چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۳
حجت‌الاسلام دانشی: استان قم رتبه نخست نشر کتاب حوزه دین را در اختیار دارد

حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: استان قم حدود 11 درصد نشر کتاب را در کشور به خود اختصاص داده که بعد از تهران در مقام دوم است و رتبه نخست نشر کتاب حوزه دین را نیز در اختیار دارد.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، مراسم تجلیل از نویسندگان، ناشران و فعالان برتر حوزه کتاب استان شامگاه سه‌شنبه (26 آبان ماه) در نشست صمیمی اهل‌قلم با استاندار قم به مناسبت بیست و سومین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و در مجتمع ونوس قم برگزار شد.

در این مراسم که با حضور مهدی صادقی استاندار قم، حجت‌الاسلام عباس دانشی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حجت‌الاسلام عطاءالله جباری، مدیر نهاد کتابخانه‌های استان و نویسندگان و ناشران برتر برگزار شد از برخی از برگزیدگان شانزدهمین دوره کتاب سال حوزه علمیه، ناشران برتر و فعالان عرصه کتاب تجلیل به عمل آمد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم بابیان اینکه مقام معظم رهبری دغدغه‌های مهمی در زمینه ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی دارند، گفت: توجه و عمل به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب، کار بزرگی را در عرصه کتابخوانی به ظهور و بروز خواهد رساند. 
 
وی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در استان قم با فقدان سازوکار مناسب و عدم مکانی با موقعیت مناسب و مطلوب مواجه است، تأکید کرد: از شهرداری و استانداری انتظار داریم تا در طرح حرم تا حرم جایگاه مناسبی را برای نمایشگاه دائمی کتاب تدارک ببینند چراکه در این مکان دسترسی مناسبی برای زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع) وجود دارد.
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با بیان اینکه استان قم در حوزه نشر و کتاب سهم بسزایی دارد، گفت: استان قم حدود 11 درصد نشر کتاب را در کشور به خود اختصاص داده که بعد از تهران در مقام دوم است و رتبه نخست نشر کتاب حوزه دین را نیز در اختیار دارد.

دانشی اظهار کرد: در سال 93 شاهد رشد 20 درصدی آمار نشر نسبت به سال قبل بودیم که این امر حائز اهمیت است و 9 هزار عنوان کتاب با مجوز این اداره کل در استان قم چاپ شد که حدود 50 درصد آنان به حوزه دین اختصاص داشت و بیش از چهار هزار عنوان از این کتاب‌ها چاپ اول بود.

وی با بیان اینکه تعداد شمارگان مجموع کتاب‌های چاپ‌شده در سال 93، 17 میلیون نسخه بود، گفت: در سال گذشته (1393) 7585 کتاب چاپ شد که حدود 50 درصد آن به حوزه دین اختصاص داشت، میانگین قیمت عرضه کتاب در قم تقریباً نصف هزینه تمام‌شده کتاب است.
 
دانشی در ادامه به آمار مربوط به کتابخانه‌های استان قم پرداخت و عنوان کرد: 52 کتابخانه عمومی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی استان به‌صورت نهادی و مشارکتی اداره می‌شود و درمجموع یک میلیون جلد کتاب در این کتابخانه‌ها وجود دارد که این در واقع یک گنجینه بزرگ علمی است که در اختیار عموم مردم قرارگرفته است.

وی ادامه داد: تعداد اعضای کتابخانه‌های استان 45 هزار نفر، یعنی فقط سه درصد از جمعیت استان است که این رقم برای مرکز علمی و دینی کشور مناسب نیست، بنابراین باید تلاش کنیم تا به جایگاه شایسته خود در کشور برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به اینکه قم در عرصه وحدت حوزه و دانشگاه پیشتاز است، خاطرنشان کرد: فعالیت 23 کتابخانه تخصصی حوزوی و دانشگاهی با  یک و نیم میلیون جلد کتاب در استان قم که مجمع کتابخانه‌های تخصصی را نیز تشکیل داده‌اند، رویداد منحصربه‌فردی درزمینه وحدت عملی حوزه و دانشگاه در قم محسوب می‌شود.   

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه با اشاره به اینکه ناشران در تدوین و انتشار کتاب با مشکلاتی مواجه هستند، اظهار کرد: از وقتی‌که یارانه کاغذ حذف شد از چند سال گذشته تا به امروز شاهد افزایش هزینه چاپ و نشر هستیم و بااین‌حال کتاب‌ها با نصف قیمت تمام‌شده به‌دست مشتری می‌رسند.

دانشی بیان کرد: سهم استان قم از انتشار کتاب خوب و قابل‌توجه است، اما عمده مشکل ما در امر توزیع است و از رشد مناسبی در عرصه رونق اقتصادی برخوردار نیست که امیدواریم با همکاری دستگاه‌های دولتی بتوانیم اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین بر ضرورت توجه به آثار قم در کشور تأکید کرد و افزود: باید در تهران به‌عنوان مرکز فرهنگی کشور، محلی را برای عرضه کتاب‌های منتشرشده قم در نظر بگیریم.

وی با اشاره به مشکلات برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: فقدان مکان مناسب مشکل اصلی ما در برگزاری نمایشگاه کتاب است چون هر محلی را که در نظر می‌گیریم دارای مشکلات خاص خودش است ولی بااین‌حال ما همچنان مشغول رایزنی هستیم.

دانشی با اشاره به افزایش بودجه حوزه کتاب ابراز امیدواری کرد که در شرایط پساتحریم شاهد رونق اقتصادی باشیم و در قانون بودجه 95 و قانون برنامه ششم توسعه به حوزه کتاب و کتابخوانی توجه بیشتری شود.

وی در پایان سخنانش برگزاری همایش کتاب سال حوزه را رویداد بزرگ فرهنگی این نهاد دینی دانست و ابراز کرد: حوزه‌های علمیه‌ طلایه‌دار این عرصه هستند و باید به خدمت فرهنگی حوزه توجه کرد.
 
 


توسعه فرهنگ کتابخوانی از رسالت‌های بزرگ نظام محسوب می‌شود
 
حجت‌الاسلام‌والمسلمین امیر عطاالله جباری، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان قم دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه امروز کتابخوانی و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه ملی، که یک واجب دینی است، گفت: ما نسبت به دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی وظیفه سنگینی بر عهده داریم چراکه توسعه فرهنگ کتابخوانی از رسالت‌های بزرگ نظام محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه نامگذاری روز کتاب و کتابخوانی در سالروز رحلت علامه طباطبایی (ره) افتخار بزرگی است، اظهار کرد: برپایی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در سالروز رحلت این فیلسوف بزرگ و عالم دینی، برای حوزه‌های علمیه افتخار شایسته‌ای است.
 
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با بیان اینکه گسترش فرهنگ کتابخوانی موجب کاهش انحرافات اجتماعی و فرهنگی در کشور می‌شود، به مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: امروز در چرخه کتاب از تولید تا مصرف دچار کمبودهای فراوانی هستیم، و شاهد این امریم که متأسفانه در کشور از جایگاه نویسندگان قدردانی نمی‌شود و ناشران در تولید و توزیع با مشکل روبه‌رو هستند و از سوی عامه مردم اقبال چندانی به کتاب صورت نمی‌گیرد، به همین دلیل حوزه انتشار دچار مشکلات متعددی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین جباری همچنین بر لزوم ایجاد نهضت فراگیر برای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی و ترویج و تبیین این فرهنگ در جامعه تأکید کرد و گفت: اگر مردم کتابخوان باشند و کتاب به تعبیر رهبر انقلاب جزء سبد کالای خانواده‌ها قرار گیرد، و هرکس ماهیانه بخشی از درآمدش را به خرید کتاب اختصاص دهد، به‌طور حتم چرخه تولید رونق می‌گیرد. 

وی با تأکید بر اینکه امر کتابخوانی یک کار مناسبتی نیست و نباید آن را به ایام خاصی محدود کنیم، عنوان کرد: ترویج امر کتابخوانی رسالتی بر دوش همه اقشار جامعه و همه نهادها است و نباید ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه محدود به هفته کتاب باشد، بلکه در تمام روزهای سال باید به این امر اهتمام ویژه شود، چراکه تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی وظیفه دینی و ملی است.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین جباری با اشاره به اینکه اصل مسئله کتابخوانی در جامعه کمرنگ است، گفت: باید در زمینه تبلیغ و ترویج فرهنگ کتابخوانی به معرفی کتاب پرداخت و می‌توان از طریق شبکه‌های اجتماعی و مجازی که با داشتن مخاطبان میلیونی ظرفیت بالایی در این زمینه‌ دارند، نیز به امر تبلیغ کتاب پرداخت.

وی بهبود فعالیت کتابخانه‌ها را منوط به استقبال مردمی دانست و گفت: اگر کتابخانه‌ها با اقبال عمومی مواجه شوند، انگیزه بیشتری برای افزایش کیفیت و کمیت کارشان پیدا می‌کنند، بنابراین ارتقای سطح کتابخانه‌ها با استقبال مردم به‌ویژه نوجوانان و جوانان ارتباط مستقیمی دارد
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان در پایان با ابراز تأسف از کمبود بودجه برای بخش فرهنگ خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری چندین بار شعار سال را فرهنگ قرار دادند و فرمودند حتی زیربنای اقتصاد فرهنگ است اما متأسفانه همواره آخرین چیزی که موردتوجه قرار می‌گیرد فرهنگ است و کمترین بودجه‌ها و برنامه‌ریزی‌ها به آن تعلق می‌گیرد.

در این نشست از 20 نفر از فعالان برتر حوزه کتاب تجلیل به عمل آمد.

در بخش کتاب سال حوزه علمیه از عباس پسندیده در حوزه روانشناسی، عبدالکریم بهجت‌پور در حوزه تفسیر و علوم قرآن، علی ربانی گلپایگانی در حوزه کلام و عقاید، مصطفی صادقی در حوزه علوم حدیث و ابوالفضل ساجدی در حوزه کلام و عقاید قدردانی شد.

همچنین در این مراسم علی اوسط ناطقی، برگزیده سی و دومین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی، طیبه قربانی، رضوان کتابدار نمونه، ابوالفضل عرب‌زاده، مدیر کتابخانه آیت‌الله گلپایگانی، اسماعیل رهنورد، مدیر کتابخانه آیت‌الله بروجردی، حمید خرمی، رئیس اتحادیه ناشران قم، عباس خوشگفتارموفق، دوستدار برتر کتاب، محمدحسن اکرامی، مسئول واحد چاپ و نشر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سید سعید سید صالحی، مسئول واحد ارائه مجوز چاپ کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و روح‌الله کریمی، مسئول واحد اعلام وصول کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تجلیل قرار گرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها