شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
حاج علی‌اکبری: تلاش می‌کنیم مسجد به پایگاه فعال در حوزه کتاب تبدیل شود/ تولید 38 عنوان کتاب در مرکز رسیدگی به امور مساجد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در نشست خبری «دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال 95» با اشاره به تبدیل شدن مسجد به عنوان پایگاهی فعال در حوزه کتاب گفت: هدف ما ساماندهی و غنی‌سازی کتابخانه‌های مساجد و محصولات فرهنگی با محتوای مناسب برای دسترسی آسان علاقه‌مندان و به‌ویژه جوانان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری «دهه تکریم و غبارروبی مساجد در سال 95» با شعار «آینده را از مسجد بسازیم» شنبه (8 خردادماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی‌اکبری، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در مجتمع فرهنگی و آموزشی محراب برگزار شد.
 
برنامه‌های ویژه حوزه کتاب در دهه تکریم مساجد
حاج علی‌اکبری در این نشست با اشاره به این‌که رویکرد مرکز این است که مسجد بتواند به‌عنوان یک پایگاه فعال در ارتباط با حوزه کتاب تبدیل شود، گفت: پیش از این نیز در مساجد فعال کشور کتابخانه‌هایی با موضوعات مختلف وجود داشته، اما هدف ما ساماندهی و غنی‌سازی این کتابخانه‌ها برای معرفی کتاب‌ها و محصولات فرهنگی با محتوای مناسب برای دسترسی آسان علاقه‌مندان و به‌ویژه جوانان است.
 
وی ادامه داد: در برنامه‌های امسال دهه «تکریم و غبارروبی مساجد» فعالیت‌هایی در زمینه‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در قالب پیشنهاد به مساجد سراسر کشور پیشنهاد شده تا مساجد فعالی که ظرفیت‌های لازم را دارا باشند، همانند سال‌های گذشته در این زمینه برنامه‌هایی را اجرا کنند.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد عنوان کرد: راه‌اندازی قفسه کتاب‌های ویژه بانوان در گوشه‌ای از قسمت مخصوص خواهران در مساجد، برگزاری نمایشگاه کتاب و عرضه محصولات فرهنگی برای ترویج سبک زندگی اسلامی، استفاده از ظرفیت‌های مسابقه‌های کتابخوانی برای انس بیشتر نوجوانان و جوانان با موضوع انتظار و مهدویت و تبیین و اعلام روزهای ثابت برنامه تفسیر قرآن، شرح نهج‌البلاغه و شرح صحیفه سجادیه از جمله این برنامه‌هاست.
 
جایگاه ملکوتی و قدسی مسجد در جامعه اسلامی
حاج علی‌اکبری با بیان این‌که دهه آخر شعبان فرصت خوبی است برای اینکه خانه‌های خدا در ماه خدا برای استقبال از مهمانان خدا مهیا شود، گفت: در سال‌های اخیر تلاش شده صرفا مساله مهیا کردن فضای ظاهری مساجد مطرح نباشد، بلکه این دهه فرصتی برای تاکید بر ویژگی‌ها و ظرفیت‌های مهم مساجد در شهر و جامعه اسلامی لحاظ شود. در این فرصت مساجد در برنامه‌های متنوع به موضوعاتی مانند مسجد تراز اسلامی و مسجد شایسته با کارکردهای موردنظر اسلام و پیامبر (ص) می‌پردازند.
 
وی افزود: جامعه اسلامی مزه مساجد فعال در صحنه‌های حساس انقلاب و دفاع مقدس را چشیده است؛ باید در چنین فرصت‌هایی آثار مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و بین‌المللی این مکان مقدس نشان داده شود. بنابراین توجه به این کارکردها و بازگشت به ویژگی‌های مطلوب مساجد می‌تواند در دهه تکریم در دستور کار قرار گیرد.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد ادامه داد: مسجد به خاطر جایگاه ملکوتی و قدسی که در زندگی فردی و اجتماعی جامعه دارد می‌تواند نقش متفاوت را نیز ایفا کند. برای احیاء، رونق، زیباسازی، تجهیز و افزایش نفوذ مسجد در جامعه هر فرد و نهادی یک وظیفه مستقل دارد جامعه رسانه‌ای به عنوان یک رکن مهم می‌تواند در ایجاد تصویرهای تازه، فرهنگ‌سازی، هوشیارسازی جامعه مخاطب و مسئولان کشور نسبت به وظایفشان درباره مساجد نقشی سازنده ایفا کنند. تاکنون یک غفلت نیمه‌جمعی درباره مساجد و تصویر فوق‌العاده زیبا و اثربخشی که از مسجد در اسلام ارایه شده، صورت گرفته است. دهه تکریم می‌تواند به نوعی دهه یادآوری برای همه باشد.
 
تاکید بر موضوع «مسجد و بانوان» در سال 95
حاج علی‌اکبری گفت: در چندسال اخیر تلاش شده هر سال یک موضوع مهم مرتبط با مسجد در دستور کار قرار گیرد. امسال نیز موضوع «مسجد و بانوان» به عنوان اولویت در دستور کار قرار گرفته است. با توجه به اینکه حضور بانوان در مسجد به منزله حضور خانواده و امتداد نسلی است، بهسازی محیط مسجد برای حضور با نشاط‌تر و فعال‌تر بانوان موضوعی است که امسال به هم‌اندیشی جمعی گذاشته می‌شود تا بتوان از آن خروجی مستند استخراج کرد و به یک نقشه راه رسید و این امر تنها با فرهنگ‌سازی، اقدامات مناسب و البته عملی امکان‌پذیر است.
 
وی افزود: مسجد هویتی مستقل و مدیریت خاص خود را دارد. برخورد با مساجد نباید از نوع برخورد اداری باشد. ارایه جهت‌های درست، تصویرهای مطبوع، فرهنگ‌سازی، تسهیل‌گری و حمایت کارهای مرکز رسیدگی به امور مساجد برای شکوفایی هرچه بیشتر مساجد کشور است. ارتقای بینش و دانش کارگزاران مساجد و در صدر آنها ائمه جماعت و لزوم آموزش برای به روز شدن اطلاعات مدیریتی از مهم‌ترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. نگاه به مساله خودکفایی مساجد و تعاون بین مساجد نیز از دیگر اقداماتی است که در این زمینه در حال اجراست.
 
رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه اظهار کرد: تدوین قانون جامعه مساجد از جمله مواردی بسیار مهمی است که امیدواریم در دستور کار مجلس جدید قرار گیرد. متاسفانه تاکنون قانونی که به‌طور جامع و از زوایای مختلف به این مهم بپردازد، در کشور وجود نداشته که این موضوع نیاز به نگاه تازه‌ای دارد. بسیاری از دستگاه‌های مسئول به خاطر همین خلاء قانونی از وظایف شانه خالی می‌کنند. متاسفانه در برنامه ششم توسعه کشور نیز همان مقدار سهمی نیز که در برنامه‌های پیشین به امور مساجد تعلق داشت حذف شده است که امیدواریم در بازنگری برنامه ششم این اشکال برطرف شود.
 
تولید 38 عنوان کتاب در راستای پشتیبانی محتوایی
حاج علی‌اکبری در معرفی چند مورد از اقدامات اصلی مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: عمران و تجهیز مساجد فعال در استان تهران تحت برنامه راهبردی، جذب، شناسایی و استقرار ائمه جماعت، تشکیل کمیته «صیانت از قداست مسجد» برای حل و فصل اختلافات موجود در مساجد، راه‌اندازی سامانه نظارت و ارزیابی مساجد، رسیدگی به مشکلات حقوقی مساجد، تشکیل پایگاه تخصصی سه زبانه مساجد برای تقویت سطح خبری و انتشارات و پشتیبانی‌های محتوایی با تولید 38 عنوان کتاب، تولید 35 کلیپ و تیزر مختلف تبلیغاتی از جمله مهم‌ترین فعالیت‌های مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور است.
 
وی ادامه داد: جمع‌آوری مصاحبه‌های انجام شده با ائمه جماعت پیشکسوت به‌صورت مستند، استفاده از فناوری‌های نو در اداره مساجد، حرکت فراگیر قرآنی در مساجد با برگزاری طرح‌های مختلف، شکل‌گیری همایش‌های مسجدی با عنوان «ستارگان محراب»، تشکیل شوراهای فرهنگی و نهضت‌های آموزشی برای ائمه جماعت، کارگزاران و خادمان مساجد، تشکیل ستاد ساماندهی مساجد شهر تهران با همکاری 13 نهاد و امضای تفاهم‌نامه با سازمان‌هایی از جمله اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت آموزش و پرورش و کمیته امداد برخی دیگر از رویکردهای این مرکز در ارتباط با ارتقای سطح فرهنگی و نمایش جایگاه واقعی مساجد در جامعه اسلامی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها