چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۸
تالیف محتوای 90 درصد کتاب‌های درسی به پایان رسیده است

محمود امانی‌طهرانی،‌ مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری ضمن تشریح آخرین تغییرات کتاب‌های درسی گفت: تالیف محتوای 90 درصد از کتاب‌های درسی پایان یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری محمود امانی‌طهرانی، مدیر کل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش ظهر امروز چهارشنبه (پنجم خرداد ماه) در سازمان پژوهش‌ و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.
 
امانی‌طهرانی ضمن اعلام خبر تالیف 90 درصد کتاب‌‌های درسی درباره آخرین تغییرات کتاب‌های درسی گفت: در نظام جدید آموزشی (6.3.3) آموزش دروس دینی، قرآن و عربی در مجموع 57 ساعت است. نسبت به نظام قدیم این زمان فقط یک ساعت کاهش داشته است. با توجه به دروس جدید انتظار می‌رفت بیش از این شاهد کاهش ساعت این درس‌ها باشیم. با توجه به افزایش درس‌‌های «مدیریت خانه و سبک زندگی»، «تفکر و سواد رسانه‌ای»، «کارگاه کارآفرینی و تولید»، «انسان و محیطزیست» «سلامت و بهداشت» بحث رسانه‌ای درباره کاهش ساعت آموزش درس دینی دقیق نیست.      
 
وی افزود: تربیت دینی برای دفتر تالیف کتب درسی و مجموعه وزارت آموزش و پرورش یک ماموریت است. وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که متن کامل کتاب‌های تولیدی خود را با هدف دسترسی آزاد همه مخاطبان در سراسر دنیا در پایگاه اینترنتی بارگذاری کرده که قابل دانلود است. اقدامی که به‌عنوان یک حرکت ترویجی صورت گرفته است. تدوین کتاب‌های درسی جدید موجب بی‌توجهی به درس دینی نشده بلکه به‌‌صورت جدی و در تلاشی بی‌سر و صدا به آن پرداخته شده است.    
 
امانی‌طهرانی با تاکید بر اهمیت توجه به آموزش موثر گفت: آموزش‌ موثر به معنای تغییر چار‌چوب فکری دانش‌آموز در قبل و بعد از تدریس است. آموزش موثر حلقه مفقوده در فرایند آموزش است. رغبت خانواده‌ها و شیوده تدریس آموزگاران در آموزش موثر نقش دارد.
 
این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش با مقایسه دو دیدگاه در نظام آموزش در بعد جهانی اظهار کرد: تغییر در رفتار از اهداف پیشین در نظام آموزش و پرورش در مرکز توجه بود. نقد این جریان موجب شد تا رشد جامع انسان در فرایند آموزش مورد تاکید قرار گیرد. توجه شورای عالی آموزش و پرورش توجه به رشد همه جانبه انسان است. برنامه مشخصی نیز برای سلامت و یادگیری تدوین شده است.
 
امانی‌طهرانی درباره محتوای درس هنر به‌عنوان یکی از دروس جدید نظام آموزش و پروش افزود: درس هنر با چهار هدف مطالعه درباره هنر، ارزش‌گذاری آثار هنری، تحلیل و نقد آثار هنری و خلق اثر هنری تدوین شده است. استادان مطرح کشور برای تالیف این کتاب انتخاب شده‌اند. آموزش موثر نیز در تدریس این کتاب مورد توجه بوده است؛ به عبارت دیگر دانش‌آموز مخاطب این کتاب باید بداند که شجره‌نامه خانوادگی بخشی از تاریخ یک کشور است. بازنگری این کتاب شاید به یک دوره 10 ساله نیاز داشته باشد.
 
وی ادامه داد: درس‌های زبان و ادب فارسی از 70 به 67، زبان خارجی از 21 به 17،‌ ریاضیات از 64 به 57 ساعت کاهش پیدا کرده‌اند؛ این در حالی است که با توجه به اهمیت درس تربیت بدنی ساعت این درس از 21 به 24 ساعت افزایش داشته است. کیفیت‌بخشی در تدوین درس تربیت بدنی مورد توجه بوده و کتاب‌های راهنمای معلمان گردآوری شده است؛ کتاب‌هایی که زمینه‌‌های ایده‌پردازی در معلمان را ایجاد کند.

امانی‌طهرانی افزود: نرم‌افزاری با عنوان «برفراز آسمان» نیز برای این واحد درسی با هزینه‌های سنگین تولید شده است. بخشی از این نرم‌افزار به‌صورت رایگان در اختیار مدارس قرار گرفته و هزینه تهیه آن پنج هزار و 600 تومان تعیین و در چشم‌انداز افزایش یک ساعت به واحد تربیت بدنی در نظر گرفته شده است.
 
مدیرکل دفتر تالیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش خبرنگار ایبنا درباره راهکار‌های این وزارتخانه برای ارزیابی میزان آموزش موثر گفت: هر سه سال یکبار ارزشیابی از طریق معلمان صورت می‌گیرد اما نباید به نقش خانواده‌ها در افزایش تاثیر آموز‌ش‌ها بی‌توجه باشیم. باید خواست و اراده عمومی برای این جریان وجود داشته باشد. سیر یادگیری دارای سه ضلع شامل طراحی آموزش موثر، استفاده از رسانه‌های پرشمار و تاکید بر ارائه است؛ به‌عبارت دیگر آموزگاران می‌توانند در جریان تدریس از انواع ابزار‌ها استفاه کنند که البته به خلاقیت آن‌ها نیز وابسته است. مدرسه‌ای که موقعیتی را برای دانش‌آموز برای ارائه آنچه آموزش دیده فراهم می‌کند با مدارس دیگر متفاوت است. آموزش موثر در زمان «ارائه» بروز پیدا می‌کند که این «ارائه» حاصل خود‌باوری و تمرین کارگروهی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها