چهارشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۰
موحد: بسیاری از اشعار شاهنامه و دیوان حافظ جعلی است/ یاحقی: فارغ التحصیلان به دلیل نداشتن توانایی علمی بیکار هستند

دکتر ضیاء موحد در مراسم معرفی برگزیدگان جایزه ادبی فتح‌الله مجتبایی گفت که برخی از حقیقت شعر و ادب اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که بسیاری از اشعاری که در شاهنامه و دیوان حافظ وجود دارد متعلق به فردوسی و حافظ نیست و جعلی است. همچنین دکتر محمد جعفر یاحقی عنوان کرد که دانشجویان ما امروز به دلیل نداشتن توانایی‌های فردی بیکار هستند چراکه اگر کاری بلد بودند قطعا استادان از آنها استفاده می‌کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین دوره از جایزه فتح الله مجتبایی که به انتخاب برترین پایان‌نامه دکتری در رشته‌های زبان و ادبیات فارسی، ادیان و عرفان اختصاص دارد عصر سه شنبه 15 دی ماه با حضور علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی موسسه شهر کتاب، دکتر فتح‌الله مجتبایی، نویسنده و مترجم، دکتر ضیاء موحد، استاد فلسفه و منطق، دکتر محمد جعفر یاحقی، پژوهشگر و نویسنده، دکتر شهرام پازوکی، پژوهشگر فلسفه و عرفان و علاقه‌مندان حوزه ادبیات در موسسه فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
 
دکتر ضیاء موحد در ابتدای صحبت‌های خود در این مراسم اظهار کرد: موضوعات انتخابی و روش‌های تحقیق در پایان‌نامه‌های ارائه شده بسیار خوب و حیرت آور بود چراکه بسیاری از دوستان از حقیقت شعر و ادب اطلاعی ندارند و نمی‌دانند بسیاری از اشعاری که در شاهنامه و دیوان حافظ وجود دارد متعلق به فردوسی و حافظ نیست و جعلی است اما این برای دوستان حیرت آور است و کسی حرف ما را باور نمی‌کند.

وی ادامه داد: حافظ قدسی نسبت به حافظ خانلری 100 غزل بیشتر دارد و دراین شرایط، یکی از فضاهای مهم برای محققان ادبیات، تشخیص غزل‌های صحیح از غزل‌های جعلی است زیرا تا زمانی که نسخه معتبری در اختیار نداشته باشیم تحقیق درباره حافظ و سعدی بی اعتبار است.
 
این استاد فلسفه و منطق با تاکید بر اصل امانت داری توسط مصححان گفت: وقتی فردی به شعرهای شاعری مانند حافظ و سعدی مراجعه می‌کند دوست دارد، شعرهای این شاعران را بخواند. او طبیعتاً دوست ندارد ببیند مصحح به چه چیزی علاقه داشته است، پس رعایت امانت مهم‌ترین نکته یک مصحح است که متاسفانه در بسیاری از موارد انجام نشده است.
 
 
ادبیات ساندویچی فایده‌ای ندارد
 
در ادامه این نشست دکتر محمد جعفر یاحقی با اشاره به اهمیت علم تصحیح متون اظهار کرد: حدود 41 سال از تدریس من در دانشگاه‌های مختلف می‌گذرد و در این سال‌ها دغدغه تصحیح متون را داشتم اما متاسفانه در سال‌های گذشته فضای دانشگاهی از این امر فاصله گرفته است. وقتی این درس را برای دانشجویان ارائه می‌دهیم همه بی‌تفاوت از کنار آن رد می‌شوند اما دانشجویانی نیز هستند که به این مباحث علاقه‌مند می‌شوند و به تحقیق و پژوهش در این باب می‌پردازند.
 
وی افزود: از دکتر مجتبایی کمال تشکر را دارم چرا که این جایزه نقطه عطف تلاش‌های وی است و چنین جایزه‌هایی باعث دلگرمی دانشجویان و محققان می‌شود. به نظرم مجموعه دروسی که در دانشگاه‌ها ارائه می‌شود هیچ ربطی به هم  ندارند و در کل ما دانشجو را به پراکنده مطالعه کردن تشویق می‌کنیم در صورتی که به قول یکی از استادان، ادبیات ساندویچی فایده‌ای ندارد و ما باید از شاخه به شاخه پریدن فرار کنیم.
 
استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد با گلایه از فضای آموزشی کشور گفت: در حال حاضر فضای دانشگاهی ما فقط به کمیت توجه می‌کند و علاقه‌ای به کیفیت ندارند چراکه ظرفیت کلاس‌های ما در مقطعی مانند دکتری چندین برابر شده، در صورتی که امکانات تغییر نکرده است و این یعنی سطح کیفی دانشگاه‌ها روز به روز در حال کاهش است.

وی ادامه داد: دانشجویان ما امروز به دلیل نداشتن توانایی‌های فردی بیکار هستند چراکه اگر کاری بلد بودند قطعاً استادان از آنها استفاده می‌کردند. این موضوع بیانگر این است که کیفیت تحصیل پایین آمده است و دانشگاه چیزی به دانشجو یاد نمی‌دهد.

ظرفیت دانشگاهی در مقطع دکتری 5 برابر شده است

دکتر شهرام پازوکی که آخرین سخنران این مراسم بود در تشریح دلایل کاهش سطح علمی در کشور اظهار کرد: صحبت‌های مطرح شده بسیار صحیح است زیرا در یک سال گذشته ظرفیت دانشگاهی در مقطع دکتری 5 برابر شده است در حالی که امکانات و استادان تغییری نکرده‌اند و چنین وضعیتی به مرور زمان باعث نابودی فضای علمی کشور خواهد شد. این مدل  فضاسازی افتخار نیست بلکه ابتذال است و کم مانده یک نفر را با بلندگو استخدام کنند تا جلوی در دانشگاه‌ها بایستد و مردم را به درس خواندن در مقطع دکتری دعوت کند.

وی ادامه داد: باتوجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است در سال‌های آینده دیگر شاهد چنین رساله‌ها و پایان‌نامه‌هایی نخواهیم بود چراکه دانشجویانی که امروز وارد مقطع دکتری می‌شوند با دانشجویان گذشته بسیار متفاوت هستند و حتی نصف دانشجویان گذشته نیز زحمت نمی‌کشند.
 
 در پایان این مراسم، برگزیدگان پنجمین دوره جایزه فتح‌الله مجتبایی معرفی و از آنها قدردانی شد. اسامی برگزیدگان به شرح زیر است:

 برگزیدگان بخش اصلی، مجتبی مجرد و زهرا زارع به ترتیب برای پایان‌نامه‌های «سنت تصحیح متن در ایران پس از اسلام» و «نسب‌نامه و طریقه عرفانی شیخ اشراق»

برگزیدگان شایسته تقدیر، زهرا ابراهیمی و ندا علیزاده کاشانی به ترتیب برای پایان‌نامه‌های «مأثورات امام علی (ع) در مفاهیم عرفای تا سده پنجم» و «سنت شعر فارسی و غزل‌های ادرین ریچ، بررسی ابهام در جستجوی زبانی مشترک»
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها