یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
امیرزاده: نمایشگاه‌های کتاب معدل فرهنگی هرمزگان را ارتقا داده‌اند/ امام‌جمعه بندرعباس: قدرت خرید مردم برای تهیه کتاب پایین است

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان گفت که نمایشگاه‌های کتاب، معدل فرهنگی هرمزگان را ارتقاء داده‌اند. آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، امام جمعه بندر عباس نیز گفت که پایین بودن آمار مطالعه، به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، همایون امیرزاده در مراسم افتتاحیه نمایشگاه استانی هرمزگان، از نمایشگاه کتاب به‌عنوان پُرنفوذترین فعالیت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نام برد و اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ‌و‌ارشاد اسلامی بسیار خرسند است که متولی برگزاری چنین رویداد بزرگی در سراسر کشور با همکاری استان‌ها است.

وی عنوان کرد: برای برگزاری مطلوب چنین نمایشگاه‌هایی باید دل‌ها و دست‌های فراوانی به هم پیوند بخورد و در استان هرمزگان همیشه استوانه‌های راسخی بوده و هستند که تنور فرهنگ را گرم نگاه می‌دارند.

مشاور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به برگزاری ۳۰۰ نمایشگاه کتاب در سراسر کشور توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد و گفت: همه این فعالیت‌ها گویای اتفاق‌های خوبی است و به پاتوق هنرمندان، استادان، نویسندگان و علاقه‌مندان به فرهنگ تبدیل‌شده و همه این‌ها به برکت کتاب است.

وی برگزاری مطلوب نمایشگاه کتاب هرمزگان در این حجم گسترده را، ناشی از یک خرد جمعی در استان به محوریت استاندار دانست و افزود: بدون شک این سرمایه‌گذاری، معدل فرهنگی هرمزگان را ارتقاء می‌بخشد.

امیرزاده به برگزاری نشست تخصصی مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور در هرمزگان اشاره کرد و گفت: این نشستِ سه‌روزه، ۸۳ مصوبه به دنبال داشت که به نقشه راه معاونت فرهنگی در حوزه استان‌ها تبدیل‌شده است.

وی از مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران برای برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در مراکز استان‌ها تقدیر و تشکر کرد و افزود: برگزاری مستمر نمایشگاه‌های کتاب در سراسر کشور، با قدرت ادامه خواهد داشت و تا پایان بهمن‌ماه شاهد برگزاری سه نمایشگاه دیگر در استان‌های مختلف خواهیم بود.

هرمزگان، استان علم، ادب و فرهنگ است 

جاسم جادری، استاندار هرمزگان نیز در این مراسم اظهار کرد: هرمزگان استان علم، ادب، فرهنگ و پُل ارتباط فرهنگی ایران اسلامی با دیگر کشورهاست.

وی افزود: حضور ناشران خارجی در نمایشگاه سیزدهم کتاب هرمزگان مایه مباهات است و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بابت کمک به این نمایشگاه قدردانی می‌کنم.

استاندار هرمزگان با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه کتاب باید منجر به افزایش کتابخوانی در استان شود، افزود: آمار فعلی مطالعه، مناسب نیست و باید افزایش پیدا کند و خوشبختانه نمایشگاه‌های استانی کتاب در اثر تلاش دولت‌های مختلف تاکنون ۳۰۰ بار برگزار شده که اثرات مناسبی داشته است.

جادری بیان کرد: نمایشگاه‌های استانی کتاب موجب تسهیل دسترسی مردم به کتاب می‌شود و حرکتی برای تمرکززدایی فرهنگی است و برگزاری آن ارج نهادن به مردم تمامی استان‌هاست تا مردم بتوانند به‌راحتی کتاب‌های خود را در نمایشگاه‌ها تهیه کنند.

وی با بیان این‌که ۳۰ ناشر استانی در هرمزگان داریم که ۵۰ درصد آنها غیرفعال هستند، اظهار کرد: این آمار برای هرمزگان که می‌تواند نقش اثرگذار فرهنگی داشته باشد مناسب نیست و این‌که در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب ناشران هرمزگانی حضور ندارند، یک ضعف است که باید رفع شود.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، ضمن ابراز خرسندی از استقبال مناسب مردم هرمزگان از نمایشگاه کتاب طی دوره‌های اخیر، گفت: استان هرمزگان جزو پنج استان برتر در برپایی و استقبال از نمایشگاه کتاب در کشور بوده است.

جادری بیان کرد: هر‌اندازه به کتاب، مطالعه و کتابخوانی اهمیت داده شود، سطح فرهنگی جامعه ارتقا می‌یابد.

وی با اشاره به وجود مفاخر بزرگ فرهنگی در ایران، افزود: تاریخ گهربار ایران نشان‌دهنده تلاش مجدانه ایرانیان برای گسترش فرهنگ بوده است.

استاندار هرمزگان با بیان این‌که هرمزگان به دلیل وجود زیرساخت‌های بسیار خوب فرهنگی در تعامل با کشورهای همجوار می‌تواند نقش سفیر فرهنگی را در ارتقای سطح روابط فرهنگی با دیگر کشورها ایفا کند، عنوان کرد: حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در جهت تقویت روابط فرهنگی هرمزگان با کشورهای منطقه مؤثر باشد.

جادری افزود: حوزه نرم‌افزاری و ناشران باید در هرمزگان مورد‌حمایت قرار گیرند و اخیراً نیز فرهنگسرای رسانه را به اصحاب رسانه استان هدیه کردیم که کاری بی‌نظیر در کشور بوده است و می‌تواند مرکز فرهنگی و عامل ارتقای بسیاری از رویدادهای فرهنگی در استان شود.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تقویت فرهنگ مطالعه شاهد رشد بیش از پیش ایران اسلامی باشیم و مردم علاقه‌مند به کتاب بتواند کتاب‌های مورد علاقه خود را از این نمایشگاه تهیه کنند.
 
نمایشگاه‌های کتاب از برکات و معجزات انقلاب اسلامی است

آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی، نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام‌جمعه بندرعباس در این مراسم با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه‌های کتاب از برکات انقلاب اسلامی است، عنوان کرد: دشمنان با دروغ‌پردازی می‌خواهند معجزه انقلاب اسلامی را کمرنگ نشان دهند.

وی ادامه داد: دشمنان تبلیغات می‌کنند که دین قبل از انقلاب بیشتر مورد توجه بود در‌حالی که دین قبل از انقلاب در کشور رواج نداشت.

نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان یکی از اصول مهم انقلاب اسلامی را دینی و فرهنگی بودن آن دانست و افزود: بُعد فرهنگی انقلاب اسلامی ایران بسیار پُر رنگ است و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در نمایشگاه‌های کتاب حضور پیدا می‌کنند و با دقت کتاب‌ها را مورد توجه قرار می‌دهند.

آیت‌الله نعیم‌آبادی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عوامل کم‌اقبالی مردم به کتاب، بیان کرد: یکی از این عوامل پایین بودن توان خرید مردم است که قصد خرید کتاب را دارند اما توانایی خرید آن را ندارند.

وی با تأکید بر این‌که باید به کتاب یارانه بیشتری اختصاص یابد، اظهار کرد: کاری کنیم کتاب با قیمت ارزان‌تر به دست مردم برسد و در نمایشگاه کتاب هرمزگان هم به این امر توجه ویژه شود.

امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: موضوع‌های کتاب‌ها باید متناسب با نیاز جامعه و پاسخگوی نیاز مردم باشد و ناشران ضمن دقت به این مسئله سعی کنند کتاب‌هایی با نگاه و شکل نو که به نیاز مردم پاسخ دهد را انتشار دهند.

سیزدهمین نمایشگاه کتاب بندرعباس صبح‌ها از ساعت 10 تا 12 و عصرها از ساعت 16 تا 21 میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها