پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
ایوبی: کاش رییس سازمان نویسندگان سینمایی بودم/ نبوی: جایزه کتاب سال سینمای ایران در مسیر درستی گام برمی‌دارد

حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینما گفت که کاش تعداد نویسندگان سینما به‌قدری زیاد بود که می‌توانستند سازمان نویسندگان سینمایی را تشکیل دهند و من به‌جای ریاست سازمان سینمای، رییس سازمان نویسندگان سینمایی بودم چراکه ما هر چه داریم از کتاب است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، آیین اختتامیه پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینما، شامگاه چهارشنبه ۵ اسفندماه (۱۳۹۴) با حضور حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی، رضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما، اکبر نبوی، دبیر جایزه، هنرمندان سینما و علاقه‌مندان حوزه هنر و ادب در موزه سینما برگزار شد.

اکبر نبوی در ابتدای این مراسم، ضمن تقدیر از دبیران پیشین جایزه کتاب سال سینما اظهار کرد: آثاری که برای جشنواره امسال ارسال شد، نشان داد که راه را اشتباه نرفته‌ایم و جایزه کتاب سال سینمای ایران در مسیر درستی گام برمی‌دارد.

وی ادامه داد: در دوره نخست جایزه تنها ۳۳ اثر مورد نقد و بررسی داوران قرار گرفت. در دوره‌های دوم و سوم نیز به همین شکل بود اما از دوره سوم به بعد با رشد چشمگیری مواجه شدیم به شکلی که در دوره چهارم شاهد حضور ۷۶ اثر بودیم. در این دوره نیز ۷۴ اثر برای دبیرخانه ارسال شد که پس از بررسی اولیه، ۶۶ اثر داوری شدند. ۶ اثر هم فاقد شرایط لازم بودند و حذف شدند.

دبیر پنجمین جایزه کتاب سال سینما در توضیح داوری‌ها گفت: فراخوان جشنواره امسال خردادماه برای رسانه‌ها ارسال شد و پس از پایان مهلت ارسال آثار، کار داوری‌ها در یک بازه زمانی فشرده از ۷ مهرماه آغاز شد و موفق شدیم تا ۵ بهمن‌ماه نامزدهای نهایی را در دو بخش ترجمه و تألیف معرفی کنیم.

وی افزود: در دوره‌های پیشین به برگزیدگان، قلم زرین اهدا می‌شد اما بر اساس یک تصمیم جمعی قرار بر این شد تا قلم زرین جای خود را به تندیس هدهد بدهد. این نماد مفاهیم زیادی دارد و نه تنها در ایران، بلکه در تمام دنیا نماد دانایی است. این تندیس توسط استاد محمد توکلی طراحی و ساخته شده است.

نبوی در پایان اظهار کرد: خوشحالم که امسال شاهد یک جشنواره پرشور بودیم و مطمئن هستم که جشنواره روند رو به رشدی را طی خواهد کرد و اتفاقات خوبی در انتظار سینما و نشر سینمایی است زیرا کتاب های ارائه شده به جشنواره همگی از کیفیت بالایی برخوردار بودند. همین مسئله کار داوری را سخت کرده بود.

رضا میر کریمی که سخنران دیگر این مراسم بود در سخنانی کوتاه گفت: امروز بسیار خوشحالم که یکی دیگر از آرزوهای اهالی سینما محقق شد. به‌خاطر داریم، روزی که تصمیم بر برگزاری این جشن گرفتیم هدف صاحب مکتب شدن نشر سینمایی بود، زیرا سینمای ایران با وجود اتفاقات بزرگی که در سطح جهانی رقم زده بود، در بخش مکتوب حرفی برای گفتن نداشت اما امروز شاهد اتفاقات بسیار مثبتی هستیم و باید گفت که بخشی از آرزوی های اهالی سینما در این حوزه محقق شده است.

وی ادامه داد: روزی که تصمیم به برگزاری این مراسم گرفتم خیلی از دوستان و مسئولان وقت مخالفت کردند چراکه نگران بودند واگذاری چنین جایزه‌ای به صنف سینما که از بدنه دولت مستقل است، مشکلاتی را پدید آورد اما من از همان ابتدا نظری مخالف داشتم و معتقد بودم این جایزه یک حرکت ماندگار خواهد شد.

رئیس خانه سینما در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: از همه دوستانی که در برگزاری این جایزه ما را همراهی کردند تشکر می‌کنم، به‌ویژه از اکبر نبوی که مجاهدت کرد. این کار زحمت بسیار زیادی دارد اما ویترین ندارد و زحمت‌ها دیده نمی‌شود.

پس از پایان صحبت‌های میر کریمی، مراسم اهدای جوایز با حضور محمد اربابی، بهروز افخمی، حجت‌الله ایوبی، حمید دهقان‌پور، مهران کاشانی، محمدجواد فرید‌زاده و فرزاد مؤتمن که همگی جزوه هیات داوران پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینما بودند برگزار شد.

در پایان این مراسم، حجت‌الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی در سخنانی کوتاه گفت: به تمام برگزیدگان تبریک می‌گویم. نویسندگان انسان‌های بی‌حاشیه و زحمت‌کشی هستند که زیر سخت‌ترین فشارها کار می‌کنند. کاش تعداد نویسندگان سینما به‌قدری زیاد بود که می‌توانستند سازمان نویسندگان سینمایی را تشکیل دهند و من به‌جای ریاست سازمان سینمای، رییس سازمان نویسندگان سینمایی بودم. ما هر چه داریم از کتاب است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها