سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵
خسروی: برای اجرای استاندارد در کتابخانه‌ها خودمان باید آستین بالا بزنیم

فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: برای اجرای استاندارد در کتابخانه‌ها نباید منظر آمدن دستی از غیب و باشیم و خودمان باید آستین همت را بالا بزنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، همایش استانداردهای کتابداری و کتابخانه‌ای، سه شنبه (21 مهر) با حضور فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی، فریده عصاره و مهدخت وزیرپور از اعضای هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی، سعید رضایی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری ایران، جمعی از پژوهشگران حوزه کتابداری و کتابدارانی از سراسر کشور در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این مراسم، فریبرز خسروی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با تقدیر از پژوهشگران فعال در عرصه استانداردسازی کتابخانه‌ای، به آیه‌ای از کلام الله مجید اشاره کرد و گفت: استادی می‌گفت که واژه «محسنین» در آیه شریفه «ان‌الله یحب‌المحسنین» در وهله اول به معنای کسانی است که کارها را به صورتی نیکو انجام می‌دهند؛ بر این اساس کار استاندارد تعیین ملاک نیکو بودن کارها است. به صورتی که استاندارد معیارهایی را تعیین می‌کند که باید در فرآیند تولید محصول و نحوه ارائه خدمات در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه استاندارد نقش عظیمی در توسعه کشور ایفا می‌کند، افزود: طبیعتاً اگر ما با پدیده استاندارد رو به رو نباشیم، تشخیص اینکه کجا خطا و کجا ثواب کرده‌ایم بسیار دشوار خواهد بود. با وجود استاندارد ما می‌توانیم فاصله خودمان را با وضعیت مطلوب بسنجیم و هرچه بیشتر خودمان را به این سمت سوق دهیم.

خسروی در ادامه با قدردانی از فعالیت‌های صورت رفته در حوزه استاندارسازی کتابخانه‌ها، به ذکر نکاتی در این حوزه پرداخت و گفت: متأسفانه ما در کشور شاهد برخوردی سطحی و منویاتی با بحث استاندارد هستیم که به خصوص در سال‌های گذشته به شدت رواج پیدا کرده بود. به طور مثال ما در دوره‌ای شاهد بودیم برای اینکه ثابت کنند ساعت مطالعه در کشور ما به استانداردهای جهانی نزدیک است. خواندن دعا، زیرنویس تلویزیون و امثال آن را جزء ساعات مطالعه در کشور محسوب می‌کردند.

معاون پژوهش، برنامه ریزی و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تأکید کرد: این گونه با استاندارد برخورد کردن ما را به جایی نخواهد رساند و این موضوع صرفاً گریز از استاندارد است. بنابراین استانداردسازی در حوزه کتابداری و کتابخانه‌ها الگویی مناسب برای فعالیت در مسیر درست در اختیار ما قرار می‌دهد.

وی درباره اجرایی شدن استانداردهای تعیین شده نیز گفت: نکته مهمی که در این میان وجود دارد این است که استانداردهای تعیین شده برای کتابداری و کتابخانه‌ها را چه کسی باید اجرایی کند. طبیعتاً در این حوزه مشخص، خود ما اهالی کتابداری و کتابخانه‌ها باید آستین بالا بزنیم و نباید منتظر آمدن دستی غیبی نباشیم. در این حوزه نمی‌توان از دولت انتظار انجام تمام کارها را داشت. فاصله گیری از استانداردها مشکل آفرین است و به فرهنگسازی برای پیاده‌سازی استاندارد برمی‌گردد.

خسروی در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم این جلسات باعث شود تا توجه به مقررات، ضوابط و آیین نامه‌هایی که در حوزه تولید، پردازش و مباحث اطلاع‌رسانی در حوزه کتابداری و آرشیوی مطرح است، توسط خود ما محترم شمرده شود و توسط خود ما هدایت و در نهایت اجرایی شود.

 

در ادامه این مراسم، فریده عصاره، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با ارائه مقاله‌ای با عنوان «استاندارد و استانداردسازی در کتابخانه‌های عمومی»، درباره بخش‌هایی از کتابخانه‌های عمومی که نیازمند استانداردسازی هستند، گفت: «اداره» کتابخانه اولین بخشی است که نیاز به استانداردسازی دارد که در ذیل آن مواردی چون ویژگی‌های استان و رعایت قانون، سیاست‌ها و روش‌ها، طرح‌های دور برد و ثبات مالی نیز از مواردی هستند که استانداردسازی در مورد آنها باید انجام شود.

وی منابع، اشاعه منابع، همکاری با سایر نهادها و ارتباطات را از دیگر حوزه‌هایی دانست که در کتابخانه‌ها نیازمند استانداردسازی هستند و هرکدام دارای زیرشاخه‌های متعددی هستند.

قدردانی از پیشگامان فعال در تدوین استنانداردهای کتابداری و کتابخانه‌ای بخش دیگری از این مراسم بود که در آن از شیرین تعاونی، عضو هیئت علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملی، محمد حسین دیانی، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، مهوش سیف، مشاور سازمان ملی استاندارد، غلامرضا عزیزی، رئیس پژوهشکده اسناد کتابخانه ملی و فریده عصاره استاد دانشگاه شهید چمران اهواز و عضو هیئت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی تقدیر به عمل آمد.

همچنین در ادامه این مراسم که به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، از کتاب «استانداردها و رهنمودهای کتابخانه‌های عمومی استرالیا» نیز رونمایی شد که سعید اسدی مترجم این کتاب طی سخنان کوتاهی گفت: امیدوارم پیاده‌سازی موضوع استانداردسازی دز کشور ما را به سمت جزئی نگری  و مسائل کمی و کوچکی چون بررسی تعداد خدمات به مراجعین، بررسی ساعات حضور کتابداران در پشت میز و امثالهم نباشد و این موضوع به بهبود ارائه خدمات کیفی به مراجعین منجر شود.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها