عمليات بزرگ فتح‌المبين و بيت‌المقدس و اعزام به لبنان تدوين شده و دربرگيرنده وقايع دی‌ ماه۱۳۶۰ تا ت‍ی‍ر ماه ۱۳۶۱ است.

 اين كتاب با همكاري فرهنگسرای پایداری، لشکر۲۷ محمدرسول‌ الله (ص) و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به چاپ دوم رسيده است.

جلسه بررسي كتاب «همپاي صاعقه» نوشته گلعلی بابایی، عصر شنبه دوازدهم مرداد ماه، از ساعت 18 تا 20 در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي پايداري با حضور همرزمان نويسنده اين كتاب برگزار شد.

فرهنگسرای پایداری در خیابان پاسداران، خیابان شهید گل نبی، خیابان شهید ناطق نوری، میدان قبا واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط