جمعه ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۳
امیرزاده: کتابفروشی‌ها امروزه به کانون توجه حوزه نشر تبدیل شده‌اند/ افزایش حمایت‌های ارشاد از ویترین‌های کتاب

کتابفروشی انتشارات «دف» شامگاه پنجشنبه 5 آذر، با حضور گسترده اهالی فرهنگ و هنر، افتتاح شد. مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: کتابفروشان به علت رکودی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، امروزه به کانون توجه حوزه نشر تبدیل شده‌اند از این‌رو این امکان وجود دارد که بخش بیشتری از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابفروشی‌ها جلب شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)،مراسم افتتاح کتابفروشی انتشارات «دف» شامگاه پنجشنبه، 5 آذر در محل این کتابفروشی واقع در محدوده پل سیدخندان در شرق تهران برگزار شد. برپایی مراسم که بر اساس اعلام قبلی بدون سخنرانی و برنامه جانبی صورت گرفت ، از ساعت 17 تا 20 پذیرای جمع کثیری از نویسندگان، مترجمان، مسئولان فرهنگی و علاقه‌مندان به کتاب بود.

همایون امیرزاده، مشاور معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که از جمله حاضران در این مراسم بود، درباره افتتاح این کتابفروشی گفت: این کتابفروشی در شرایطی افتتاح می‌شود که دو اتفاق در حوزه کتابفروشی‌ها در رخ دادن است؛ اول اینکه بعد از 13 سال پیگیری و رفت و آمدهای بین سازمان‌های مرتبط مثل وزارت ارشاد، مجلس شورای اسلامی و سازمان مالیاتی، در نهایت مقاومت‌ها برداشته شد و کتابفروشان جزو بهره‌برداران از بند «ل» ماده 139 ومعاف از پرداخت مالیات شدند که این موضوع در هفته گذشته به ممیزان مالیاتی ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه این موضوع می‌تواند انگیزه‌های جدیدتری را برای ورود به این عرصه ایجاد کند، افزود: همچنین کتابفروشان به علت رکودی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌اند، امروزه به کانون توجه حوزه نشر تبدیل شده‌اند. اقداماتی مانند طرح «کتابفروشی به وسعت ایران» که برای اولین بار در هفته کتاب آغاز شد، بر اساس همین نگاه حمایتی است که از سوی وزارت ارشاد و معاونت فرهنگی این وزارتخانه بوده است.

امیرزاده تأکید کرد: قطعا اگر طرح‌هایی از این دست به خوبی اجرا شود و مورد حمایت قرار بگیرد این امکان وجود دارد که بخش بیشتری از اعتبارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به حوزه کتابفروشی‌ها به عنوان یکی از نقاط بحرانی حوزه نشر جلب شود.
 
انتشارات «دف» پس از حدود 13 سال فعالیت در عرصه نشر و انتشار عناوین محدود اما موثر، سرانجام ویترین خود را در شهر تهران افتتاح کرد. این کتابفروشی در 130 متر زیربنا و دو طبقه انبار و حیاط مستقل، فعالیت خود را با همکاری با حدود 200 ناشر مطرح در حوزهای مختلف و ارائه ده‌هزار عنوان کتاب و کالای فرهنگی در محدوده زیر پل سیدخندان، حدفاصل خیابان شریعتی و سهروردی آغاز کرد.

این فروشگاه با قفسه‌هایی که دورتادور سالن اصلی آن را فراگرفته و همچنین قفسه‌های تعبیه شده در فضای میانی آن، کتاب‌ها را در بخش‌هایی چون فلسفه، علوم اجتماعی، ادبیات (که خود در چند زیرشاخه به ادبیات ملل مختلف تقسیم شده) ارائه کرده و از این نظر به تسهیل دسترسی مراجعان به کتاب‌های مورد نظر خود بسیار کمک کرده است.

همچنین در بخش میانی فروشگاه کافی شاپ کوچکی برای سرویس دادن به مراجعان طراحی شده تا علاقه‌مندان به کتاب بتوانند در فضایی کتابخانه‌ای به مطالعه و انتخاب کتاب مورد نظر خود بپردازند. بخش انتهایی فروشگاه نیز به کتاب‌های حوزه هنر اختصاص یافته که شامل بخش‌های مختلفی چون معماری، سینما و عکاسی است. کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی، کتاب‌های مرجع و محصولات فرهنگی مانند موسیقی و نوشت افزار نیز از دیگر بخش‌های موجود در این کتابفروشی هستند.

حمیدرضا شعبانی، مدیر انتشارات «دف» درباره افتتاح این کتابفروشی به خبرنگار ایبنا گفت: داشتن فضای فروشگاهی یکی از ملزومات کار ما بود که به ما این امکان را می‌دهد ارتباط مستقیمی با مخاطبان خودمان برقرار کنیم و در عین حال به گردش کار و تولیدات ما نیز کمک می‌کند.

شعبانی همچنین درباره پشتوانه افتتاح این کتابفروشی در دوره‌ای که شاهد بسته شدن کتابفروشی‌ها هستیم، توضیح داد: حضور و فعالیت حدود 30 آموزشگاه علمی، هنری و کاربردی و سه دانشگاه خواجه نصیر، علامه طباطبایی و دانشگاه جامع کاربردی وزارت ارتباطات باعث شده تا محدوده پل سید خندان به یکی از پر رفت و آمدترین مناطق تهران برای نسل جوان تبدیل شود، اما با وجود این ظرفیت علمی و فرهنگی، این منطقه دچار فقر کتابفروشی بوده است.

وی با بیان اینکه جای خالی یک کتابفروشی مجهز در این محدوده احساس می‌شد، ادامه داد: ما این منطقه را با ارزیابی و مطالعه انتخاب کردیم. به طوری که تنها سه کتابفروشی «پنجره»، «مژدک» و «شهر کتاب مرکزی» با فاصله بسیار زیاد از یکدیگر در این منطقه واقع شده‌اند. امیدمان این است که این کتابفروشی مورد توجه ساکنان اصیل این منطقه در خیابان جلفا و خیابان پالیزی قرار گیرد.

شعبانی ادامه داد: ما با تأسیس این فروشگاه این فرصت را پیدا می‌کنیم که کتاب را به محض تولید با واحدهای توزیع در کشور دست‌گردان کنیم و ما به‌ازای تولیدات خودمان عناوین متعدد و متکثری را از آنها دریافت کنیم و در فروشگاه ارائه کنیم. به این صورت می‌توانیم به جای اینکه میانگین خواب طولانی یک یا دو ساله کتاب را متحمل شویم، به یک صندوق روزانه دست پیدا کنیم که این صندوق پشتوانه تولید و ارتقاء تولید ما خواهد بود.

مدیر انتشارات «دف» همچنین درباره حوزه فعالیت‌های خود در عرصه نشر گفت: ما در طول این 13 سال به دو شکل و شیوه فعالیت‌های انتشاراتی خودمان را ادامه دادیم. به طوری که  بخشی از فعالیت ما، آثار تولید به سفارش هستند. یعنی آثاری را به سفارش مراکز و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی تولید می‌کنیم که این موضوع به ما این امتیاز را داد تا بتوانیم روی پای خودمان بایستیم واندوخته‌ای فراهم کنیم.

وی ادامه داد: با تکیه بر این اندوخته توانستیم به سمت گرایش ذاتی خودمان یعنی کتاب‌های حوزه عمومی برویم و که نام آن را می‌گذاریم تولیدات «دلی»؛ چراکه سرنوشت آنها در بازار کتاب نامشخص است و نمی‌دانیم که چقدر طول می‌کشد تا 500 یا 1000 نسخه از یک کتاب به فروش برسد.

در این مراسم و میان هیاهوی حضور افرادی چون احمد مسجدجامعی، مصطفی ملکیان، فریدون مجلسی، پروفسور سالاس، علی اصغر سیدآبادی، همایون امیرزاده و بسیاری دیگر، کم نبودند افرادی که برای خرید کتاب به این کتابفروشی مراجعه می‌کردند؛ به طوری که صندوق این فروشگاه به اندازه بخشی که چهره‌های شناخته شده فرهنگی در آن حضور داشتند، شلوغ و پر مراجعه بود. اما نکته‌ای که بیش از هرچیز توجه را به خود جلب می‌کرد، فاکتورهایی بود که برای خرید کتاب صادر می‌شد. ذیل این فاکتورها درج شده «چنانچه از کتابی که خریدید خوشتان نیامد می‌توانید کتاب را تعویض کنید»

شعبانی درباره این اقدام توضیح داد: این موضوع به نگاه من به انجام کار فرهنگی در حوزه کتاب مربوط می‌شود و به خاطره و تجربه سال‌های کودکی من از عضویت در اولین کتابخانه‌ عمومی ربط دارد. همیشه فکر می‌کردم که کتاب قرض دادن و دست گردان کردن کتاب کار خوبی است. درست است که موضوعات اقتصادی در هر مجموعه‌ای مثل خون در رگ‌های آن مجموعه است، اما به نظر من وجه اقتصادی، وجه غالب این حوزه نیست و خردورزی و ارتقاء آگاهی در وهله اول مورد توجه و اهمیت است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها