چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳
مردمی بودن، هدف بیست و سومین دوره هفته کتاب است

دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای سیاستگذاری این دوره از هفته کتاب، یکی از نقاط قوت هفته کتاب امسال را مردمی بودن آن دانست و گفت: در این هفته به مخاطبان کتاب بیش از همه توجه کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی ستاد هفته کتاب، جلسه شورای سیاستگذاری بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران، برزین ضرغامی، دبیر شورای سیاستگذاری هفته کتاب، مجید غلامی‌جلیسه، دبیر هفته کتاب و مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، فتح‌الله فروغی، نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، علی‌اصغر سیدآبادی، مدیر دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، محمدمهدی فخری‌زاده، عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و دیگر اعضای شورای سیاستگذاری در سرای اهل قلم برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، مجید غلامی‌جلیسه درباره اقدامات انجام شده برای بیست و سومین دوره هفته کتاب، اظهار کرد: قبل از جلسه نخست شورای سیاستگذاری، فعالیت‌های مربوط به هفته کتاب را آغاز کردیم. با جمع‌بندی که با کارشناسان حوزه کتاب داشتیم، سیاست‌های کلان را در نظر گرفتیم.
 
وی افزود: هدف اصلی هفته کتاب، توسعه کتاب و کتابخوانی است. بنابراین برنامه‌هایی که در سطح مدیران، سیاستمداران، نویسندگان، ناشران، چاپخانه‌ها و ... برگزار می‌شد، کم‌رنگ شد. به این دلیل که باید از تولیدکنندگان حوزه کتاب ـ از نویسندگان گرفته تا کتابفروشان ـ به عنوان ابزاری برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده کنیم.
 
دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: مراسم تجلیل از خادمان و سیاستگذارن نشر نباید در هفته کتاب صورت بگیرد چون ما در جشنواره‌های دیگر می‌توانیم از این افراد حمایت کنیم. بنابراین با این هدف، بعضی از برنامه‌های تقدیر از خادمان نشر تغییر پیدا کرد. سال گذشته حدود 25 نفر مورد تقدیر قرار می‌گرفتند اما امسال به 9 مورد تقلیل یافت. بنابراین بحث خادمان نشر را به پیشکسوتان نشر تغییر دادیم تا فضای جدیدی نسبت به دوره‌های پیش داشته باشیم. با این نگاه از ناشران، مؤلفان، گرافیست‌ها و ... در جشنوراه‌هایی مانند جشنواره صنعت چاپ، جشنواره کتاب سال، نمایشگاه بین‌المللی کتاب و نخستین سالانه هنر طراحی کتاب تقدیر می‌شود.
 
غلامی‌جلیسه ادامه داد: کتابفروش‌ها، مروجان، ناشران و پدیدآورندگان از جمله افرادی هستند که با قید پیشکسوت بودن و شرایط سنی بالای 70 سال و سابقه فعالیت گسترده در هفته کتاب از آنها قدردانی می‌کنیم.
 
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب گفت: هفته کتاب یک هفته ملی است و مخاطبان آن هم عموم مردم هستند. با این نگاه ما فراخوانی برای همه نهادها، موسسات و اُرگان‌هایی که می‌توانند در هفته کتاب فعالیت داشته باشند ارسال کردیم و بیش از هزار نامه با هدف جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌های هفته کتاب ارسال شد که از اوایل مهر پاسخ آنها را از شهرداری‌ها، استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و  ... دریافت کردیم. بنابراین، از اواسط مهر قراردادهایی با مؤسسات فرهنگی فعال در استان برای برنامه‌های هفته کتاب صورت گرفت و بیش از 50 مؤسسه در خارج از تهران در این باره حمایت شد.
 
دبیر بیست و سومین دوره هفته کتاب یکی از نقاط قوت هفته کتاب امسال را مردمی بودن آن دانست و گفت: در این دوره از هفته کتاب به مخاطبان کتاب بیش از همه توجه کرده‌ایم. طیف وسیعی از مخاطبان ما جوانان و میانسالان هستند که با استفاده از فضای‌های نوین به مطالعه کتاب می‌پردازند. بنابراین به فضای جدید ارائه کتاب توجه کردیم. در هفته کتاب امسال سعی می‌کنیم به برنامه‌ها که در توسعه این فضاها و ارائه نقشه راه کمک می‌کنند توجه ویژه داشته باشیم.
 
وی گفت: جشنواره کتاب مجازی یکی از برنامه‌هایی است که از ابتدای این هفته ثبت‌نام آن آغاز شد و طرحی کاملاً مردمی است. این طرح باعث شد جمع‌بندی درباره نگاه مردم به این فضاها داشته باشیم ضمن این‌که می‌توانیم این فضاها را به مردم معرفی کنیم. اتفاق دیگر، جشنواره «صدای پای کتاب» است که مورد توجه رسانه‌ها و مردم قرار گرفته که در نوع خود یک کار مردمی محسوب می‌شود. فراخوانی برای ناشران ارسال کردیم تا آثاری با ویژگی خاص برای ما ارسال کنند و اجازه دهند مردم این آثار را با صدای خودشان بخوانند.
 
غلامی‌جلیسه ادامه داد: صد عنوان اثر برای دبیرخانه این جشنواره ارسال و از بین آنها 10 اثر انتخاب شد و از هفته آینده در معرض دید مردم قرار می‌گیرند و مردم هم این آثار را می‌خوانند. در این زمینه همکاری با رادیو فرهنگ برقرار کردیم که فراخوان و مسابقات مرحله نهایی این جشنواره توسط آنها به صورت مستقیم پخش شود. این طرح باعث می‌شود مردم به کتابخوانی تشویق شوند و آثار صوتی تولید شود.
 
غلامی‌جلیسه گفت: بحث حضور نویسندگان در مدارس را با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انجمن نویسندگان مطرح کردیم و فعالیت‌هایی در این حوزه در حال انجام است. قرار است 100 نویسنده در کل ایران توسط انجمن‌ها و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برنامه‌های تبلیغی و ترویجی و مسابقات کتابخوانی را در مدارس داشته باشند.
 
فتح‌الله فروغی، عضو هیأ‌ت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عنوان کرد: اگر می‌خواهیم از هفته کتاب بهره ببریم باید برنامه‌ریزی‌های خود را در طول سال انجام دهیم تا در هفته کتاب شاهد شکوفایی این برنامه‌ها باشیم. یکی از برنامه‌های خوب و خودجوش هفته کتاب، طرح حضور اهالی فرهنگ در کتابفروشی‌ها است. اما این طرح در سال گذشته در بعضی از نقاط شهر تهران عملیاتی شد. این درحالی است که اگر می‌خواهیم توسعه کتابخوانی در بستر کتابفروشی‌ها اتفاق بیفتد باید این فعالیت در حاشیه‌های شهر تهران و تمام کشور اجرایی شود.
 
همچنین محمدمهدی فخری‌زاده، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه ناشران و کتابفروشان اظهار کرد: من بر مسأله کتاب و مدرسه اصرار دارم. بنابراین باید پدیدآورندگان کتاب ملاقات‌هایی با دانش‌آموزان در مدارس داشته باشند.
 
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران گفت: باید برنامه‌های اُرگان‌ها و نهادهای گوناگون درباره هفته کتاب را جمع‌آوری، چاپ و در اختیار همه قرار دهیم تا از این برنامه ها مطلع شوند. ممکن است برنامه‌هایی در دستور کار سازمان ها باشد اما آن را اجرایی نکنند. بنابراین می‌توانیم افرادی را به عنوان ارزیاب به نهادها، اُرگان‌ها و سازمان‌های مختلف بفرستیم تا برنامه های هفته کتاب را ارزیابی کنند. همچنین می توانیم زمان حضور این ارزیاب‌ها را به سازمان‌ها اطلاع ندهیم.
 
برزین ضرغامی، دبیر شورای سیاستگذاری هفته کتاب با بیان این‌که هفته کتاب امسال باید کل ایران را در بر بگیرد، گفت: تلاش شده است نویسنده‌ها و گروه‌های تأثیرگذار دولتی و غیردولتی در تهران و استان‌ها درگیر هفته کتاب شوند. سال گذشته بعضی از برنامه‌های هفته کتاب در برخی نقاط و انتشارات خاص اتفاق افتاد. امسال تلاش می‌کنیم این برنامه‌ها در سطح گسترده‌تری اجرا شود.
 
علی‌اصغر سیدآبادی، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره طرح‌های ویژه هفته کتاب گفت: این طرح‌ها بیشتر حالت کمپینی دارند و در ارتباط با خودِ کتاب‌فروشی‌ها است. اگر جنبه‌های تبلیغی این طرح‌ها را در کتاب‌فروشی‌ها بیشتر کنیم باعث همه‌گیر شدن آن در کل کشور می‌شود.

در ادامه، سیدعباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: برنامه‌های هفته کتاب توسط سه بخش، اجرایی می‌شوند و آن‌چه ارائه شد فعالیت‌های دبیرخانه هفته کتاب است. بخش دوم، مجموعه کارهایی است که مراکز و مؤسسات انجام می‌دهند که پایه اصلی آن خود مراکز هستند و دبیرخانه ستاد در حد اطلاع‌یابی در آن نقش دارند. بخش سوم کارهایی است که در استان‌ها در حال انجام است.
 
وی گفت: باید تکلیف برنامه‌های هفته کتاب تا پایان هفته نهایی شود تا برنامه جامع هفته کتاب را به رسانه‌ها و همه افرادی که می‌خواهند از این برنامه‌ها مطلع شوند، ارسال کنیم. این اتفاق در مستندسازی برنامه‌های هفته کتاب نیز مؤثر است تا حداقل برنامه‌های اعلامی جامعی از هفته کتاب سال 94 داشته باشیم.
 
صالحی ادامه داد: در سال‌های گذشته مکانیزمی در حوزه ارزیابی برنامه‌های هفته کتاب نداشتیم. اما امسال باید این مکانیزم‌ها را در دستور کار قرار دهیم. حدود دو هزار برنامه در سطح کشور وجود دارد و شاید تعبیه کردن همه آنها در هفته کتاب امسال سخت باشد. بنابراین باید از یک نوع خوداظهاری استفاده کنیم تا سال آینده نسبت به این ارزیابی بیشتر فکر کنیم.
 
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث حضور اهالی فرهنگ و سیاستمداران دوستار فرهنگ در کتابفروشی‌ها اشاره کرد و گفت: طرح کتابفروشی به وسعت ایران که برای کتابفروشی‌ها مطرح است ایده‌ای است که از سال گذشته وجود داشته و امیدوارم فقط محدود به تهران نباشد بلکه باید در سطح استان‌ها نیز گسترش پیدا کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها