شنبه ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
برنامه‌های پشتوانه‌ای برای کتابفروشی‌های رو به تعطیلی داریم/کتابفروشی مرکز؛ میزبان هفته آینده

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کتابگردی این هفته خود با حضور در کتابفروشی دارالکتب ‌الاسلامیه از برنامه‌های پشتوانه‌ای این معاونت برای کتابفروشی‌های رو به تعطیلی در برنامه ششم توسعه خبر داد و گفت که هفته آینده توضیحات مفصلی درباره این برنامه‌ها خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و مهدی قزلی، مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران، در کتابفروشی دارالکتب الاسلامیه حضور یافت. پس از  خیر مقدم و خوش‌آمدگویی محمد آخوندی، مؤسس و مدیر کتابفروشی، صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «برنامه حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابفروشان به ویژه کتابفروشانی که در آستانه تعطیلی قرار دارند، چیست؟» اظهار کرد: برنامه‌ کتابگردی که مدتی شاهد اجرای آن هستیم، گرچه نوعی نگاه به حوزه کتابفروشی به عنوان پایگاه مهم فرهنگی محسوب می‌شود اما در کنارش، فرصت مناسبی برای ارتباط شخصی بنده با اهالی نشر به شمار می‌آید.
 
وی ادامه داد: در این دیدارها فرصتی فراهم می‌شود تا اگر کسی مطلبی یا پیشنهادی دارد، بدون این که فاصله زمانی زیادی طی شود، آنها را مطرح کند. به تبعِ این فرصت آزاد در یک محیط فرهنگی و طبیعی، باب ارتباطات روان‌تر فراهم می‌شود.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در راستای این کتابگردی‌ها، فرصتی فراهم می‌شود تا علاوه بر ارتباط آنلاین با اهالی قلم و نشر، ارتباط حضوری هفتگی نیز با این قشر از جامعه برقرار شود. بدون تردید این گفت‌وگوها، اولویت‌ها را مشخص می‌کنند و این اولویت‌ها باعث می‌شوند در حوزه‌های برنامه‌ریزی و اجرا، با توجه به مقدورات خود اقداماتی را انجام دهیم.
 
صالحی عنوان کرد: به طور مثال طرح توسعه کتابفروشی به وسعت ایران از ارتباط  و تعامل این‌چنینی پدید آمده است. اکنون نیز بحث دیگری در حوزه تقویت کتابفروشی‌ها مطرح است که هفته آینده مشروح آن به اطلاع می‌رسد. این بحث به هرچه موفق‌تر شدن ویترین‌های کتاب کمک شایانی می‌کند.
 
وی درباره برنامه‌های حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کتابفروشی‌های رو به تعطیلی، گفت: بدون تردید انجام اقدامات لازم برای این گروه از کتابفروشی‌ها اندکی سخت‌تر است اما با پیشرفت برنامه ششم توسعه، هفته آینده در این زمینه (حمایت از کتابفروشان رو به تعطیلی) گزارش تفصیلی‌تری در اختیار خواهیم داشت. در این زمینه پیشنهادهایی ارائه شده است که امیدواریم پشتوانه‌ای برای این گروه از کتابفروشان باشد.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار «ایبنا» مبنی بر این‌که «کتابگردی‌های شهرستانی این معاونت از چه تاریخی آغاز خواهد شد؟» گفت: معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اطلاع از فعالیت‌های فرهنگی شهرستان‌ها، می‌کوشد در کتابفروشی‌های مهم آنها نیز حضور یابد. نخستین کتابگردی شهرستانی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در بندرعباس صورت گرفت. شهرستان بعدی اهواز است که به زودی اتفاق خواهد افتاد.
 
صالحی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری که جویای برنامه‌های حمایتی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ناشران دینی شد، گفت: این معاونت با خرید کتاب‌های دینی توسط هیأت خرید وزارت ارشاد و همچنین حمایت از آثار ارزشمند حوزه دین، در راستای حمایت از ناشران دینی گام بر می دارد. رقم قابل توجهی از کتاب‌های خریداری شده توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب‌های دینی اختصاص دارد.
 
نشر مرکز، شنبه هفته آینده (12 دی‌ماه) میزبان سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها