سه‌شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵
هفته شلوغ جشنواره شعر فجر/ شعرخوانی در همدان، اصفهان و تاجیکستان

گروهی از شاعران حاضر در محافل شعرخوانی دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر تهران را به مقصد تاجیکستان ترک کردند. همچنین شاعران شناخته‌شده کشورمان در محافلی در همدان و اصفهان آثار و اشعار خود را قرائت کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، در آستانه برگزاری دهمین جشنواره شعر فجر، این روزها شاعران در شهر‌ها و کشورهای مختلف، مشغول برگزاری محافل شعرخوانی به زبان‌ها و با موضوعات مختلف هستند. مدیران بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، با حضور در این محافل، از نزدیک با استعدادهای جوان حوزه شعر آشنا شده و به پیشکسوتان ادای احترام می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، روز گذشته تعدادی از شاعران کشورمان برای حضور در محافل شعرخوانی تاجیکستان، وارد این کشور شدند. اسماعیل امینی، دبیر علمی جشنواره شعر فجر، عبدالجبار کاکایی، فریبا یوسفی، پونه نکویی و علیرضا بدیع، شاعرانی هستند که با حضور در برنامه‌های سومین سفر خارجی شاعران جشنواره و شعرخوانی در محافل دوشنبه و خجند، صدای شعر انقلاب اسلامی را از مرزهای کشورمان فراتر خواهند برد.
 
 شعر کودک در همدان
 
شعرخوانی همدان با محوریت شعر کودک و نوجوان، با حضور شاعران شناخته‌شده و مخاطبان کودک و نوجوان در سینمای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهر برگزار شد.

در این محفل، جواد محقق شاعر و معاون بخش شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان در سخنانی با اشاره به برگزاری محافل شعرخوانی دهمین دوره جشنواره شعر فجر اظهار داشت: در این دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، محافلی در سراسر کشور برگزار شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به محفل شعرخوانی قم، ایلام، بجنورد، ری، تهران، اصفهان اشاره کرد.

در ادامه این مراسم، استاد اسدالله شعبانی، بابک نیک‌طلب، غلامرضا بکتاش، مریم اسلامی، طاهره شهابی، حامد محقق، شهلا شهبازی، مسعود طاهری عضد، مهدی طراوتی، مریم زرنشان و شاعران نوجوان از جمله زهرا آقامیرزایی، پارمیدا آقامحمدی، فاطمه موسوی و مرضیه حسینی، آثار و اشعار خودشان را در محفل شعرخوانی همدان قرائت کردند.

در هشتمین محفل از سلسله محافل جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور جواد محقق، معاون شعر در بنیاد شعر و ادبیات داستانی و شاعر کهنه کار شعر کودک و نوجوان و همچنین اسدالله شعبانی، از پنج کتاب شعر کودک و نوجوان رونمایی شد. «با فرفره‌ها با شادی باد، بگرد» از بابک نیک‌طلب، «چتری از پرنده»، اثر کمال شفیعی، «نامه‌های خیس» سروده شهلا شهبازی، «حوصله‌ام پیش تو جا مانده است» اثر مریم زندی و «از خودم سؤال می‌کنم»، سروده حامد محقق پنج کتابی بود که در این محفل از آن‌ها رونمایی شد.
 
 
استاد احتشامی: امشب،‌ یکی از ماندگارترین شب‌های زندگی من است
 
همزمان با محفل شعر کودک و نوجوان، محفل دیگری در شهر اصفهان برگزار شد. در این محفل که به میزبانی مرکز آفرینش‌های ادبی قلمستان و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان برگزار شد، شاعرانی از تهران و اصفهان حضور داشتند.

در ابتدای این محفل معاون داستان بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان ضمن خیرمقدم به شاعران و حاضران در این محفل استانی شعر فجر گفت: اساساً شعر از جنس تفرج است و تاب مستوری ندارد و شاعران نمی‌توانند منتظر باشند که کتابشان در جشنواره‌ها دیده شود و انتخاب. شعر بر خلاف سایر هنرها بعد از سروده شدن به پایان نمی‌رسد و همیشه همراه سراینده است و ما هم به همین منظور است که در بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان و جشنواره بین‌المللی شعر فجر، محافل شعری را برای خوانش شعر شاعران راه‌اندازی کرده‌ایم تا صدای شعر همه شاعران و به‌خصوص شاعران شهرستانی شنیده شود.

 ابراهیم زاهدی مطلق با بیان این‌که مهم‌ترین بخش جشنواره بین‌المللی شعر فجر همین محافل استانی آن است افزود: بنیاد شعر و ادبیات داستانی هدف اصلی خود را تمرکززدایی از تهران قرار داده است و در این راستا محافل شعر استانی جشنواره بین‌المللی شعر فجر قدمی است در راستای تعالی شعر در سایر استان‌ها و نقاط کشور و به نظر ما مهم‌ترین بخش این جشنواره نه بخش رقابتی است بلکه همین محافل استانی است.

در محفل شعر اصفهان دهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر استاد محمد علی بهمنی، ذکریا اخلاقی، علی‌رضا لبش، حسین آهی، لیلا کردبچه، خسرو احتشامی، قاسم صرافان، ابراهیم اکبری و 11 نفر از شاعران جوان اصفهانی شعرهایی در قالب غزل، رباعی، آزاد، ترانه و با موضوعات عاشقانه، شهدای مدافع حرم، انقلاب اسلامی و اصفهان خواندند.

همچنین در حاشیه این مراسم استاد خسرو احتشامی از بزرگان شعر اصفهان و اساتید دانشگاه بیان داشت: امشب یکی از بهترین و ماندگارترین شب‌های عمر من است چون با استادانی مثل محمدعلی بهمنی و حسین آهی نشستیم و ساعت‌ها درباره شعر و ادبیات و البته خاطرات گذشته گپ زدیم و امیدوارم این برنامه‌ها در اصفهان مستدام و پیوسته برگزار شود.

اختتامیه دهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر، شنبه، یکم اسفندماه، ساعت 15 در سالن همایش‌های رفاه واقع در خیابان مردم برگزار خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها