دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
نسخه بریل چهار عنوان کتاب در قم رونمایی شد

مراسم رونمایی از نسخه بریل کتاب‌های «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحریرهای رود» در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم برگزار شد.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، مراسم رونمایی از نسخه بریل کتاب‌های «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحریرهای رود» عصر یکشنبه (22 آذر) با حضور سیدحمیدرضا برقعی، شاعر و مولف آثار، حجت‌الاسلام و المسلمین امیر عطاء‌الله جباری، مدیرکل کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، سیدرسول موسوی‌نژادیان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم و اعضای نابینا و کم‌بینای کتابخانه‌های عمومی در تالار غدیر کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای قم برگزار شد.

کتابخانه‌ای با بخش‌های جداگانه برای نابینایان

حجت‌الاسلام امیرعطاءالله جباری در ابتدای این مراسم به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پرداخت و اظهار کرد: این کتابخانه بخش جداگانه‌ای برای نابینایان و کم‌بینایان دارد که در این بخش طی یک سال گذشته 100 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف از جمله دینی، کودک و نوجوان، داستان، شعر و ادعیه با خط بریل تدوین شده است.
 
وی با بیان اینکه بخش نابینایان این کتابخانه امروز به عنوان یکی از مراکز تولید کتاب بریل در کشور محسوب می‌شود، افزود: نسخه تولیدی کتاب‌های بریل در این کتابخانه به کتابخانه‌های سراسر کشور ارسال می‌شود.
 
حجت‌الاسلام جباری با بیان اینکه در نخستین بازدید سیدحمیدرضا برقعی از بخش نابینایان کتابخانه قرار همکاری با این شاعر برای تولید نسخه بریل آثارش گذاشته شد، افزود: 5000 نسخه گویای کتاب «تحریرهای رود» سید حمیدرضا برقعی با صدای خود شاعر برای ارسال به اعضای نابینای کتابخانه‌های سراسر کشور آماده شده است.
 
مدیر کل کتابخانه‌های استان قم با اشاره به اینکه همراهی نویسندگان موجب پیشرفت در تدوین کتب بریل شده است، تصریح کرد: کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای سعی در افزایش تولید کتب بریل دارد که در صورت همراهی نویسندگان این مهم محقق می‌شود.
 
شعر باید عام‌فهم و خاص‌پسند باشد

در ادامه این مراسم سید محمدجواد شرافت از شعرای آئینی کشور نیز با بیان اینکه یکی از بهترین مصادیق شعر جوان کشور شعر حمیدرضا برقعی است، افزود: برقعی از جمله شاعرانی است که دغدغه ارتقای شعر هیئت را دارد و نمونه برجسته شاعر جسور با نگاه ویژه است.
 
شرافت با بیان اینکه شعر باید عام‌فهم و خاص‌پسند باشد، تصریح کرد: برقعی، از جمله شاعرانی است که در این زمینه تبحر فراوان دارد و از ویژگی‌های وی این است که دغدغه ارتقای سطح کیفی شعر هیئت را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در زندگی یک شاعر، شعر نباید اولویت اول زندگی باشد اما باید یکی از مهم‌ترین کارهای زندگی باشد، افزود: بارها شاهد این نکته در زندگی کاری حمیدرضا برقعی بوده‌ام و در صورتی که این مهم رعایت شود طول عمر شاعری، بلند خواهد بود.

این شاعر آیینی در ادامه به ویژگی کارهای برقعی اشاره کرد و گفت: حمیدرضا برقعی کنجکاو و جست‌وجوگر بوده و به دنبال ایده‌ها و افق‌های تاز‌ه‌تری است که این امر موجب پیشرفت وی شده است.

شرافت در ادامه با بیان اینکه ویژگی دیگر کار برقعی ریسک‌پذیری و جسارت این شاعر است که شعر وی را برجسته، نمونه و مطرح ساخته است، افزود: برقعی در اکثر قالب‌های شعری از جمله بحرطویل، مثنوی، غزل، قصیده و... بسیار خوب و عالی نمایان شده است و همچنین قابلیت‌های شعر را بخوبی می‌شناسد و هر مطلبی را در قالب مناسب خود می‌آورد.

وی ادامه داد: یکی از مواردی که باعث بیشتر شدن گستره مخاطبان برقعی شده است، این است که وی هم شعر خوب می‌گوید و هم شعر خوب می‌خواند و در این زمینه خیلی حرفه‌ای نمایان شده است.

قم پایگاه تولید کتاب بریل در کشور است

حسن عبدلی، مسئول بخش نابینایان کتابخانه آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دیگر سخنران این مراسم بود که به ارائه گزارشی درباره تولید نسخه بریل کتاب‌های برقعی پرداخت و عنوان کرد: حدود یک و نیم ماه طول کشید که این چهار کتاب به خط بریل تبدیل شود. قم به عنوان پایگاه تولید کتاب بریل توسط علیرضا مختارپور مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور انتخاب شد.

وی با بیان این مطلب که تاکنون 17 عنوان کتاب به خط بریل، توسط این کتابخانه در هفته کتاب امسال به بخش نابینایان کشور ارسال شده است، ادامه داد: دومین محموله شامل نسخه بریل کتاب‌های «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحریرهای رود» و نسخه گویای کتاب شعر «تحریرهای رود» نیز به‌زودی به کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور ارسال می‌شود.

سید حمید رضا برقعی شاعر آئینی جوان هم با ابراز خرسندی از تدوین نسخه بریل سروده‌های خود آن را یکی از بهترین رخدادهای زندگی ادبی و هنر خود دانست و از مولفان کتاب‌ها خواست با فراهم کردن زمینه تولید نسخه بریل آثار خود امکان بهره‌گیری روشندلان را از آنها فراهم کنند.

وی از نویسندگان کتاب خواست با فراهم کردن زمینه تولید نسخه بریل آثار خود امکان بهره‌گیری روشندلان را از کتاب‌هایشان فراهم کنند. سپس گفت: یکی از بهترین اتفاقات هنری و ادبی من این است که این مجموعه‌های شعری به خط بریل منتشر شده است.

در پایان مراسم نیز از حمیدرضا برقعی قدردانی و نسخه بریل کتاب‌های «طوفان واژه‌ها»، «قبله مایل به تو»، «رقعه» و «تحریرهای رود» رونمایی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها