شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۴
مهدوی راد: به عدل و انصاف داوران جایزه جلال شهادت می‌دهم/ قزلی: جایزه سال آینده در جغرافیای گسترده‌تری برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد، دبیر علمی این دوره از جایزه جلال گفت: «من به ایمان، علم، آگاهی و خردورزی و رهایی از وابستگی کسانی که در داوری این جایزه حضور داشتند، شهادت می‌دهم.» مهدی قزلی، دبیر اجرایی این جایزه نیز از برگزاری این جایزه در جغرافیای گسترده‌تری در سال آینده خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم اختتامیه جایزه ادبی جلال آل احمد، امروز 30 آبان، با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی، معاون فرهنگی وزیر ارشاد، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدوی راد، دبیر علمی و مهدی قزلی، دبیر اجرایی این دوره از جایزه جلال و همچنین جمعی از مدیران، مسئولان و فعالان فرهنگی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
 
به عدل و انصاف داوران شهادت می‌دهم
در  این مراسم، حجت‌الاسلام مهدوی‌راد طی سخنانی عنوان کرد: من به ایمان، علم، آگاهی و خردورزی و رهایی از وابستگی کسانی که در داوری این جایزه حضور داشتند، شهادت می‌دهم. آنها با عدل و انصاف دیدند و انتخاب کردند.
 
دبیر علمی هشتمین دوره جایزه جلال ادامه داد: در حوزه داستان‌نویسی تخصص چندانی  ندارم، اما از سال‌ها پیش در محضر مقام معظم رهبری کتاب و داستان‌خوانی را شروع کردم و در ادامه از راهنمایی‌های استاد فرزانه جناب آقای صالحی که امروز معاون فرهنگی وزیر ارشاد هستند، بهره می‌بردم. علاقه‌مندی من به این حوزه تا جایی بود که هنگامی که چند سال قبل می‌خواستم کتاب‌های ادبی خوانده شده کتابخانه شخصی‌ام را به کتابخانه‌ای اهدا کنم، نزدیک به ۲۰ کارتن کتاب را شامل می‌شد.
 
دوری از گروه‌های خود بصیرت پندار و شبه روشنفکری
مهدی قزلی در این مراسم جلال آل‌احمد را چهره‌ای با هویتی تاریخی روشن عنوان کرد و گفت: وقتی از جلال سخن می‌گوییم از اسم عبور می‌کنیم و به رسم می‌رسیم. نام جلال رسم آشنایی ایرانی مسلمانی است که می‌خواهد طرحی نو در ادبیات دراندازد و آن طور که ریشه در هویت او دارد از هستی و انسانیت سخن بگوید. امیدواریم جایزه ادبی جلال هم بر محور همین رسم بچرخد.
 
مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان گفت: اجرای این جایزه با اعتماد وزیر محترم و همکاری معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، محوری روشن یافته که بیت‌الغزلش امتداد صراحت و شفافیت دوره پیشین بوده است. مردانی فرهیخته بنیاد، خانه خودشان را محفل بحث‌های شیرین فرهنگی دانستند، اهل گفت‌وگو هستند، اما بی موضع نبودند، لبخند می‌زدند ولی جدی بودند، نقد کردند ولی مؤدب بودند، صمیمی برخورد کردند ولی صریح و شفاف بودند. خوشحالم که با درایت داوران و نکته‌سنجی آنها پرتوی از امید برجان نا آرام ولی کم رمق ادبیات ایرانی تاباندند.


 
وی در ادامه با معرفی اعضای هیأت علمی و داوران این دوره از جشنواره گفت: همراهی و ایجاد فضای گفت‌وگو بین اهالی نوشتن به شفافیت و صراحت در برگزاری جایزه کمک می‌کند و باندپروری و رانت سازی را از آن دور کرده ؛چراکه برگزاری مرحله به مرحله این جشنواره از نگاه تیزبین و متنوع اهالی فرهنگ و ادبی دور نمانده است.
 
قزلی تأکید کرد: بنده به عنوان دبیر اجرایی این جایزه به همه شما عزیزان اطمینان می‌دهم که جایزه مطابق اساسنامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و طبق قانون به سرانجام رسید و تبعا من و همکاران عزیزم مسئولیت اجرایی تمام این مراحل را بر عهده می‌گیریم و به خدا پناه می‌بریم از اینکه بخواهیم با مسکوت گذاشتن قوانین و بی‌اعتنایی به حقوق قانونی مولفان و مصنفان، به خوشامد بولتن‌های فرهنگی خود بصیرت پندار گام بر داریم یا ساز جایزه را به نت‌های شبه روشنفکری مخالف قانون کوک کنیم.
 
دبیر اجرایی هشتمین دوره جایزه جلال با اشاره به برنامه‌های بنیاد شعر و ادبیات فارسی برای بین‌المللی کردن جایزه جلال گفت: امیدواریم از سال آینده جایزه جلال را در جغرافیای تمدنی فارسی زبانان برگزار خواهیم کرد. ظرفیت فرهنگی سترگی در جهان همزبان‌های ما وجود دارد که بنیاد می‌کوشد این ظرفیت را آزاد و نام جلال را در آسمان فارسی زبانان نمایان کند.
 
در بخش دیگری از این مراسم، از یکی از خانواده‌های ایرانی حاضر در دوره آموزشی داستان‌نویسی «آل جلال» با  حضور هوشنگ مرادی کرمانی قدردانی شد. همچنین برگزیدگان این جایزه نیز هنگام دریافت هدایای خود دیدگاه‌های قابل توجهی را عنوان کردند.
 
حرف دل برگزیدگان پس از دریافت جایزه جلال
مجید قیصری شایسته تقدیر بخش داستان کوتاه، پس از دریافت جایزه خود گفت: از این که در دورانی زندگی می‌کنم که تیراژ کتاب به چنین وضعیتی دچار شده، به عنوان یک نویسنده احساس تحقیر می‌کنم. نمی‌توانم ناراحتی و حسرت خودم را بازگو کنم. برای کشوری با جمعیت نزدیک به هشتاد میلیون نفر، تیراژ چهارصد نسخه‌ای هیچ افتخاری ندارد، بلکه افسوس دارد. آرزویم همین است که روزی بیاید که از امروز به عنوان یک ننگ، یک داغ و یک حسرت تاریخی یاد کنیم. یادی که نخواهیم هرگز بازگوشود.
 
مهدی اسدزاده، برگزیده دیگر برگزیده بخش داستان کوتاه پس از دریافت جایزه خود عنوان کرد: کاش اگر قرار است نگران باز و بسته شدن چیزی و یا مکانی باشیم، دلواپس بسته شدن کتابفروشی‌های شهرمان باشیم تا بیش از این شاهد کم شدن ویترین کتاب در جامعه نباشیم.


 
همچنین حمیدرضا صدر نیز که در بخش مستند نگاری شایسته تقدیر شده بود، هنگام دریافت جایزه خود گفت: پدر من از 36 سال قبل ما را با کتاب و قلم و خواندن انبوه نشریات و مطبوعات بزرگ کرده بود و همیشه خواندن حافظ و مولانا و سایر بزرگان ادبیات را توصیه می‌کرد و آرزوهای بزرگی برای من داشت. هرگز نتوانستم کسی بشوم که او می‌خواست. اما فکر می‌کنم که شاید امروز روح پدرم از آن بالا بگوید «بله» چراکه حس می‌کنم یک گام به آن چیزی که او می‌خواست نزدیک شدم.
                                
حمید حسام، برگزیده بخش مستندنگاری که به همراه میرزا محمد سلگی به روی سن آمد، هنگام دریافت جایزه خود گفت: اگر هستم و ایستاده‌ام، به برکت پاهایی است که افتاده است. به باور من قلب او گوشه‌ای از ظرفیت حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) را به ما نشان داد و حاصلش هم آبی شد که به بچه‌های جبهه می‌رسید، اما تشنه می‌ماندند. ما همه مدیون پاهای حاج میرزاییم.
 
در این مراسم همچنین هوشنگ مردادی کرمانی از خانواده براهان، که همه اعضای این خانواده در حوزه ادبیات فعالیت مستمر دارند، به عنوان الگویی برای یک خانواده ادبی قدردانی کرد. این خانواده بیش از 120 جایزه را از جشنواره‌های مختلف ادبی دریافت کرده‌اند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها