جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۹
در حوزه خرید و مصرف کتاب مشکلات جدی داریم/ نمایشگاه‌های استانی کتاب به اقتصاد نشر کمک می‌کنند

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان، گفت: با وجود گسترش عناوین کتاب، شاهد کاهش شمارگان و شمارگان چاپ کتاب هستیم. در واقع در حوزه خرید کتاب مشکلات جدی داریم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط عمومی مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، دویست و نودمین نمایشگاه کتاب استانی و سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وکیلی، استاندار سمنان، حجت‌الاسلام عبدوس، امام جمعه موقت سمنان، سوقندی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سمنان، احمدی، مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم، اظهار کرد: خوشحالیم که در یک اتفاق فرهنگی در محور کتاب در خدمت عزیزان هستیم. حوزه کتاب و نشر به عنوان قلب و کانون فرهنگ‌پروری در انقلاب اسلامی مورد توجه قرار گرفته و انقلاب اسلامی به عنوان یک انقلاب فرهنگی به آن توجه داشته است.

وی درباره شمارگان و عنوان کتاب در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی، گفت: در سال‌های آغازین انقلاب، عناوین کتاب‌های منتشر شده 1133 عنوان بود و در سال 1393 به 72871 عنوان رسیده است. این تغییر همچنان ادامه داشته تا این‌که در سال جاری تاکنون نسبت به سال پیش 12 هزار عنوان کتاب بیشتر به چاپ رسیده است.

صالحی گفت: تلاش‌های متعددی از سوی مؤلفان و ناشران برای تنوع و تکثیر تولید کتاب در حوزه‌های مختلف صورت گرفته و این تلاش‌ها به‌گونه‌ای بوده که 12 هزار عنوان کتاب در حوزه‌های علوم فنی و کاربردی تولید کرده‌ایم. این تنوع و تکثر تولید کتاب به سایر حوزه‌های نشر نیز سرایت کرده است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: با وجود پیشرفت‌های مختلفی که در حوزه نشر داشته‌ایم نباید از کاستی‌های موجود در این حوزه چشم‌پوشی کنیم. یکی از مهم‌ترین آسیب‌ها در حوزه نشر و کتاب، مصرف کتاب است. در حوزه مصرف و خرید کتاب مشکلات جدی داریم و علی‌رغم گسترش عناوین کتاب، شاهد کاهش شمارگان کتاب هستیم.

وی درباره گران بودن بهای کتاب، گفت: بر اساس کارشناسی‌های صورت گرفته بهای کتاب نسبت به 20 سال گذشته بر اساس نرخ تورم ثابت مانده و تغییری نکرده است.
 
صالحی اظهار کرد: این‌که گاهی اوقات گفته می‌شود فرصت برای کتابخوانی وجود ندارد، بهانه‌ای بیش نیست و نمی‌توان به آن اعتنا کرد. اگر افراد روزانه فقط یک ربع مطالعه کنند در مدت یک سال می‌توانند 20 عنوان کتاب 200 صفحه‌ای را مطالعه کنند و اگر برای خود در مدت 50 سال برنامه‌ریزی کنند می‌توانند 1000 جلد کتاب 200 صفحه‌ای را مطالعه کنند.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب درباره مطالعه و کتابخوانی، گفت: رهبر انقلاب که یکی از کتابشناسان و کتابخوانان برجسته کشور هستند بارها عنوان کرده‌اند برای مطالعه خود برنامه‌ریزی کرده تا همیشه پیش از خواب مطالعه کنند. ایشان عادت به مطالعه پیش از خواب را برای خود و خانواده نهادینه کرده‌اند.

صالحی با اشاره به نبود ویترین برای عرضه کتاب در کشور، گفت: ویترین‌های کتاب در کشور کافی نیستند. یک میلیون کتابی که بعد از انقلاب در کشور تولید شده است فرصت و فضای دیده شدن کمتری در کشور دارند. کتابفروشی‌ها در حال حاضر در کشور کاهش پیدا کرده‌اند و فضای دیده شدن در کشور کم است.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: نمایشگاه‌های استانی کتاب و نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یک فرصت موقت برای ویترین کتاب است و مانند یک مسکن عمل و به دیده شدن و اقتصاد نشر کمک می‌کند.

وی افزود: زیرساخت‌های دیده شدن کتاب را باید در کشور افزایش داد. اگر بخواهیم عقلانیت در کشور تداوم پیدا کند باید کتاب و کتابخوانی را در کشور گسترش دهیم. بلوغ و تمدن اسلامی با کتاب گسترش پیدا می‌کند. تمدن‌ها با کتاب شروع می‌شوند و تداوم پیدا می‌کنند و با بی‌کتابی می‌میرند.

سیزدهمین نمایشگاه استانی کتاب سمنان  به همت مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و با حمایت معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 14 تا 20 آبان‌ماه در مجموعه ورزشی غدیر سمنان برقرار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها