چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۶
سیدحسن خمینی: انقلاب ما صدور فکر بود نه صدور تفنگ/ جامعه اسلامی به گفتمانی وسیع‌تر از گفتمان شیعه نیاز دارد

سید حسن خمینی در همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و جهان معاصر» اظهار کرد: صدور انقلاب، صدور فکر بود نه صدور تفنگ. برای همین انقلاب اسلامی از مرزها فراتر رفته و دوستداران پیامبر اسلام (ص) را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی حضرت امام خمینی(ره) و جهان معاصر» با حضور سیدحسن خمینی، علی یونسی، حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سیدمحمود دعایی و برخی چهره‌های سرشناس ادیان و مذاهب چهارشنبه (12 خرداد) در کتابخانه ملی برگزار شد.
 
سیدحسن خمینی با اشاره به عنوان همایش گفت: ابتدا خوب بود یک بررسی‌ در عنوان همایش انجام می‌شد تا کج‌تابی در آن نباشد. اسلام سیاسی به این معنا نیست که ما چند نوع اسلام داریم بلکه اسلام سیاسی می‌تواند گفتمانی باشد که آن را در مقابل سیاست به کار ببریم. به نظرم عنوان مجموعه به این معنا تناسب دارد که ما در دنیای معاصر کدام اندیشه سیاسی را از اسلام می‌گیریم و امام بزرگوار کدام اندیشه سیاسی را باور کرده است. این پرسش مهمی است در روزگاری که جهان اسلام درگیر تلخ‌ترین دوران خودش است.
 
وی افزود: شک نکنید که آیندگان این دوره را دوره تلخ و دردآور جهان اسلام نقل خواهد کرد. اگرچه جهان اسلام از این فراز و فرودها بسیار داشته است. ما در دوره‌هایی صعود و در دوره‌های نزول داشتیم. بعد از حمله مغول جهان اسلام برای قرن‌ها کمر راست نکرد و مغول‌ها پایه‌های تمدن جهان اسلام را در شامات، ماورالنهرء و بین‌النهرین از بین بردند و هیچ ردپایی از تمدن را در آنها باقی نگذاشتند. از این رو جهان اسلام بعد از مغول دوره دشواری را در پیش رو داشت اما اینگونه نبود که در دنیای امروز مسلمان‌ها با هم درگیر شدند. هرچند در دوره صفویه نیز نگاه‌های سختی در میان مسلمانان شکل گرفت اما اینگونه به هم ریختگی و کشت‌وکشتار وجود نداشت.
 
نوه امام خمینی(ره) ادامه داد: امروز اسلام در سرزمین‌هایی که روزگاری هسته مرکزی آن بودند یعنی در یمن، سوریه و بحرین دچار فاجعه است، اینجاست که ما محتاجیم نوعی از گفتمان سیاسی را که برآمده از اندیشه اسلام است ارایه دهیم؛ گفتمانی که در آن جنگ و نزاع نیست، یادمان باشد روزگاری همه نیروی جهان اسلام درگیر مبارزه با اسرائیل بود زیرا اسرائیل به عنوان یک فاجعه در جهان اسلام مطرح بوده است.
 
سیدحسن خمینی عنوان کرد: بعد از مسایلی که اکنون جامعه جهان اسلام با آن مواجه است دیگر سخنی از نزاع با اسرائیل نیست و خبرها حاکی از کشتار مسلمان به دست یکدیگر است بنابراین ما محتاج این بیانیم که گفتمانی مورد وفاق همه اندیشمندان جهان اسلام شکل بگیرد که جامعه اسلامی را به آرامش و وحدت درونی برساند. به نظر ما گفتمان امام که گفتمان سیاسی انقلاب اسلامی است امکان این را دارد که به عنوان گفتمان غالب و اندیشه ناجی از طرف مردم در جهان اسلام پذیرفته شود.
 
وی در بخشی دیگر از سخنانش با نفی افراط گفت: تحجر در حوزه فکر است و افراط در حوزه رفتار است در هیچ مقطعی امام (ره) اجازه ترور نداده است و برخی جریان‌ها هم که به ترور دست زدند از آن خود ندانسته است، زیرا صدور انقلاب، صدور فکر بود نه صدور تفنگ. برای همین انقلاب اسلامی از مرزها فراتر رفته و دوستداران پیامبر اسلام (ص) را تحت تاثیر قرار داده است. ما با کلام انقلاب می‌کنیم همچنان که برخی خارجی‌ها از انقلاب اسلامی به انقلاب نوار یا کاست تعبیر می‌کنند. زیرا بیانات امام در زمان مبارزه برای پیروزی انقلاب اسلامی به وسیله نوار به دست مردم می‌رسید و نه چریک‌بازی. چریک‌بازی‌ که در کوبا و ویتنام مد شده بود هرگز از سوی امام تجویز نشد حال امروز عده‌ای در بازار بغداد بمب‌گذاری می‌کنند بدون توجه به اینکه در این میان زن و بچه‌ و مردم بیگناه کشته می‌شوند. من نمی‌دانم جهان اسلام به چه دردی دچار شده است اما ما محتاج بازتعریف گفتمان سیاسی‌ هستیم که مختص جغرافیای شیعه نباشد زیرا جامعه اسلامی نیاز به گفتمانی وسیع‌تر از گفتمان شیعه دارد.
 
نوه امام خمینی(ره) عنوان کرد: اگر تعبیر امیرالمؤمنین در نامه‌‌ به مالک اشتر بخوانید درمی‌یابید که امام شیعیان چگونه درباره حقوق بشر به زیبایی سخن گفته است. امام علی (ع) می‌فرماید: «ای مالک، با مردم خوب رفتار کن» بنابراین هدف گفتمان اسلام سیاسی باید تعالی جامعه باشد و جامعه را بالاتر ببرد. هر گفتمانی که باعث سقوط اخلاق و انسانیت در جامعه شود گفتمان دینی نیست از این رو ما باید در جامعه گفتمانی ارایه دهیم که مردم بهتر شوند به عبارتی دروغ نگویند، فساد نکنند، تهمت نزنند و از افراط پرهیز کنند و نتیجه این گفتمان زندگی مسالمت‌آمیز و روبه صلح باشد و می‌تواند یک آجر برای ساختمان بلند و مرتفع جامعه اسلامی به‌شمار آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها