سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
غلامی جلیسه: هدف اصلی طرح «عیدانه کتاب» توزیع عادلانه یارانه کتاب بود/ آغاز طرح «تابستانه کتاب» از 15 تیرماه

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در آیین تقدیر از برگزیدگان طرح «عیدانه کتاب» ضمن ارائه گزارشی از مجموعه اقدام‌های این مؤسسه برای کانون توجه قرار دادن کتابفروشی‌ها، گفت: توزیع عادلانه یارانه کتاب میان اقشار مختلف جامعه و خروج تمرکز یارانه‌ها از تهران به سراسر کشور از جمله اهداف طرح «عیدانه کتاب» به شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تقدیر از برگزیدگان طرح «عیدانه کتاب» امروز (11 خردادماه) در سرای کتاب خانه کتاب با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، افشین داورپناه، معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب، روح‌الله سلطانی، مدیر شابک و شابم خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا، مدیر بخش اطلاع‌رسانی خانه کتاب و جمعی دیگر از اهالی فرهنگ و ادب و کتاب‌دوستان برگزار شد.
 
مجید غلامی‌جلیسه اظهار کرد: امروزه در دنیا علم در کنار تکنولوژی بستر مناسبی برای توسعه بسیاری از فعالیت‌ها فراهم کرده است. خوشبختانه در حوزه صنعت نشر نیز تحول قابل توجهی را با استفاده از علم و تکنولوژی شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: آمارهایی که به صورت شفاهی منتشر می‌شوند گواهی این است که وضعیت کتابخوانی مناسب نیست. برهمگان واضح و شفاف است که تحلیل‌های شفاهی و حدسی قابل استناد نیستند و اگر قرار است وضعیت موجود را به وضعیت مطلوب برسانیم نیازمند این است که با نگاه علمی وضعیت گذشته و فعلی خودمان را تحلیل کنیم تا برنامه‌ریزی جدی برای گذار از وضعیت موجود داشته باشیم.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب اظهار کرد: مطلوب نبودن وضعیت کتابفروشی‌ها، اسفناک و شنیدن خبر تعطیلی برخی کتابفروشی‌ها از گوشه و کنار کشور ناراحت‌کننده است. خوشبختانه در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی‌های مشخصی برای کتابفروشی‌ها انجام  و برخی از این وظایف به عهده خانه کتاب نهاده شده است.
 
غلامی‌جلیسه توضیح داد: خانه کتاب توانست اقدام‌های زیرساختی را فراهم کند که از آن میان می‌توان به ایجاد فروشگاه‌های الکترونیک در سال گذشته اشاره کرد. با راه‌اندازی این وب‌سایت با همکاری اداره پست به نشانی ketab.ir ناشران می‌توانند بدون پرداخت هزینه کتاب‌ها را به سراسر کشور ارسال کنند. تاکنون بیش از سه‌هزار ناشر از این امکان استفاده کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: اطلاع‌رسانی کتابفروشی‌ها به عنوان ارکان اصلی این وب‌سایت مطرح بود؛ در 6 ماه نخست سال 95 می‌کوشیم شرایطی را فراهم کنیم تا اگر شخصی وارد این وب‌سایت شد و کتابی را جست‌وجو کرد بتوانیم نزدیک‌ترین کتابفروشی که آن کتاب را داراست، به وی معرفی کنیم.
 
مدیر عامل خانه کتاب از راه‌اندازی اپلیکشین کتابفروشی به عنوان دیگر اقدام خانه کتاب برای توجه به کتابفروشی‌ها خبر داد و گفت: بیش از سه‌هزار کتابفروشی سراسر کشور از طریق این اپلیکیشین معرفی شده‌اند؛ مردم با وارد شدن به این اپلیکیشن می‌توانند نزدیک‌ترین کتابفروشی به خود را پیدا و مسیریابی کنند.
 
غلامی‌جلیسه بیان کرد: بررسی پیشینه کتابفروشی‌ها از دیگر اقدام‌های موسسه خانه کتاب به شمار می‌آید. در این زمینه سلسله کتاب‌های مشاهیر نشر کتاب معرفی می‌شوند که تاکنون 16 عنوان آن منتشر شده است. چندین عنوان کتاب جدید نیز در دست تألیف است که به معرفی کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌پردازند.
 
این مقام مسئول اظهار کرد: برگزاری نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب با حضور ناشران و کتابفروشان از دیگر اقدام‌های موسسه خانه کتاب برای توجه به کتابفروشان محسوب می‌شود. سال گذشته 25 جلسه برگزار شد که محتوای این نشست‌ها در قالب یک کتاب بعد از ماه مبارک رمضان ارایه و رونمایی خواهد شد و همچنین سلسله نشست‌های تاریخ شفاهی کتاب بعد از ماه مبارک رمضان مجددا برگزار می‌شوند.
 
غلامی‌جلیسه بیان کرد: طرح «عیدانه کتاب» با هدف اصلی رونق کتابفروشی‌ها، سال گذشته با عنوان «کتابفروشی به وسعت ایران» آغاز شد. در این طرح 103 کتابفروشی در 26 استان با ما همراه شدند. این موضوع مقدمه خوبی بود برای ارزیابی این روش از حمایت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انگیزه ما را زیاد کرد تا مراحل بعدی طرح را با بررسی‌های عمیق‌تر اجرا کنیم.
 
وی با بیان این‌که توزیع عادلانه یارانه کتاب از دیگر اهداف طرح «عیدانه کتاب» محسوب می‌شود گفت: تا پیش از این، یارانه کتاب فقط در نمایشگاه‌های استانی کتاب عرضه می‌شد و توزیع یارانه‌ها فقط در تهران صورت می‌گرفت اما با راه‌اندازی طرح کتابفروشی به وسعت ایران، به ویژه فاز دوم این طرح یعنی «عیدانه کتاب» فقط 13 درصد از یارانه‌ها در تهران هزینه شد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با بیان این‌که طرح «عیدانه کتاب» در کنار حمایتی که از مصرف‌کننده انجام می‌دهد عملاً از ناشران و نویسندگان نیز حمایت می‌کند، اظهار کرد: در این طرح صنف یا بخش ویژه‌ای از جامعه را مدنظر نداریم بلکه هر فرد با ارایه کارت ملی می‌تواند در این طرح شرکت کند.
 
غلامی‌جلیسه با بیان این‌که با راه‌اندازی طرح «عیدانه کتاب» حداقل سوءاستفاده از این نوع حمایت‌ها صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در طرح «عیدانه کتاب» 376 کتابفروشی در 30 استان با ما همراه بودند که 241 کتابفروشی ویژه مناطق استان‌ها و 80 کتابفروشی ویژه شهرستان‌های تابعه بودند. در این طرح بیش از 130 هزار نفر شرکت کردند و بیش از 43 هزار میلیارد ریال کتاب فروخته شد. همچنین در این طرح 87 میلیارد یارانه نیز اختصاص پیدا کرد.
 
مدیرعامل خانه کتاب بیان کرد: توجه بسیار زیاد ناشران، کتابفروشان و صنوف به طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» این انگیزه را در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فراهم کرد تا با انرژی بیشتر در سال 95 به ادامه این طرح اقدام کنیم و حسب فرمایش آقای صالحی تابستانه کتاب را راه انداختیم.
 
غلامی‌جلیسه با بیان این‌که سعی شده ایرادهای فازهای اولیه این طرح شناسایی شود، گفت: طرح «تابستانه کتاب» از 15 تیر تا 15 مردادماه آغاز خواهد شد. علاقه‌مندان برای شرکت در این طرح می‌توانند از 16 خردادماه ثبت‌نام کنند. می‌کوشیم در باقیمانده سال نیز طرح‌هایی به این شکل برگزار کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها