سه‌شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲
صالحی: «عیدانه کتاب» فرصتی برای حرمت قائل شدن به انتخاب مصرف‌کننده فراهم کرد/ حیاتی موقت برای کتابفروشی‌های کم‌بنیه‌

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین تقدیر از برگزیدگان طرح عیدانه کتاب ضمن ارایه پیشنهادهایی برای بهتر برگزار شدن این طرح در تابستان سال جاری گفت: عیدانه کتاب فرصتی بود تا به انتخاب مصرف‌کننده حرمت بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) آیین تقدیر از برگزیدگان طرح «عیدانه کتاب» امروز (11 خردادماه) در سرای کتاب خانه کتاب با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، افشین داورپناه، معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب، روح‌الله سلطانی، مدیر شابک و شابم خانه کتاب، مجتبی تبریزنیا، مدیر بخش اطلاع‌رسانی خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ و ادب و کتاب‌دوستان برگزار شد.
 
سیدعباس صالحی در این مراسم اظهار کرد: طرح «عیدانه کتاب» با ایده‌ها و هدف‌هایی شکل گرفت؛ بحث کتابفروشی‌ها یک موضوع بسیار مهم بود. کتابفروشی‌ها حلقه مهم و موثر در حلقه مکتوب کشور بوده و هستند؛ بخشی که با ضعفی که پیدا کرده بود می‌توانستند کل این زنجیره را مختل کند که مختل کرده است.
 
وی با بیان این‌که حتما باید برای تقویت کتابفروشی‌ها تلاش شود، اظهار کرد: هیچ اتفاق درخشانی در بحث مکتوب رخ نمی‌دهد بدون این‌که ما کتابفروشی‌های پررونق داشته باشیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از برنامه‌ریزی‌های معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنعت نشر کشور، به موضوع رونق بخشیدن به کتابفروشی‌ها معطوف بود؛ در این زمینه اتفاقاتی صورت گرفته و برخی دیگر در شرف اتفاق هستند که یکی از آنها طرح «عیدانه کتاب» بود که از هفته کتاب سال گذشته با عنوان طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» آغاز شد.
 
صالحی ادامه داد: هدف دیگر طرح «عیدانه کتاب» هدفمند کردن یارانه‌های کتاب و نشر بود؛ این قسمت به اصلاحات کلی نیازمند است اما یک سری اصلاحات جزیی‌تر نیز لازم دارد که برخی از آنها در دوره‌های گذشته انجام شده‌اند که حذف بن کاغذی و زمان‌دار کردن آنها نمونه‌ای از این اصلاحات به شمار می‌آیند.
 
این مقام مسئول توضیح داد: طرح عیدانه کتاب فرصتی بود که به انتخاب مصرف‌کننده حرمت بگذاریم و یارانه از نقطه اصلی خودش آغاز شود. نقطه‌ای که رانت‌پذیر نیست یا کمتر می‌تواند باشد.
 
وی بیان کرد: این نکته که تهران ایران نیست و هر بنگاه نشر در ایران را واحد جدی در ترویج فرهنگ نشر کشور بدانیم نکته‌ای بود که طرح «عیدانه کتاب» برای محقق شدن آن راه‌اندازی شده بود.
 
صالحی با بیان این‌که عیدانه کتاب بازتاب‌های مثبتی داشت، گفت: «عیدانه کتاب» هیجانی ولو محدود و موقت در حوزه کتاب ایجاد کرد. این هیجان در فضای مجازی و حقیقی هیجان لازم برای حوزه مکتوب کشور است. باید این هیجان‌ها برای اینکه مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی‌های جدی‌تر و ایجاد جریان ثابت‌تر باشند، وجود داشته باشند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هیجانی که در طرح «عیدانه کتاب» اتفاق افتاد فرصتی فراهم کرد که عیدی دادن کتاب در ایام نوروز جدی‌تر گرفته شود. موج جریان عیدی دادن کتاب به عنوان موج اجتماعی مقبول، به همت مسئولان، ناشران و کتابفروشان گام نخست خود را در سال 95 آغاز کرد. امیدواریم در سال‌های آینده شاهد اوج گرفتن این اوج باشیم و عیدانه کتاب به فرهنگ اجتماعی تبدیل شود.
 
وی عنوان کرد: طرح «عیدانه کتاب» باعث شد فرصت‌های ارتباط حضوری و میدانی با کتابفروشی‌ها فراهم شود. عادت رفتن به کتابفروشی‌ها باید به عنوان تربیت اجتماعی مطرح شود.
 
صالحی ادامه داد: گزارش‌هایی که از کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح «عیدانه کتاب» به دست ما رسیده‌اند بیانگر این مطلب است که رفت و آمدها به کتابفروشی‌ها دیگر مانند سابق نیست. شناخت محلی  به کتابفروشی‌ها ارتقا پیدا کرده است؛ این نیز فرصتی است که این‌گونه طرح‌ها می‌توانند ایجاد کنند.
 
وی اظهار کرد: به نظر می‌آید طرح تابستانه کتاب می‌تواند محکم‌تر و با اعتماد بیشتری کار خود را آغاز کند و فرصت مغتنمی از این نظر که دانش‌آموزان و دانشجویان و فرهنگیان فراغ بال بیشتری برای خرید کتاب دارند محسوب می‌شود. امیدواریم تابستانه کتاب به یک موج جدید اجتماعی برای کتاب خریدن و کتاب خواندن تبدیل شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در این‌گونه طرح‌ها باید مواردی جدی‌تر گرفته شوند که از آن میان می‌توان به اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و دقیق‌تر اشاره کرد؛ هم خانه کتاب و هم رسانه‌ها باید در بحث اطلاع‌رسانی به ویژه اطلاع‌رسانی طرح تابستانه کتاب به صورت جدی‌تر ورود پیدا کنند تا احساس کنیم این طرح توانسته است در تابستان همه کتابفروشی‌ها را پوشش دهد و بخش عظیمی از جامعه ما با عنوان این طرح آشنا شوند.
 
صالحی توضیح داد: اگر اطلاع‌رسانی به نحو مناسب صورت گیرد به نظر می‌رسد مناطقی که دور از مراکز استان‌ها هستند بیشتر در این طرح حضور پیدا کنند.
 
این مقام مسئول تاکید کرد: طرح کتابفروشی به وسعت ایران با عناوین مختلف باید برای کتابفروشی‌های کم بنیه‌تر حیات موقتی ایجاد کند.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان سخنانش اظهار کرد: دوستان ما در خانه کتاب و در دفتر مطالعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارزیابی‌های خوبی از دو مرحله نخست طرح کتابفروشی به وسعت ایران انجام داده‌اند. امیدواریم سومین مرحله (تابستانه کتاب) نیز با اهتمام بیشتر توفیقات کسب کند تا هم بتواند کتابفروشی‌ها را به عنوان مهم‌ترین بنگاه نشر جدی‌تر بگیرد و هم فرهنگ کشور را رو به گسترش ببینیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها