شنبه ۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱
صمد طاهری و چیستا یثربی با مخاطبان اهوازی دیدار کردند

نشست‌های «بررسی کارنامه‌ ادبی صمد طاهری» با حضور احمد فریدمند و «شیوه داستان‌نویسی در فضای مجازی» با حضور چیستا یثربی، در روزهای ابتدایی برگزاری سیصدمین نمایشگاه استانی کشور در اهواز برپا شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست «ترانه‌های آبی»، بررسی کارنامه‌ ادبی صمد طاهری، در حاشیه دهمین نمایشگاه استانی کتاب خوزستان، در سرای اهل قلم این نمایشگاه و با حضور احمد فریدمند؛ شاعر و پژوهشگر برگزار شد. 

احمد فریدمند ابتدا به معرفی صمد طاهری پرداخت و گفت: سال 1336، صمد طاهری در آبادان به دنیا آمد و از اوایل شکل‌گیری روحیه‌ ادبی در او، آثارش را در مطبوعات آبادان چاپ می‌کرد. درست است که او به همراه علی‌اکبر گوردرزی و یحیی هاشمی شعرهایش را در مجموعه‌ای مشترک به نام «قلب‌های کوچک شهر بزرگ» منتشر کرد، اما کار اصلی‌اش داستان‌نویسی است. داستان در ایران یک قالب مدرن و مقوله‌ای جدید است. 
 
فریدمند ادامه داد: صمد طاهری از سال 56 با سرودن شعر و نوشتن داستان، فعالیت ادبی‌اش را شروع می‌کند. سپس به دانشکده‌ هنرهای دراماتیک تهران وارد می‌شود. با ناصر زراعتی و هوشنگ گلشیری آشنا می‌شود و به جلسات داستان‌خوانی آن‌ها راه می‌یابد. در سال 63 که کتاب «هشت داستان» به همت و با مقدمه گلشیری منتشر می‌شود، او یکی از هشت نویسنده است. استاد صفدر تقی‌زاده در کتاب چندجلدی «داستان‌های کوتاه ایران و جهان» و کتاب قطور «سخن» از این نویسنده داستان‌هایی را آورده است.
 
این نویسنده و منتقد گفت: نسل‌بندی‌های بزرگان داستان ایران مرز و خط‌کشی مشخص ندارند؛ اما نظرم این است که جمال‌زاده، هدایت، بزرگ علوی و چوبک نسل اول‌اند و نسل دوم را ابراهیم گلستان، گلشیری، جلال آل احمد، سیمین دانشور، بهرام صادقی، میرصادقی، عدنان غریفی و ... تشکیل می‌دهند. سپس نسل سوم متعلق است به محمدرضا صفدری، یارعلی پورمقدم،صمد طاهری، بهرام حیدری و...
 
وی عنوان کرد: اولین مجموعه داستان کوتاه صمد طاهری «سنگ و سپر» نام دارد که در سال 79 و توسط انتشارات ماریه تهران منتشر شد که چند داستان شاخص دارد. «شکار شبانه» دومین مجموعه داستان اوست که مورد استقبال و توجه منتقدان قرار گرفته است که در سال 91 توسط انتشارات افراز به چاپ دوم رسید. آقای طاهری یک مجموعه داستان آماده انتشار دارد و یک رمان به نام «کلاغ» هم نوشته است.
 
در پایان نشست، صمد طاهری یکی از داستان‌های منتشرنشده‌ خود را برای حاضران خواند.         
 
نشست «شیوه‌ نوین داستان‌نویسی در فضای مجازی» نیز شبانگاه چهارشنبه (30 دی) و در سرای اهل قلم دهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد. حضور چیستا یثربی باعث رونق سرای اهل قلم در ساعت برگزاری شد. دوستداران این نمایشنامه‌نویس، منتطر بودند تا نویسنده «پستچی» و «شیدا و صوفی» را از نزدیک ببینند؛ دو داستانی که از اردیبهشت تاکنون فضای مجازی به خصوص اینستاگرام را به سوی خواندن و نوشتن سوق داده است.

یثربی در این نشست، مسائل پیش‌رو در خصوص نوشتن در فضای مجازی را برای مخاطبان برشمرد و درباره جزئیات روش جدیدش برای ارتباط با مخاطب توضیحاتی ارائه کرد.

نمایشگاه استانی کتاب خوزستان، سیصدمین نمایشگاه استانی کشور است که عصر روز چهارشنبه (30 دی‌ماه) توسط سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر و ارشاد اسلامی در اهواز، نخستین پایتخت کتاب ایران افتتاح شد.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها