چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
حجت‌الاسلام جمشیدی: از کتاب پشتیبانی کنیم تا نیازهای پژوهشی طلاب برآورده شود

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تمجید از حضور گسترده بانوان طلبه در عرصه پژوهش عنوان کرد: باید با پشتیبانی از عرصه کتاب و کتابخوانی زمینه‌ای فراهم کنیم تا طلاب بتوانند نیازهای پژوهشی خود را برآورده کنند و در این مسیر موفق‌تر از گذشته گام بردارند.

به گزارش نمایندگی خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) از قم، مراسم افتتاح دومین دوره نمایشگاه‌های تخصصی کتاب ویژه حوزه‌های علمیه خواهران با گشایش همزمان ۱۱۸ نمایشگاه و با حضور مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور، با حضور 40 ناشر و 1100 عنوان کتاب در موضوعات عمومی و مذهبی سه‌شنبه (26 آبان ماه) در قم برگزار شد.

نمایش کتاب‌های حوزوی ویژه طلاب و مدارس علمیه خواهران

در ابتدای این مراسم احمد شایانفر، مدیرعامل مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، با بیان اینکه بخش اعظم کتاب‌های ارائه‌شده در این نمایشگاه‌ها، کتاب‌های حوزوی ویژه طلاب و مدارس علمیه خواهران است، اظهار کرد: کتاب‌هایی نیز درباره دفاع مقدس، ادبیات، کودک و نوجوان، زنان، خانواده و تاریخ در این نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود.

وی به برخی از مراکز انتشاراتی که در این نمایشگاه‌ها وجود دارند اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه‌ها انتشاراتی همچون بوستان کتاب، انتشارات اسلامی، دارالفکر، دلیل ما، سمت، اسرا، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، معارف، سوره مهر، دانشگاه ادیان و مذاهب و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه حضور دارند.

با رکود جدی در بخش کتاب و کتابخوانی مواجه هستیم

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمودرضا جمشیدی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران با تمجید از حضور گسترده بانوان طلبه در عرصه پژوهش عنوان کرد: باید با پشتیبانی از عرصه کتاب و کتابخوانی زمینه‌ای فراهم کنیم تا طلاب بتوانند دغدغه‌های پژوهشی خود را عملی کنند و در این مسیر موفق‌تر از گذشته گام بردارند.

وی اظهار کرد: متأسفانه در حال حاضر با رکود جدی در بخش کتاب و کتابخوانی مواجه هستیم که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و پشتیبانی خوب از این عرصه شاهد رشد و تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در ادامه افزود: مطالعه در پیشرفت جامعه اسلامی تأثیر شگرفی دارد و مفتخر هستیم در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که بزرگان علمی و دینی ما همچون رهبر معظم انقلاب اهتمام ویژه‌ای به امر مطالعه و کتابخوانی دارند و این مسئله جایگاه و سهم ویژه‌ای در زندگی ایشان دارد.

جمشیدی به برخی دیگر از بزرگان دینی و علمی کشور که به امر مطالعه و کتابخوانی اهمیت می‌دهند، اشاره کرد و افزود: آیت‌الله سیستانی از بزرگانی است که روزی یک جلد کتاب مطالعه می‌کند و مرحوم آیت‌الله مرعشی نجفی که امروز کتابخانه بسیار جامعی از او به یادگار مانده است، نیز همت بالایی در مسئله کتابت و کتابخوانی داشت.

حرکت به‌سوی پژوهش‌محوری و افزایش سرانه مطالعه

حجت‌الاسلام علی‌اکبر حصاری، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران از دیگر سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به اهمیت مطالعه و پژوهش در اسلام اظهار کرد: حمایت از پژوهش‌ها و فعالیت‌های علمی طلاب مسیر خوبی برای رشد و تعالی فرهنگ جامعه به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران در راستای حرکت به‌سوی پژوهش‌محوری و افزایش سرانه مطالعه در جامعه گام برمی‌دارند، گفت: برنامه‌ریزی و تمهیداتی صورت گرفته است تا در آینده‌ای نزدیک تمام مدارس علمیه خواهران در سطح کشور مجهز به کتابخانه غنی دینی شوند.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران ادامه داد: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، قصد داریم مبلغی را برای غنی‌سازی کتابخانه به مدارس علمیه اختصاص دهیم و همچنین مبلغی را نیز از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان بن خرید به مدارس تعلق گیرد.

حصاری در ادامه با ابراز امیدواری از غنی‌سازی کتابخانه‌های تمام مدارس علمیه خواهران سراسر کشور در راستای تعالی فرهنگ کتاب و کتابخوانی، گفت: آثار ارزشمند بسیاری از سوی خواهران تدوین‌شده است که محتاج پشتیبانی برای نشر است.

وی با اشاره به تهیه و تدوین آثار خواهران طلبه در جامعه، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران می‌تواند با پشتیبانی از آثار خواهران طلبه سهم ویژه و تأثیرگذاری در تعالی‌بخشی به فرهنگ جامعه داشته باشد و همچنین آثار علمی و دینی ارزشمند بسیاری نیز وجود دارد که باید پشتیبانی شود تا شاهد چاپ و بازتولید آن برای رشد و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها