سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
شرفخانی:  تبدیل شدن بقاع متبرکه به قطب فرهنگی خواسته رهبری است/ رونمایی از هشت عنوان کتاب در کنگره

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در نشست خبری نخستین کنگره ملی «محمد هلال‌بن علی (ع)» گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری، قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآن و عترت در این اماکن مقدس است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری «نخستین کنگره ملی محمد هلال‌بن علی (ع)» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور پیش از ظهر امروز سه‌شنبه (4 خردادماه) در محل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام شرفخانی در این برنامه با اشاره به اهداف مهم سازمان اوقاف و امور خیریه کشور گفت: یکی از تدابیر مقام معظم رهبری، قطب فرهنگی شدن بقاع متبرکه و ترویج و تبلیغ فرهنگ قرآن و عترت در این اماکن مقدس است. سازمان اوقاف در راستای سخن مقام معظم رهبری از سال 92 طرح قطب فرهنگی شدن بقاع و امامزادگان را براساس چشم‌انداز نظام جمهوری اسلامی ایران برنامه‌ریزی کرد. در این زمینه در سال‌های پیش نیز کنگره‌هایی در شهرستان‌های گچساران و طبس برگزار شد.
 
وی افزود: امسال کنگره «محمد هلال‌بن علی (ع)» در شهرستان آران و بیدگل برگزار می‌شود و در این راستا فراخوانی در چند سرفصل برای اندیشمندان و مراکز مختلف کشور ارسال شد. از جمله مهمترین سرفصل‌ها می‌توان به معرفی شخصیت حضرت محمدهلال‌ابن علی (ع)، کرامات و فضایل و مناقبی که از ایشان نقل شده، نقش این آستان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ترویج فرهنگ انقلاب اسلامی و ایثار و شهادت، نقش این آستان در توسعه مذهبی و قطب فرهنگی شدن به عنوان مراکز مهم قرآنی کشور اشاره کرد.
 
شرفخانی در ادامه اظهار کرد: 253 اثر برای این کنگره ارسال شد که شامل 113 مقاله و 140 اثر فرهنگی در بخش‌های مختلف اعم از کتاب و آثار فرهنگی و هنری با موضوع کنگره بود. با توجه به ضرورت نگاه علمی به کنگره روح علمی زیر نظر آیت‌الله احمد عابدی، رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن شکل گرفت. 20 مقاله نیز به استادان عضو هیات علمی دانشگاه‌های کشور سفارش داده شد که مقالات برگزیده در قالب مجموعه مقالات، چاپ و در کنگره رونمایی می‌شوند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در این کنگره چند عنوان از کتاب‌هایی که از سوی نویسندگان کشور به دبیرخانه ارسال شده بودند، چاپ و رونمایی و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهند گرفت. این کتاب‌ها «رساله هلالیه»، «فرزند علی (ع)»، «ستارگان حریم هلال» و «ستایشگران هلال» نام دارند. همچنین با توجه به این‌که بخش قابل توجهی از عرفا و علما و شهدای بزرگوار در این امامزاده به خاک سپرده شدند، دو کتاب از زندگی علما و شهدا چاپ شده که در این کنگره رونمایی خواهند شد.
 
وی گفت: دیگر اثر شاخصی که در این کنگره رونمایی می‌شود کتاب «فهرست نسخه‌های خطی» مربوط به آثار موجود در کتابخانه و مرکز اسناد آستان محمد هلال بن علی ابن ابیطالب (ع) تالیف سیدجعفر حسینی اشکوری است.
 
شرفخانی عنوان کرد: آیین افتتاحیه نخستین کنگره ملی «محمد هلال‌بن علی (ع)» پنجشنبه 6 خردادماه از ساعت 9 صبح در سالن همایش‌های مجتمع فرهنگی و آموزشی امامزاده شاه سیدعلی در شهر قم با سخنرانی آیت‌الله جعفر سبحانی و با حضور آیت‌الله احمد عابدی و حجت‌الاسلام علی محمدی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پنل‌های علمی، ارائه مقالات و رونمایی از آثار کنگره از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود. بعد از نماز مغرب و عشا نیز در شهرستان آران و بیدگل در جوار آستان امامزاده، آیین اختتامیه همراه با تجلیل از برگزیدگان، رونمایی از مجموعه مقالات، رونمایی از نرم‌افزار چندرسانه‌ای «حضرت محمد هلال بن علی (ع)» و نرم‌افزار تلفن همراه «فرزند علی» برگزار می‌شود.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در ادامه در تشریح برخی اهداف و برنامه‌های این سازمان افزود: به‌طور قطع اهداف و برنامه‌های سازمان در سال جاری و سال آینده با روندی منظم ادامه خواهد داشت. از جمله برنامه‌های پیش‌روی سازمان می‌توان به فراخوان کنگره «سیدجلال‌الدین اشرف» اشاره کرد که تا پایان سال در شهرستان آستانه اشرفیه استان گیلان و در بخش‌های علمی، عکس و قطعه‌های ادبی برگزار می‌شود. همچنین فراخوان کنگره «امامزاده سیدبهلول» در شهرستان خوی استان آذربایجان شرقی برپا خواهد شد. این کنگره بعد از دریافت آثار و مقالات و پایان مراحل اجرایی در سال 96 برگزار می‌شود.

وی گفت: یکی دیگر از طرح‌های مهم سازمان «طرح ملی حفظ قرآن» است که در قالب یک برنامه چهار ساله به تربیت یک میلیون حافظ قرآن خواهیم پرداخت. با برنامه‌ریزی انجام شده برای برنامه پنج ساله سازمان (1395 تا 1399) تربیت یک‌ میلیون و 500 هزار نفر حافظ قرآن کریم، در دستور کار است.

شرفخانی در ادامه با اشاره به رونمایی از «بسته آموزش غیرحضوری قرآن» اظهار کرد: «طرح ملی رحله» ویژه دوره دو ماهه حفظ چهار ماهه قرآن کریم و «طرح تابستانی نشاط معنوی» در آستان مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه برای اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان از دیگر برنامه‌های این سازمان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور درباره وقف‌های جدید در سال 95 نیز افزود: از ابتدای سال 95 در کشور 370 مورد وقف جدید در زمینه‌هایی مانند قرآن و اهل بیت (ع)، ایتام و مستمندان، مساجد و امامزادگان، موارد علمی و کمک تحصیلی به‌صورت رسمی به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها