سه‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۸
جایزه محتشم به شکوفایی استعداد هنرمندان مذهبی می‌انجامد

برزین ضرغامی در آیین اختتامیه جایزه هنر و ادبیات محتشم با اشاره به اهمیت ادبیات عاشورایی گفت: جایزه محتشم با توجه به دغدغه هنرمندان مذهبی به شکوفایی هنر عاشورایی می‌انجامد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه سومین جایزه هنر و ادبیات محتشم، عصر سه شنبه 17 آذر با حضور برزین ضرغامی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، علیرضا شریفی، مدیرعامل برج میلاد، عیسی علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران، علی اصغرکاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سهیل محمودی و جمعی از هنرمندان در گالری غربی برج میلاد برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، برزین ضرغامی ضمن خوشامدگویی به حاضران با تاکید بر نقش جایزه محتشم بر فضای هنری کشور اظهار کرد:  باتوجه به زمان برگزاری این مراسم در محرم و صفر، دوستان ابتدا نام سوگواره را برای آن انتخاب کرده بودند اما بررسی کردیم تا اسمی در وزن محتشم برای آن انتخاب کنیم و در آخر نام «جایزه هنر و ادبیات محتشم» را برگزیدیم.

وی ادامه داد: از همه هنرمندانی که با حضورشان رقابت در این جایزه را جذاب‌تر کردند سپاسگزاری می کنم زیرا امروز در اختتامیه سومین دوره از این جشنواره شاهد شکوفایی هنر عاشورایی بودیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با  اشاره به دغدغه‌های شاعران و هنرمندان عاشورایی گفت: طراحی و اجرای برنامه ای هم وزن اسم محتشم کار بسیار دشواری است اما ما این فعالیت را با هدف توجه به هنرمندانی که دغدغه هنر عاشورایی دارند آغاز کردیم و آن را ادامه خواهیم داد.

وی در توضیح ویژگی‌های شعر محتشم اظهار کرد: در طول تاریخ شعرهای زیادی در باب واقعه عاشورا سروده شده است اما در شعر محتشم است که تاریخ عاشورا به زیبایی خودنمایی می کند و هرچه می گذرد به تعداد دوستداران این شاعر  اضافه می شود. امیدوارم با تلاش های دولت و هنرمندان جایزه هنر و ادبیات محتشم مانند اسم محتشم در هر کوی و برزنی بدرخشد چراکه این جایزه فرصت بسیار مناسبی برای هنرمندان مذهبی است.

ضرغامی با اشاره به اهداف جایزه هنر و ادبیات محتشم گفت: یکی از اهداف ما این است که هر سال گروهی از هنرمندان را به این مراسم اضافه کنیم و امسال هم این اتفاق رخ داد و بخش آواها و نواها به جشنواره اضافه شد.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این بود که  آیین اختتامیه این برنامه قبل از پایان ماه صفر برگزار شود که خدا را شکر این اتفاق رخ داد. امیدوارم به زودی بتوانیم فراخوان دوره بعدی را اعلام کنیم تا افرادی که دغدغه مذهبی دارند بتوانند از زمان به خوبی استفاده کنند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: فضای هنری کشور نیازمند صحبت، همفکری و فعالیت گروه های مذهبی است چراکه هنر عاشورایی و مذهبی بخش مهمی از هنر ایرانی است، به همین دلیل وظیفه ماست که با برگزاری چنین جشنواره هایی، فرصت آفرینی کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود گفت: جایزه هنری و ادبیات محتشم فرصتی است که نگاهی نو به هنر عاشورایی داشته و امیدواریم که این نوآوری ها ادامه داشته باشد.
 
محتشم کاشانی در سایه  ادبیات عاشورایی شناخته شد
 
در ادامه این مراسم علی اصغر کار اندیش، معاون توسعه مدیریت و منبع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرهنگ عاشورایی توضیح داد: بی‌شک واقعه عاشورا بی بدیل‌ترین نماد فرهنگی در جامعه ایرانی است  و در برگیرنده مجموعه ای از عوامل اخلاقی و انسانی همچون عدالت طلبی و ظلم ستیزی است و به جرات می توان گفت که اسلام با تکیه بر این عوامل حیات خود را حفظ کرده و تاریخ  نیز بهترین گواهی این حرف است.

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی با اتکا بر عوامل انسانی که اسلام بر آنها تکیه دارد شکل گرفت و بر همین اساس شاهد نمود عاشورا در این انقلاب تاریخی هستیم.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت ارشاد در توضیح نقش ابزارهای هنری گفت: ابزارهای هنری به عنوان رسانه‌های فاخر در عصر حاضر راه ترویج فرهنگ عاشورا هستند و چه بسا تاثیر آنها بیشتر از صد سخنرانی است. بنده معتقدم زبان هنر بهترین زبان برای انتقال مفاهیم و محتوای فرهنگی است.

کاراندیش با اشاره به رشد تکنولوژی افزود: ما در عصری زندگی می کنیم که تکنولوژی های زیادی به وجود آمده و در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار گرفته است همچنین افراد جامعه هم سلیقه های مختلفی دارند، بنابراین اگر بخواهیم به انتقال مفاهیم فرهنگی بپردازیم باید از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم و در این میان می‌توانیم بهترین بهره را از زبان فرهنگ و هنر ببریم.  

وی ادامه داد: نظر ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که باید از همه ظرفیت ها استفاده کرد و بخشی از کار را به بخش های غیر دولتی سپرد، زیرا اگر امروز می بینیم که شخصیت های بزرگی در حوزه های فرهنگ و هنر شکوفا شده اند به خاطر آن است که به دولت وابسته نبوده اند؛ در واقع باید به بخش خصوص اعتماد کرد.

کاراندیش در توضیح نقش محتشم در ادبیات عاشورایی گفت: محتشم کاشانی در سایه  ادبیات عاشورا شناخته شد و انتخاب نام وی برای یک جایزه ادبی و هنری کار بسیار درستی بود.  به نظر من برگزاری جایزه ادبی و هنری محتشم می تواند ما را به شناخت هر چه بیشتر واقعه عاشورا نزدیک کند.

در پایان این مراسم از برگزیدگان سومین دوره جایزه ادبیات و هنر محتشم تجلیل شد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط