سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
نبوی: کتاب‌های منتقل کننده تجربیات هنرمندان برجسته سینما در این دوره اهمیت ویژه دارند/ تشکیل شورای نشر کتاب در خانه سینما

اکبر نبوی در نشست رسانه‌ای پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی ایران گفت که در این دوره از جشنواره رویکرد اصلی، انتخاب کتاب‌هایی است که منتقل کننده تجربیات هنرمندان برجسته سینما به اهالی سینمای ایران باشند. نبوی همچنین در این نشست از تشکیل شورای نشر کتاب در خانه سینما خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌ای پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران، پیش از ظهر امروز، سه‌شنبه 24 آذر با حضور اکبری نبوی، دبیر این دوره از جایزه، کامران ملکی، مدیر فرهنگی خانه سینما و میترا پیش‌نماز، مسئول دبیرخانه این جایزه و مدیر کتابخانه خانه سینما، در سالن کنفرانس خانه سینما برگزار شد.

رویکردهای اصلی پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی ایران
اکبر نبوی در این نشست گفت: سینما اکنون به یک نهاد اجتماعی تبدیل شده است، بنابراین پیوند کتاب با آن اهمیت خاصی دارد. بدون کتاب مرگ هر نهاد اجتماعی از جمله سینما را می‌توان پیش‌بینی کرد. با توجه به جایگاه کتاب در راستای ادامه حیات سینمای ایران، خانه سینما تصمیم به برپایی سالانه جایزه کتاب سال سینمایی ایران گرفت که نخستین دوره آن در سال 1386 برگزار شد.

وی افزود: امسال پنجمین دوره این جایزه برگزار می‌شود. در این دوره ما با تکیه بر دستاوردهای چهار دوره گذشته به دو رویکرد مهم برای انتخاب آثار برگزیده رسیده‌ایم؛ رویکرد نخست انتخاب کتاب‌هایی است که منتقل کننده تجربیاتی از هنرمندان حوزه سینما باشد که برای دیگران نیز قابل استفاده است. رویکرد دوم نیز انتخاب بهترین کتاب‌ها در حوزه مبانی نظری سینماست. سینما روز به روز دارد حوزه‌های تازه‌تری را هم در فناوری و ابزارها و هم در دانش تئوریک تجربه می‌کند؛ بر این اساس کتاب‌هایی که بتوانند مبانی نظری سواد سینمایی را به خانواده سینمای ایران انتقال بدهند، برای ما اهمیت خاص دارند.

داوران پنجمین دوره جایزه کتاب سال سینمایی ایران
نبوی در بخش دیگری از سخنان خود درباره هیات داوران این دوره از جایزه گفت: داوران این دوره ترکیبی از خانواده سینما و برخی اندیشمندان حوزه‌های دیگر هستند. بر این اساس از میان اندیشمندان حوزه علوم انسانی دکتر سیدجواد فریدزاده در تیم داوران حضور دارد. حجت‌الله ایوبی، رییس سازمان سینمایی کشور نیز دیگر عضو هیات داوران این دوره است. البته شخصیت حقیقی ایوبی ما را بر آن داشت تا تیم داوری از ایشان بهره ببریم.

این منتقد سینما اضافه کرد: دو نفر از مدرسان سینما در دانشگاه‌ها یعنی حمید دهقانپور و محمود اربابی، دو نفر از جامعه کارگردانان سینما، یعنی بهروز افخمی و فرزاد موتمن و همچنین یک نفر از خانواده فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران، یعنی مهران کاشانی، دیگر اعضای تیم داوری این دوره از جشن اهدای کتاب سال سینمایی ایران هستند.

نبوی همچنین درباره تقویم برپایی جایزه نیز اشاره کرد: فراخوان این دوره از جایزه در مرداد گذشته (1394) منتشر و هم‌زمان با آن نیز دعوتنامه‌هایی برای ناشران ارسال شد. آخرین مهلت دریافت کتاب‌ها نیز آخر شهریور اعلام شد. هیات داوران نیز از ابتدای مهر خوانش و بررسی کتاب‌ها را شروع کردند. در روز پنجم بهمن نیز طی یک نشست رسانه‌های اسامی نامزدهایی نهایی این دوره اعلام و در نهایت در ششم اسفند نیز برگزیدگان طی جشنی اعلام می‌شوند.

وی اضافه کرد: بر اساس آیین‌نامه این جایزه، 200 نسخه از کتاب‌های برگزیده توسط خانه سینما از ناشران خریداری شده و به اعضای صنف‌های مختلف خانه سینما اهدا می‌شود. اولویت برای این اهدا نیز صنوفی هستند که موضوع کتاب با آنها مرتبط است، وگرنه اعضای خانواده سینمای ایران 6 هزار نفر هستند. امیدوارم روزی برسد که شمارگان کتاب‌های سینمایی در ایران به تعداد اعضای خانواده سینما برسد.

احتمال اضافه شدن دو بخش جدید به جایزه کتاب سال سینمای ایران
دبیر پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران در بخش دیگری از سخنان خود به بخش‌های مختلف این جایزه اشاره کرد و گفت: در این دوره نیز مانند چهار دوره گذشته سه تندیسِ بهترین اثر تالیفی، بهترین اثر ترجمه و ناشر برگزیده، اهدا می‌شود. همچنین در این دوره نیز بخش نکوداشت فعالان عرصه کتاب سینمایی را نیز خواهیم داشت.

نبوی افزود: اما هیات داوران این دوره در آخرین جلسه خود پیشنهاد شایان توجهی را ارائه کردند که در این دوره دو بخش بهترین کتاب در حوزه سینمای مستند و بهترین کتاب در حوزه انیمیشن هم به جایزه اضافه شده و برای هرکدام تندیسی اهدا شود؛ به عبارتی کتاب‌های این دو حوزه به صورت جداگانه مورد بررسی و داوری قرار بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به تعداد کتاب‌های رسیده به این دوره از جشنواره گفت: دبیرخانه پنجمین دوره اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران تعداد 71 کتاب را اعلام وصول کرد. حال اگر تعداد کتاب‌های سینمای مستند و انیمیشن در این 71 جلد در حدی باشند که این دو حوزه نیز رقابت برقرار شود، دو تندیس بهترین کتاب سینمای مستند و بهترین کتاب حوزه انیمیشن نیز به این جایزه اضافه خواهد شد.

تشکیل شورای کتاب در خانه سینما
نبوی در این نشست خبر دیگری را برای حاضران داشت و آن تشکیل شورای کتاب در خانه سینما بود. وی در این باره توضیح داد: سیدرضا میرکریمی از شروع دوران مدیرعاملی خود بر خانه سینما، همواره به کتاب توجه جدی داشته است. بر این اساس با پیشنهاد ایشان شورای نشر کتاب در خانه سینما متشکل از محمود اربابی، شادمهر راستین، مهران کاشانی، اکبر نبوی و رضا میرکریمی، اعلام موجودیت کرد.

دبیر پنجمین دوره مراسم اهدای جایزه کتاب سال سینمایی ایران، ادامه داد: شورای نشر کتاب قرار است با توجه به دو رویکرد تولیدمنابع در زمینه انتقال تجربیات عملی فیلمسازان و دانش نظری سینما، به تولید کتاب اقدام و یا دیگران را تشویق کند. البته این شورا کتاب‌ها را انتخاب و بعد انتشار آنها را به نهادهایی چون بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد می‌کند.

نبوی درباره فعالیت‌های انجام شده این شورا گفت: این شورا تاکنون جلساتی را با محققان، نویسندگان و صاحب‌نظران داشته و پیشنهادهای آنها را بررسی کرده است که از آن میان تاکنون قراردادی با آقای حسن حسن‌دوست امضا شده تا کتابی را که شامل گفت‌وگو با تدوینگران مشهور تاریخ سینماست، ترجمه و در اختیار این شورا قرار دهند. همچنین برپایی نشست‌های کنفرانس کتاب و برگزاری مسابقه‌های کتابخوانی در میان اهالی خانه سینما، از دیگر مصوبات این شوراست. به طور کل بنا داریم تا کتاب را به یک جریان دائمی در طول سال در خانه سینما تبدیل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها