دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۶
معرفی بهترین رسانه در استفاده درست از زبان فارسی در نمایشگاه مطبوعات/ برپایی غرفه چهره‌ها و تجربه‌ها

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با بیان این‌که رسانه‌ها نقش مهمی در ساخت و ترویج زبان فارسی دارند، گفت: در این دوره از نمایشگاه، بهترین روزنامه، نشریه و خبرگزاری که توجه ویژه به استفاده درست از زبان فارسی دارند، معرفی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل ساختمان این معاونت برگزار شد.
 
انتظامی در این نشست، اظهار کرد: نمایشگاه مطبوعات بزرگترین رویداد برای خود رسانه‌ها به لحاظ تجمع سالانه آنها محسوب می‌شود که خوشبختانه با همکاری، کمک و طراحی‌های خودِ رسانه‌‌ای‌ها برگزار می‌شود.
 
وی ادامه داد: شعار ما در سال گذشته این بود که تمام نمایشگاه‌های رسانه‌ای توسط خودِ صنف برگزار شوند و دولت فقط نقش هماهنگ‌کننده و نظارت داشته باشد. به همین دلیل شورای سیاست‌گذاری این دوره از نمایشگاه از مسئولان تشکل‌های مدیریتی صنفی تشکیل شده است. در حال حاضر پنج تشکل مدیریتی مطبوعاتی شامل شرکت تعاونی مطبوعات، انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن نشریات کشاورزی، انجمن مدیران‌ مسئول نشریات کشور و انجمن مسئولان روزنامه‌ها، اعضای شورای هماهنگی این نمایشگاه را تشکیل می‌دهند. امیدواریم تشکل‌های دیگر نیز به این جمع بپیوندند.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فرآیند ثبت‌نام و جانمایی این دوره از نمایشگاه به‌صورت الکترونیک انجام شد چرا که معتقدیم حرکت به سمت دولت الکترونیک، به تکریم، تسهیل و تسریع امور کمک می‌کند؛ سال گذشته این حرکت آغاز شده بود، امسال تکمیل شد.
 
وی ادامه داد: با همکاری‌هایی که شورای سیاستگذاری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات داشت، ابتدا پیش‌ثبت‌نام‌ها صورت گرفت سپس ثبت‌نام قطعی انجام شد و مطابق با آن، واریز مبالغ غرفه‌ها و سپس گروه‌بندی‌ها صورت گرفت. امسال نیز مانند سال گذشته تقسیم‌بندی موضوعی وجود دارد چرا که این روش به اذعان خودِ رسانه‌ای‌ها شیوه‌ بهتری برای بهتر دیده شدن رسانه‌ای‌هاست.
 
انتظامی افزود: در این دوره از نمایشگاه مطبوعات 27 نشریه در حوزه دین و اندیشه، 57 نشریه در حوزه فرهنگی، هنری، 79 نشریه در حوزه سیاسی و اقتصادی، 71 نشریه در حوزه آموزشی و تخصصی، 44 نشریه در حوزه عمومی و خانواده و 7 نشریه در حوزه کودک و نوجوان شرکت می‌کنند. همچنین در این نمایشگاه 22 مؤسسه مطبوعاتی و 31 نشریه استانی ـ محلی حضور دارند.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که سیاست این معاونت، تشویق رسانه‌ها برای فعالیت در قالب مؤسسه است، گفت: تشکل‌های مطبوعاتی و کسب و کار مرتبط نیز امسال در نمایشگاه حضور دارند چرا که سیاست نمایشگاه همواره حضور صنوف مرتبط با موضوع رسانه است. روابط‌ عمومی دستگاه‌ها نیز از دیگر شرکت‌کنندگان این نمایشگاه هستند بخشی از نشریات استانی نیز در قالب ادارات کل ارشاد استان‌ها در این نمایشگاه حضور دارند.
 
وی ادامه داد: در این نمایشگاه شاهد حضور نشریات دانشجویی در سه بخش وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی خواهیم بود. نشریات آماتوری مربوط به کانون‌های مساجد نیز در این نمایشگاه حضور دارند.
 
انتظامی افزود: امسال تدابیری که نشریات اتخاذ کرده‌اند این است که به‌صورت تجمیعی در نمایشگاه حضور دارند و در قالب انجمن در غرفه متمرکز شرکت خواهند کرد.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در مرحله پیش‌‌ثبت‌نام نمایشگاه 730 متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که ثبت‌نام بخشی از آنها به دلیل مجوز نداشتن یا نگنجیدن در چارچوب نمایشگاه تأیید نشد؛ از این تعداد متقاضی 130 رسانه به‌تازگی مجوز نشر دریافت کردند. در این نمایشگاه شاهد حضور افزون بر 600 رسانه در قالب 567 غرفه خواهیم بود. بیشترین متراژ به مؤسسات مطبوعاتی (1420 متر) اختصاص یافته و بیشترین غرفه در بخش سیاسی و اقتصادی با 79 غرفه است.
 
وی ادامه داد: تمام نشریات علمی و پژوهشی ستاد نیروهای مسلح به صورت تجمیعی در یک غرفه حضور دارند همچنین با توجه به سیاست معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در راستای واگذاری امور به بخش خصوصی است، امسال شاهد حضور 340 رسانه در بخش نشریات خصوصی هستیم.
 
انتظامی با بیان این‌که باید کمک کنیم دستگاه‌ها همه اطلاعاتشان را به صورت سریع و صریح بر روی سایت‌های خود قرار دهند تا تفاوتی بین اطلاعات یک مدیر و یک شهروند وجود نداشته باشد افزود: تمام اطلاعات مربوط به این نمایشگاه براساس قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بر روی سایت قرار گرفته است.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که خوشبختانه امسال هر بخش از نمایشگاه را انجمن مربوط به آن بخش در دست گرفته است، گفت: در این نمایشگاه غرفه رسانه و مقاومت را انجمن روزنامه‌نگاران دفاع‌مقدس، نمایشگاه عکس توافق هسته‌ای را انجمن عکاسان و غرفه دفاع‌مقدس را خبرگزاری دفاع مقدس برگزار خواهد کرد.
 
وی افزود: امسال اعلام شده است که غرفه‌ها موارد قابل پیش‌بینی‌شان مانند مهمان‌ها و نشست‌های خود را حداکثر تا روز چهارشنبه به دست ما برسانند تا بتوانیم آنها را در بروشور نمایشگاه بگنجانیم.
 
انتظامی عنوان کرد: نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته تفاوت‌های بارزی دارد که از آن میان می‌تواند به برپایی غرفه چهره‌ها و تجربه‌ها اشاره کرد؛ در این غرفه پیشکسوتان رسانه‌ای به منظور تجلیل و ارایه تجربیات حضور خواهند داشت. همچنین در این نمایشگاه دو غرفه «موزه مطبوعات» به همت سازمان اسناد و کتابخانه ملی و «موزه بنیاد مستضعفان» برپا خواهد شد.
 
وی با بیان این که شعار نمایشگاه «نقد منصفانه پاسخ مسئولانه است» ادامه داد: معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد در راستای شفاف‌سازی، حداکثر تا دو هفته بعد از پایان نمایشگاه هزینه‌های مربوط به نمایشگاه را اعلام خواهد کرد.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال مانند سال گذشته بولتن‌های روزانه نمایشگاه به جای اینکه از سوی ستاد نمایشگاه منتشر شوند، روزانه خود رسانه‌ها به انتشار این بولتن اقدام خواهند کرد. به این معنا که هر روز یک روزنامه مسئولیت انتشار بولتن را به عهده گرفته است.
 
انتظامی عنوان کرد:‌ امیدواریم امسال بتوانیم شاهد اجرایی شدن برخی سیاست‌هایی باشیم که قبلاً پیش‌بینی شده بود؛ یکی از این سیاست‌ها طرح رتبه‌بندی روزنامه‌هاست که امیدواریم نتیجه‌اش را امسال در نمایشگاه ببینیم.
 
وی افزود: امسال در حاشیه نمایشگاه براساس تفاهمنامه‌ای که با فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است بهترین روزنامه سراسری و استانی و خبرگزاری که توجه ویژه به استفاده درست از زبان فارسی دارند معرفی خواهند شد. چرا که معتقدیم رسانه‌ها نقش مهمی در ساخت و ترویج زبان فارسی درست دارد.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: امروز شاخص‌های انتخاب غرفه برتر، شیوه سنجش و هیأت داوری اعلام خواهد شد و در پایان نمایشگاه غرفه برتر معرفی می‌شود. همچنین در حال فراهم کردن زمینه‌های انعقاد تفاهمنامه همکاری با سازمان تأمین‌اجتماعی هستیم که امیدواریم در روزهای آینده به نتیجه برسد؛ در صورت نتیجه گرفتن بسیاری از مشکلات رسانه‌ها در حوزه تأمین اجتماعی حل خواهد شد.
 
انتظامی عنوان کرد: از امروز غرفه‌های خودساز نشریات تحویل داده می‌شود. غرفه‌هایی را که خودمان ساخته‌ایم نیز سیزدهم تحویل داده خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه در این نمایشگاه همه گرایش‌های فکری حضور دارند گفت: نمایشگاه جنبه حرفه‌ای دارد و چندان نمی‌پسندیم که به صورت سیاسی تقسیم‌بندی شود. بنابراین در این نمایشگاه نحله‌های مختلف فکری را شاهد خواهیم بود.
 
معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره پرسش خبرنگاری مبنی بر دلیل حضور نیافتن خبرگزاری فارس و تسنیم در نمایشگاه گفت: این پرسش را باید از خود آنها پرسید. البته برخی رسانه‌ها پیش از این به من اعلام کردند که مشکل مالی دارند در هر صورت ما نمی‌توانیم رسانه‌ها را به حضور در این نمایشگاه اجبار کنیم.
 
انتظامی درباره رسانه‌های خارجی حاضر در این نمایشگاه گفت: این رسانه‌ها توسط ادارات کل رسانه‌های خارجی در قالب یک غرفه حضور خواهد داشت. چند مهمان خارجی از رسانه‌ها داریم که به محض قطعی شدن نام و روز سخنرانی آنها در نمایشگاه اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 
وی افزود: 35 رسانه در فهرست انتظار ما وجود دارند که اکنون نمی‌دانیم چند نفر از آنها براساس مکان‌های باقی‌ خواهد ماند یا انصراف‌هایی که اعلام خواهد شد، در نمایشگاه حضور خواهند داشت.
 
انتظامی از برگزاری مراسم شب نقد مطبوعاتی در این نمایشگاه خبر داد و گفت: در این مراسم که با حضور پیشکسوتان حوزه مطبوعات برگزار خواهد شد به نقد و بررسی مجموعه فعالیت‌های مطبوعایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر و بیان نقاط قوت و ضعف آنها پرداخته خواهد شد.

بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها، 16 تا 22 آبان‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها