سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۸
نخستین همایش بین‌المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)» برگزار می‌شود/ انتشار مقالات برتر همایش در یک کتاب

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به برگزاری نخستین همایش بین‌المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)» گفت: کتابی از مقالات برتر این همایش منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سه‌شنبه 5 آبان‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران وی در محل این معاونت برگزار شد.

برگزاری سه رویداد قرآنی در 6 ماه دوم سال

حجت‌الاسلام حشمتی گفت: از یک سال گذشته، تلاش‌ برای برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)» آغاز شد که پس از پیگیر‌ی‌های لازم، موافقت برخی ارگان‌ها برای همکاری در برگزاری این همایش به دست آمد.
 
وی با بیان این‌که این همایش بین‌المللی یکشنبه دهم آبان‌ماه در برج میلاد افتتاح می‌شود، اظهار کرد: 600 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که بخش عمده‌ای از مقالات برتر به صورت کتاب منتشر می‌شود و باقی مقاله‌ها نیز در جریده‌های کثیر‌الانتشار به چاپ می‌رسد. 45 مقاله علمی نیز از محققان خارجی به این همایش ارسال شده که از میان آنها، 20 مقاله برای ارائه در همایش انتخاب شده است.
 
حشمتی در بخش دیگری از سخنانش به برپایی هفته‌های قرآن و عترت در هشت استان کشور اشاره کرد و گفت: در این هفته‌های قرآنی، جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی به ترتیب در هشت استان کشور برگزار می‌شود. دیگر برنامه مهم معاونت قرآن و عترت برگزاری آزمون سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه قرآن است. این آزمون با شرکت 62 هزار متقاضی جمعه 22 آبان‌ماه در 300 شهرستان برگزار می‌شود.
 
درصدد مهجوریت‌زدایی هستیم

در ادامه این نشست خبری، حجت‌الاسلام محمدعلی خسروی، دبیر علمی همایش «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)» در توضیح بیشتر روند برگزاری این همایش گفت: نظام جمهوری اسلامی ایران بر پایه مفاهیم قرآن بنا شده است. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد حافظان و قاریان قرآن به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید، در حالی‌که بعد از وقوع انقلاب اسلامی، تعداد حافظان قرآن به‌صورت چشمگیری افزایش یافت، اما متاسفانه هنوز با خلاء مباحث معرفتی قرآن مواجه هستیم.
 
وی یکی از دیدگاه‌های مهم درباره قرآن را توجه به مباحث کاربردی در اندیشه امام خمینی (ره) دانست و اظهار کرد: حضرت امام (ره)، اعتقاد داشتند قرآن مهجور است. آیا امروزه موفق شدیم مهجوریت را از قرآن بزداییم؟ جامعه قرآنی ما جامعه مطلوبی نیست و متولیان برگزاری همایش بین‌المللی «قرآن در اندیشه و سیره امام خمینی (ره)» در صدد مهجوریت‌زدایی از قرآن هستند.
 
قرآن، ظرفیت برداشت هنری را دارد

علی‌اصغر امیرنیا، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این نشست درباره برگزاری هفته‌های قرآن و عترت در استان‌های کشور توضیحانی ارائه داد.
 
وی گفت: این هفته‌ها با محوریت قرآن و عترت در استان‌ها برگزار می‌شود. درصدد هستیم تا به فعالان عرصه هنری این امر را به اثبات برسانیم که قرآن بستر و ظرفیت مناسبی برای بهره‌برداری‌های هنری و فرهنگی دارد. این هفته‌ها از آذرماه در هشت استان کشور از قبیل کرمانشاه، اردبیل، یزد، سیستان و بلوچستان و فارس برپا می‌‌شود.
 
امیرنیا، شعر و ادبیات، هنرهای تجسمی و ارائه پایان‌نامه‌های مربوط به حوزه قرآن و عترت را از جمله برنامه‌های هفته‌های قرآن و عترت در استان‌ها اعلام کرد.
 
برگزاری آزمون سراسری قرآن در 300 شهر ایران

در ادامه برگزاری نشست خبری معاونت قرآن و عترت، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام علی پروانه، مسئول برگزاری آزمون سراسری قرآن گفت: 70 درصد شرکت‌کنندگان در این آزمون در رشته حفظ قرآن، 24 درصد در رشته ترجمه، 3 درصد در رشته تدبر و 3 درصد باقی‌مانده نیز در رشته ترجمه مفاهیم نهج‌البلاغه در این آزمون شرکت کرده‌اند.
 
وی ادامه داد: 73 درصد شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری قرآن را افراد زیر 15 سال تشکیل داده و 27 درصد نیز متقاضیان بالای 15 سال هستند. این آزمون 22 آبان‌ماه در 300 شهرستان کشور برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها