شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
​ساعد باقری:‌ دنیای مجازی با همه ایراداتش در من انگیزه ایجاد می‌کند تا بنویسم/ «مدیر باش، رئیس» رونمایی شد

ساعد باقری، در مراسم رونمایی از کتاب جدیدش با عنوان «مدیر باش، رئیس» گفت که دنیای مجازی با همه ایراداتی که برخی برایش برمی‌شمارند، در من انگیزه ایجاد می‌کند تا بنویسم. چون گاهی می‌بینم که نزدیک به ۴ صفحه در آنجا نوشته‌ام. انگار که خودکار به دست گرفتن دشوارتر است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین رونمایی از کتاب «مدیر باش رئیس» سروده ساعد باقری عصر  جمعه (۱۴ اسفندماه) با حضور نویسنده اثر، مهدی فیروزان، مدیرعامل موسسه شهر کتاب، حسام‌الدین سراج، خواننده سهیل محمودی، شاعر، حسن خجسته، نویسنده، حجت‌الله صیدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی و علاقه‌مندان حوزه ادب در شهر کتاب فرشته برگزار شد.

در ابتدای مراسم، مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب گفت: ما در شهر کتاب فرشته وظیفه خود را توسعه می‌دانیم. توسعه امر مهمی است و از جنس تعلل و تأخیر نیست. توسعه حرکتی است به شکل جوهری که در همه ما وجود دارد اما به شکل عقلانی باید با اراده اتفاق بیافتد.

او افزود: توسعه فردی و اجتماعی در ایران نیازمند تولید علم، ترجمه و واردات و صادرات علم است. نشر کتاب هم بخشی از این وظیفه است که در زمان پیوند یک موسسه فرهنگی مستقل مثل شهر کتاب فرشته با شرکت خوارزمی که آن هم بخشی از توسعه را بر عهده دارد،‌ اتفاق می‌افتد.

او توضیح داد: همه ما می‌دانیم اصل ماندگاری در گرو توسعه فرهنگی است. شاید در خصوص این‌که توسعه چگونه اتفاق می‌افتد، مناقشه باشد، اما هیچ‌کس تردیدی ندارد که راز ماندگاری توسعه، فرهنگ است.

وی با بیان این‌که دانشگاه مخترع نیست، بلکه دانشگاه فقط مکتشف است گفت: دانشگاه محل رشته‌هایی است که بنیادهای اقتصادی آن را بین رشته‌ای می‌کنند و از دلش یک فناوری متولد می‌کنند. به نظر من آنچه امروز از ضعف‌های توسعه در ایران است این است که چنین پیوندی اتفاق نیافتده، پیوند میان تولیدکننده علم و بنگاه‌های اقتصادی که آن علم را باید تبدیل به فناوری کنند. صرف علم دانشگاهی توسعه‌آور نیست.

فیروزان درباره کتاب «مدیر باش رئیس» گفت: این کتاب می‌گوید بین من مصرف‌کننده علم و تو توسعه‌دهنده علم و تو منبع فرهنگی باید پیوندی ایجاد شود که امروز مرا در توسعه فرهنگی کمک کند.

حسام‌الدین سراج، خواننده مطرح کشورمان هم در این مراسم حضور داشت و صحبت خود را با بیتی از سعدی آغاز کرد: «گفتند میهمانی عشاق می‌کنی/سعدی به بوسه‌ای ز لبت میهمان توست.»

او در ادامه با بیان این که همه حاضران امشب به خاطر ساعد باقری در کنار هم جمع شده‌اند، یک مثنوی از مولانا خواند.

همچنین ساعد باقری، شاعر و مجری رادیو و تلویزیون گفت: اکثر کسانی که با من در ارتباط هستند می‌دانند که بیشتر آدم شفاهی و در نوشتن بسیار تنبل هستم. با این حال چند وقتی است که دنیای مجازی با همه ایراداتی که برخی برایش برمی‌شمارند، در من انگیزه ایجاد می‌کند که بنویسم. چون گاهی می‌بینم که نزدیک به ۴ صفحه در آنجا نوشته‌ام و با خودم می‌گویم چرا تا به حال این‌قدر جدی ننوشته‌ام؟ انگار که خودکار به دست گرفتن دشوارتر است.

وی با تشکر از سهیل محمودی اضافه کرد: اگر حجت‌الله صیدی نبود این کتاب پدید نمی‌آمد. من همیشه درباره آقای نیکو که سردبیر برنامه ما بود، می‌گویم او مرا در متون کهن انداخت. او همان روز اول از من خواست بروم از قابوسنامه دو متن انتخاب کنم و بدین شکل مسیر زندگی مرا تغییر داد.

نویسنده کتاب «مدیر باش، رئیس» افزود: روزی که مهیار کاوه، شاعر و دکتر حجت‌الله صیدی با این پیشنهاد پیش من آمدند، فکر می‌کردم کار نشدنی باشد. خودم هم که با توجه به متون کهن مثل حکایت پادشاهان در گلستان سعدی یا سیاست‌نامه خواجه نظام‌الملک به موضوع فکر می‌کردم، از خودم می‌پرسیدم که مسائلی از این جنس مثلاً آداب فرمانروا بودن چقدر می‌تواند جذاب باشد؟

باقری با اشاره به دو فصل بودن این کتاب توضیح داد: فصل اول «دیدن، درک، مشاهده» است و فصل دوم «حرکت، سلوک و سفر» نام دارد. در هر کدام از این فصل‌ها شش مقاله وجود دارد، آخر هر مقاله هم بخش ملحقاتی از متون کهن است که با مباحث مطرح‌شده پیوند دارد. برخی از خاطرات خودم را هم در این کتاب نقل کرده‌ام.

خلاقیت مهم‌ترین اصل تأثیرگذاری است

سهیل محمودی نیز با اشاره به این‌که پیش‌تر یادداشتی درباره این کتاب نوشته که به زودی منتشر خواهد شد، گفت: در این کتاب ما شاهد هنر شاعری ساعد باقری، در تمثیل هستیم. زبان تمثیل و ساده کردن مفاهیم را او به خوبی در این کتاب به کار گرفته است.

وی افزود: یکی از دوستان مشترک من و ساعد،  نیکویی است که در سوئد زندگی می‌کند. او همیشه می‌گفت همه آنهایی که در کارهای دیگر موفق می‌شوند، شاعر هستند. این نشان می‌دهد که خلاقیت، مهم‌ترین اصل تأثیرگذاری است.

این شاعر با اشاره به سابقه ساعد باقری در مدیریت رادیو، تلویزیون و مرکز موسیقی رودکی گفت: به نظر من مدیریت در ذات یک کار فرهنگی است؛ بنابراین فکر می‌کنم اشکال و کاستی‌هایی که در جامعه وجود دارد از این‌جا رخ می‌دهد که بسیاری از مدیرانی که در رأس امور فرهنگی قرار دارند، فرهنگی نیستند.

ساعد باقری اخلاق مدیریتی را در یک اثر جمع کرده است

حسن خجسته نیز در این مراسم اظهار کرد: استاد ساعد باقری با نازک طبعی ادبی‌اش چیزی نوشته که بی‌اثر است. نمی‌خواهم ناامیدش کنم، اما این روسای ما اصلاً گوش شنوایی ندارند. این موضوع علت هم دارد، علتش این است که مدیریت در ایران و در بخش عظیمی از دنیا مبتنی بر یک ایدئولوژی طبقاتی است. هر کس مدیر می‌شود در سطح جدیدی از طبقه اجتماعی قرار می‌گیرد.

وی افزود: این اتفاق هم به این دلیل افتاد که از اواخر دهه ۷۰ از برخی از ارزش‌هایی که در سیستم مدیریتی بود جدا شدیم و سوی ارزش‌های جدید رفتیم. بنابراین مدیران طبقه جدیدی از نظام اداری می‌شوند. وقتی مدیر دارای طبقه شد برای خودش مزایا و شأن و منزلتی قائل است.

این نویسنده با بیان این که گاهی برخی مدیران که جابه جا می‌شوند، پیش من می‌آیند و گریه می‌کنند، بیان کرد: چرا این اتفاق می‌افتد، چون آنها از یک طبقه اجتماعی و مزایایی رانده شده‌اند. به نظرم این کتاب کاری ستودنی است و می‌تواند وسیله‌ای برای آموزش باشد. در واقع ساعد باقری اخلاق مدیریتی را در یک اثر جمع کرده است.

حجت‌الله صیدی مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز گفت: من مدت‌هاست که پاسخ سؤال مهندس فیروزان را پیدا کرده‌ام. او مطرح کرد که سال‌هاست بر سر این‌که زیربنای اقتصادی سبب توسعه می‌شود یا زیربنای فرهنگی، بحث و مناقشه است، اما من بعد از مطالعه اندیشه‌های مارکس متوجه شدم او استدلال‌های قوی برای معرفی زیربنای اقتصادی به‌عنوان عامل مهم و مؤثر توسعه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها