چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
دلشاد تهرانی: پژوهش بر چهار عنصر علم، فن، هنر و عشق تکیه دارد

مصطفی دلشاد تهرانی، مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران در سومین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر و ششمین همایش حدیث پژوهش گفت: پژوهش بر چهار عنصر علم، فن، هنر و عشق تکیه دارد و پژوهش‌های مفید علاوه بر دانش گسترده و عمیق بر فنون و ابزار کار کردن، قدرت تخیل و نوآوری در عرصه پژوهش استوار است.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سومین جشنواره انتخاب پژوهشگر برتر و ششمین همایش حدیث پژوهش در راستای تقویت جنبه‌های پژوهشی، ارتقای توانمندی‌های علمی دانشجویان و استادان، حمایت از تحقیقات و تألیف و تولید آثار علمی و قرآنی چهارشنبه (25 آذرماه) با حضور آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری، رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، پژوهشگران و جمعی از دانشجویان، در تالار علامه مجلسی موسسه دارالحدیث برگزار شد.
 

 
حرکت به سمت پژوهش‌های سازنده و حفظ شخصیت پژوهش

در ابتدای این مراسم مصطفی دلشاد تهرانی، مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث درباره شخصیت پژوهش به ایراد سخن پرداخت و اظهار کرد: اگر قرار باشد که ما پژوهش را جدی بگیریم و به سمت پژوهش‌های سازنده برویم باید شخصیت پژوهش را حفظ کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه شخصیت پژوهش بر چهار عنصر علم، فن، هنر و عشق تکیه دارد، تصریح کرد: پژوهش‌های مفید علاوه بر دانش گسترده و عمیق بر فنون و ابزار کار کردن و قدرت تخیل و نوآوری در عرصه پژوهش استوار است.

دلشاد تهرانی ادامه داد: اگر پژوهش مبتنی بر این چهار عنصر انجام شود، باید برای پژوهش حوصله کرد و برای رفتن به این سمت باید هفت چیز را آسیب‌شناسی کنیم.

وی به تشریح این هفت مورد پرداخت و افزود: اولین مورد نگاه ما به پژوهش است، که باید نگاهمان را به پژوهش اصلاح کنیم چراکه در پژوهش سخت‌گیری مالی و تنگ‌نظری به شدت به پژوهش آسیب می‌رساند.

مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه ارزش‌ها و نگاه ارزشی‌مان را به پژوهش، گرایش‌ها و جهت‌مان به سمت پژوهش، اصول اخلاقی پژوهش و بحث سرقت علمی، روش‌های پژوهش، محصول پژوهش و درنهایت ادبیات و نگارش پژوهش را از موارد دیگری عنوان کرد که باید آسیب‌شناسی شود.
 

ما باید به سمت پژوهش‌های کاربردی برویم

رضا برنجکار، قائم‌مقام ریاست دانشگاه قرآن و حدیث دیگر سخنران این مراسم بود که از زحمات طاقت‌فرسای پژوهشگران موسسه دارالحدیث تشکر کرد و گفت: قصد داریم از سال‌های آینده از یک پژوهشگر پیشکسوت در عرصه حدیث تجلیل و تقدیر به عمل آوریم.

وی در ادامه به موضوع پژوهش‌های کاربردی پرداخت و افزود: پژوهش کاربردی در عرصه حدیث و عرصه‌های دیگر در دو عرصه فردی و اجتماعی پیگیری می‌شود که در عرصه فردی می‌توانیم با پاسخگویی به یک سؤال فکری و اخلاقی با مراجعه به قرآن پژوهش کاربردی انجام دهیم.

برنجکار با اشاره به پژوهش کاربردی در عرصه اجتماع و حکومت ادامه داد: هدف حاکمیت این است که جامعه را به یک ایده‌آل برساند که برای این منظور باید سه وضعیت شناخت وضعیت موجود، شناخت وضعیت مطلوب و شناخت راهکارهایی برای رسیدن از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب مشخص شود که برای رسیدن به این شناخت نیازمند راهکارهایی هستیم.

وی با بیان اینکه در عرصه جامعه و حکومت پژوهش‌های قرآنی و حدیثی کاربردی نیز می‌توانیم انجام دهیم، افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید خودمان تدبیر کنیم و نیازهایمان را بشناسیم و موارد ضروری و مورد نیاز را در عرصه فردی و حکومتی بشناسیم و پژوهش‌هایمان را به آن سمت ببریم.

 


ارسال 80 مقاله به دبیرخانه همایش

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید حسینی، معاون پژوهش دانشگاه قرآن و حدیث با ارائه گزارشی از اهداف، مراحل و روند برگزاری این همایش، اظهار کرد: این دانشگاه از دل پژوهشگاه قرآن و حدیث جوشید و به وجود آمد.

وی در ادامه با بیان اینکه همایش طبق روال سال‌های گذشته با فراخوان مقالات آغاز شد، تصریح کرد: درمجموع 80 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که پس از داوری همه مقالات، 20 مقاله به مرحله دوم رفت و در نهایت سه مقاله برتر معرفی شد که در نشریات مرکز منتشر می‌شود.

وی در ادامه زنده شدن فضای کار پژوهشی و پشتیبانی از پژوهش را از اهداف همایش ذکر کرد و افزود: با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم بسیاری از محدودیت‌ها و تنگناهای وقت که مهم‌ترین مانع برای پژوهش‌های ما بوده است را کاهش دهیم.

در خاتمه این همایش از ارائه‌کنندگان مقالات برتر و مصطفی دلشاد تهرانی به عنوان چهره برتر پژوهشی در حوزه قرآن و حدیث و همچنین سه نفر از استادان دانشگاه قرآن و حدیث تجلیل و قدردانی شد.

همچنین در پایان همایش آثار و کتب مصطفی دلشاد تهرانی، مدیر گروه نهج‌البلاغه پردیس تهران و عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث در مکان برگزاری همایش با 25 درصد تخفیف برای فروش ارائه شد که علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها