چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱
مجتبایی: دانشجویان امروز به دنبال مادیات هستند/ محمدخانی: 41 درصد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بیکار هستند

دکتر فتح الله مجتبایی در مراسم معرفی برترین پایان‌نامه دکتری در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، ادیان و عرفان گفت که دانشجویان امروز با گذشته تفاوت زیادی کرده‌اند و و متوجه مادیات هستند. همچنین محمدخانی در این مراسم عنوان کرد که اگر به پیامدهای تجاری سازی آموزش عالی نپردازیم مشکلاتی مانند بیکاری دانشجویان را شاهد خواهیم بود؛ چراکه در حال حاضر نیز 41 درصد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بیکار هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین دوره از جایزه فتح الله مجتبایی که به انتخاب برترین پایان‌نامه دکتری در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، ادیان و عرفان اختصاص دارد، عصر روز سه شنبه 15 دی ماه با حضور علی اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب، دکتر فتح الله مجتبایی، نویسنده و مترجم، دکتر ضیاء موحد، استاد فلسفه و منطق، دکتر محمد جعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده، دکتر شهرام پازوکی، پژوهشگر فلسفه و عرفان  و علاقه‌مندان حوزه ادبیات در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
 
76 درصد دانشجویان، هیچ امیدی برای سرکار رفتن در آینده ندارند

محمدخانی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: شاید 5 سال پیش که اقدام به راه اندازی این جایزه کردیم، فکر نمی کردیم که این جایزه به این سرعت پیشرفت کند و گسترده شود اما خوشحالیم که جایزه در عرض 5 سال جایگاه خاصی بین دانشجویان مقطع دکتری ادبیات پیدا کرده است.
 
معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب با گلایه از تجاری سازی آموزش عالی گفت: متاسفانه جدیدا شاهد این هستیم که مسئولان آموزشی کشور اقدام به صحبت و مصاحبه درباره تجاری سازی آموزش عالی می کنند، در واقع ایرادات را بیان می کنند اما در پی رفع آن نیستند و این یک ضعف بسیار بزرگ در حوزه آموزش عالی است.
 
وی ادامه داد: اگر به پیامدهای تجاری سازی آموزش عالی نپردازیم مشکلاتی مانند بیکاری دانشجویان را شاهد خواهیم بود چراکه در حال حاضر نیز 41 درصد فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی بیکار هستند و 76 درصد دانشجویان، هیچ امیدی برای سرکار رفتن در آینده ندارند، واقعا به نظر کارشناسان در چنین شرایطی چند برابر کردن ظرفیت مقطع دکتری و کارشناسی ارشد درست است.

دانشگاه تهران هیچ پایان‌نامه‌ای ارسال نکرد 
 
محمدخانی با اشاره به آمار به دست آمده توسط یک استاد دانشگاه اظهار کرد: بر اساس تحقیقات یکی از استادان دانشگاه از یکی از موسسات تولید پایان‌نامه و مقاله، این موسسه در 6 ماه نخست سال جاری بیش از 176 سفارش پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داشته است، همچنین بر اساس آمار موجود این موسسه مورد توجه استادان دانشگاهی و مدیران دولتی نیز قرار دارد و در سال گذشته 147 ترجمه کتاب و 49 تالیف کتاب برای استادان و مدیران دولتی داشته است.

وی ادامه داد: علاوه بر تولید کتاب و پایان‌نامه، این موسسه ماهانه 90 مقاله را برای سخنرانان سمینارهای مختلف آماده می‌کند. با این آمار، دوستان مسئول نباید به 70 هزار عنوان کتاب چاپ شده در سال افتخار کنند چراکه بیش از نیمی از این کتاب‌ها به درد نمی‌خورد و کتاب سازی است.
 
معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب در تشریح آمار شرکت‌کنندگان پنجمین دوره جایزه فتح‌الله مجتبایی گفت: در این دوره 15 دانشجو مقطع دکتری از دانشگاه‌های علوم تحقیقات، بوعلی سینای همدان، بین‌المللی امام خمینی، فردوسی مشهد، شهید باهنر کرمان، تربیت مدرس، سمنان، اراک، اصفهان و دانشگاهی از کشور ایتالیا شرکت کردند که بیشترین پایان‌نامه متعلق به دانشگاه علوم و تحقیقات و فردوسی مشهد بود و متاسفانه باید این خبر را به دوستان بدهم که هیچ پایان‌نامه‌ای از سوی دانشگاه تهران نداشتیم که این موضوع باعث تاسف است.

این جایزه باعث دلگرمی دانشجویان شده است

در ادامه این نشست دکتر فتخ الله مجتبایی اظهار کرد: خوشحالم که پنج سال پیش پیشنهاد راه اندازی این جایزه را دادم چراکه این جایزه باعث دلگرمی دانشجویان شده است و هر سال در حال بهتر شدن است.

وی ادامه داد: متاسفانه فضای بدی در فرهنگ شکل گرفته است که مسائل اقتصادی و سیاسی باعث و بانی آن است چراکه در زمانی که ما تحصیل می کردیم دانشجویان به سیاست و مسائل مالی توجهی نمی‌کردند و تنها دغدغه علم آموزی را داشتند اما امروز شرایط تغییر کرده و مانند گذشته نیست.
 
این مترجم و نویسنده حوزه ادبیات با اشاره به تغییر دغدغه های دانشجویان گفت: به خاطر دارم که برای چاپ مجله «سخن» دوستان از جیب هزینه می‌کردند اما در حال حاضر چنین افرادی در جامعه دیده نمی‌شوند و به راستی چه کسی است که امروز از جیب خود برای ارتقاء فضای فرهنگی کشور هزینه کند.
 
وی ادامه داد: اگر قانون و اخلاق در جامعه رعایت نشود، قدرت و ثروت به دو بازوی خطرناک تبدیل می‌شوند زیرا افراد دارای قدرت با نگاه اقتصادی به تمامی مسائل نگاه می‌کنند و جامعه با مشکلات فراوانی روبه رو می‌شود.

مجتبایی در بخش پایانی صحبت هایش اظهار کرد: امروزه توقعات دانشجویان افزایش یافته زیرا به خوبی به خاطر دارم که در زمان دانشجویی تنها دارایی من یک تخت خواب، یک بخاری، کتاب‌هایم و چند کاسه مسی بود اما امروز دانشجویان تنها به دنبال امکانات غیر ضروری هستند و به تنها چیزی که فکر نمی کنند مطالعه است. متاسفانه شرایط مناسبی را شاهد نیستیم و امیدوارم در آینده شرایط بهتر شود.
 
در پایان این مراسم برگزیدگان پنجمین دوره جایزه فتح الله مجتبایی معرفی و از آنها تقدیر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها