سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
غیاثی ندوشن: مصمم به تداوم برگزاری کتاب سال یزد هستیم/ مسجدجامعی: یزد می‌تواند الگوی گفت‌وگوی فرهنگی باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه کتاب سال یزد و تجلیل از برگزیدگان این جایزه گفت که قرار است این جایزه به صورت سالانه و یا دوسالانه تداوم یابد. احمد مسجدجامعی نیز با برشمردن ویژگی‌های فرهنگی استان یزد، آن را الگوی خوبی برای برقراری گفت‌وگوی فرهنگی دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی غیاثی‌ندوشن در آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه کتاب سال یزد (جایزه شهید صدوقی) که عصر دیروز دوشنبه (24 سفند 1394)، با حضور مسئولان عالی‌رتبه استان، در تالار فرهنگ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد برگزار شد، تشویق و ترغیب نویسندگان و ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی را از مهم‌ترین اهداف برگزاری کتاب سال یزد دانست و اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی در استان یزد، نیازمند برگزاری طرح‌هایی همچون کتاب سال یزد هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به ٨٠ اثری که برای نخستین دوره کتاب سال یزد در چرخه داوری قرار گرفتند، گفت: کتاب‌های داوری شده، در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، مذهب، علوم اجتماعی، هنر، زبان و گویش‌های محلی، ادبیات، کلیات و علوم طبیعی بودند.

وی بیان کرد: بیشترین تعداد آثار به حوزه‌های تاریخ و جغرافیا و تاریخ محلی و کمترین تعداد آثار به حوزه زبان و گویش‌های محلی مربوط می‌شوند.
 
برای فکر و اندیشه نمی‌توانیم  محدودیت قائل شویم

سیدمحمد میرمحمدی، استاندار یزد نیز در آیین تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره جایزه کتاب سال استان یزد با اشاره به این‌که برای هر چیزی که محدودیت قائل شویم برای فکر و اندیشه نمی‌توانیم این محدودیت را ایجاد کنیم، اظهار کرد: کتاب اندیشه‌ها را تحریک می‌کند. مطالعه کتاب همواره موجب زایش و رویش اندیشه‌ها می‌شود.

استاندار یزد با بیان این‌که کتاب عصاره تفکر اندیشمندان و فرهیختگان است، تأکید کرد: شایسته است فرهنگ مطالعه به‌ویژه در بین نسل جوان افزایش یابد.

به گفته وی، خواندن کتاب، اندیشه‌ها را فعال و خلاق می‌کند و این خلاقیت سبب می‌شود تا انسان‌ها به بالاترین درجه ممکن انسانیت دست پیدا کنند.

میرمحمدی با اشاره به تکنولوژی‌های نوین ارتباطات افزود: امروز شاهد هستیم با وجود ظهور ارتباطات نوین، فرهنگ مطالعه در بین اقشار مختلف مردم در حال گسترش است.

استاندار یزد با بیان این‌که کتاب باعث شکوفایی مسیر کمالات انسانی می‌شود، بیان کرد: کسانی‌ که در حوزه کتاب فعالیت می‌کنند ارزشمند‌ترین انسان‌ها هستند.

به گفته میرمحمدی، نسل جوان ما امروز به حضور در محافل ادبی، فرهنگی و اعتقادی بسیار نیازمند است.

وی اظهار کرد: امیدوارم با گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی، بتوان جوانان را به میدان‌های مطلوب هدایت کرد.
 
کتاب نقش جدی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد صدوقی، یادگار سومین شهید محراب از دیگر سخنرانان این مراسم بود. وی اظهار کرد: کتاب نقش جدی در توسعه فرهنگی یک جامعه دارد. با وجود توسعه تکنولوژی، انتشار سنتی کتاب و کتابخوانی جایگاه اصیل خودش را حفظ کرده است.

یادگار سومین شهید محراب با بیان این‌که کتاب می‌تواند ایفاگر نقش جدی توسعه در یک جامعه باشد، بیان کرد: دولتمردان و متولیان امر کتاب نباید از نقش مهم کتاب غافل شوند.

وی با اشاره به عنوان جایزه ویژه شهید صدوقی در عنوان کتاب سال یزد، گفت: مرحوم صدوقی همیشه دغدغه معیشت و فرهنگ مردم را داشت. به همین دلیل، دفتر سومین شهید محراب برای ادامه دغدغه‌های مرحوم صدوقی تمام تلاش خود را در امور خیریه و فرهنگ انجام خواهد داد.

به گفته وی، حمایت دفتر سومین شهید محراب از نخستین دوره کتاب سال یزد در راستای توجه جدی به فرهنگ یزد است که تلاش خواهد شد در دوره بعدی، این برنامه ادامه داشته باشد.

یادگار سومین شهید محراب پیشنهاد داد که از هم‌اکنون دبیرخانه کتاب سال استان یزد تشکیل شود تا در دوره‌های بعدی شاهد برنامه‌هایی پُربارتر در این حوزه باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین معزالدینی، امام جمعه موقت یزد نیز طی سخنانی به اهمیت کتاب و کتابخوانی پرداخت.

جامع‌الخیرات یکی از القاب مهم یزد است
 
احمد مسجدجامعی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم به بیان فعالیت‌های نیک یزدی‌ها پرداخت و گفت: جامع‌الخیرات یکی از القاب مهم یزد است.

وی عنوان کرد: یزد نمونه و الگوی فرهنگ تمدنی به شمار می‌آید که کمتر به آن اشاره شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، با بیان این‌که یزد از دیرباز نسبتی با خیر و نیکی داشته است، بیان کرد: در یزد چهره‌های کهن تاریخی بسیاری وجود دارد که باید به‌خوبی برای همه به ویژه برای نسل جوان معرفی شوند.

مسجدجامعی با بیان این‌که در تاریخ ایران هیچوقت خشونت رشد نکرده است، اظهار کرد: این امر ناشی از تفکر، اندیشه و آزادی است.

وی در عین حال ادامه داد که یزد می‌تواند الگویی برای گفت‌وگوی فرهنگی ارائه دهد.

به گفته مسجدجامعی، یزد این گفت‌‌وگو و تمدن را خود در تاریخ تجربه کرده و در این سطح به بلوغ رسیده است.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به چهره‌های سرشناسی همچون ایرج افشار اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای عمده‌ای که با حمایت اندیشمندان یزد در حوزه‌های مختلف انجام شده است، مستندنگاری وقایع در دوره‌های مختلف است.

وی افزود: در یزد با همه تفاوتی که در میان ادیان، تفکر، اندیشه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آن وجود دارد، در ایامی مانند عاشورا، همه با هر دین و تفکر و اندیشه‌ای زیر پرچم امام حسین (ع) می‌روند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران با قدردانی از حمایت دفتر سومین شهید محراب در برگزاری نخستین دوره کتاب سال یزد، گفت: دفتر شهید صدوقی با درایتی که دارد و با پیشینه‌ای که بنیانگذاران آن در امور خیر، پرداختن به فرهنگ و تمدن، اصالت و دیانت دارند، قدم‌های ارزشمندی در توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و حمایت از مؤلفان برجسته بر خواهند داشت.

آیین اختتامیه نخستین دوره جایزه کتاب سال یزد به همت وزارت فرهنگ و اشاد اسلامی، مؤسسه خانه کتاب، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد و با حمایت دفتر سومین شهید محراب برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها