دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸
علمی: میراث جعفری ایجاد موج بزرگ فرهنگی کتاب و نشر در جامعه بود/ قرائت بخشی از وصیت‌نامه عبدالرحیم جعفری در مراسم تشییع

اصغر علمی، مدیر انتشارات سخن، در مراسم تشییع پیکر عبدالرحیم جعفری، با اشاره به خدمات گسترده آن مرحوم به صنعت نشر کشور، گفت: میراث جعفری ایجاد موجی فرهنگی در عرصه کتاب و نشر بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم تشییع پیکر عبدالرحیم جعفری، دوشنبه 13 مهرماه از ساعت 9 صبح با حضور گسترده اهالی نشر و فعالان حوزه کتاب و همچنین علاقه‌مندان به آن مرحوم، روبه‌روی دانشگاه تهران، ابتدای خیابان فخررازی برگزار شد.
 
اصغر علمی، مدیر انتشارات سخن، در این مراسم طی سخنانی گفت: امروز در مکانی مقدس که از یک سو به راسته کتابفروشان، محل تبادل کتاب  و  از سوی دیگر به دانشگاه تهران و محل کسب علم می‌رسد، با بزرگ مردی وداع می‌کنیم که عصاره وجودش کتاب، عرضه کتاب و نشر علم و دانش بود. مردی که نه فکرش، نه عملش و نه زندگی‌اش مانند مردمان عادی نبود.

وی با اشاره به زندگی شخصی عبدالرحیم جعفری ادامه داد: افرادی که او را می‌شناسند می‌دانند که در هنگام تولد، پدرش خانواده را رها کرده بود و مادر بیمارش با سختی و کار فراوان خانواده را اداره می‌کرد که او نیز در سن 36 سالگی از دنیا می‌رود. چشیدن طعم سختی از دوران نوجوانی، از او مردی خستگی ناپذیر، شکست ناپذیر، جسور و بی‌باک و بلندپرواز شاخته بود.

علمی افزود: انتشار صدها کتاب، ایجاد ده‌ها کتابفروشی، راه‌اندازی چاپخانه و صحافی مدرن و نوآوری در عرصه چاپ و نشر، هیچ‌یک پایانی بر بلندپروازی‌های این انسان کمال‌گرا نبود.

مدیر انتشارات سخن با اشاره به فعالیت‌های خیرخواهانه عبدالرحیم جعفری در دوران حیات خود، تأکید کرد: میراث عبدالرحیم جعفری ساختن مدرسه، مسجد یا کمک به یتیمان و مستمندان نبود، بلکه میراث او ایجاد موجی فرهنگی در عرصه کتاب و نشر بود.

وی در پایان سخنان خود بخشی به زندگینامه عبدالرحیم جعفری با عنوان «در جستجوی صبح» اشاره کرد و بخشی از وصیت‌نامه آن مرحوم را که در در این کتاب نیز آمده، برای حاضرین خواند:

پروردگارا من در روز قیامت با همین کتاب خاطرات و سرگذشت خود به بارگاه تو می‌آیم تا ببینی که یکی از محروم‌ترین، سخت‌کوش‌ترین و امیدوارترین بندگان تو بوده‌ام و در طول زندگی خود، بیش از حد توانایی یک آدم متعارف تحمل و بردباری داشته‌ام. با این همه پیوسته امید و توکلم فقط به تو بوده است، ای کریم دانا و توانا.
 
جعفری دِین خود را به نسل بعد ادا کرد
محمود آموزگار، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان نیز در این مراسم، عبدالرحیم جعفری را نماد صنعت نشر مستقل و متکی به خود معرفی کرد و گفت:  او شخصیتی است که صنعت نشر را از شکلی ابتدایی به صورت حرفه‌ای درآورد و با استفاده از تکنولوژی روز و فناوری جدید و تلاشی بی‌مانند، این صنعت را توسعه داد.

آموزگار  افزود: بنیان‌گذاری انتشارات امیرکبیر، ایجاد فروشگاه‌های بزرگ، تأسیس بزرگ‌ترین چاپخانه کشور، تألیف حدود سه هزار عنوان کتاب از استادان برجسته کشور و همچنین رعایت حقوق مؤلف در شرایطی که هنوز قانون حمایت از مؤلفین و مصنفین تصویب نشده بود، بخشی از خدمات بزرگی بودند که جعفری به صنعت نشر کشور هدیه داد.

وی با تأکید بر اینکه «جعفری توانست فعالیتی فرهنگی را به جریانی کارآفرین و اشتغال‌زا تبدیل کند»، افزود: جعفری توانست اقتصاد صنعت نشر را از یک اقتصاد گلخانه‌ای متکی به دولت رها و به یک اقتصاد مستقل تبدیل کند و به طور کلی می‌توانم بگویم که جعفری دِین خود را به نسل بعد از خود ادا کرد. امیدوارم ما هم بتوانیم دِین خودمان را به نسل بعدی ادا کنیم.

جعفری فراموش نشده و نخواهد شد
نصرالله حدادی در حاشیه‌ این مراسم به خبرنگار ایبنا گفت: اگر عبدالرحیم جعفری همچنان صاحب انتشارات امیرکبیر بود و همچنان به خدمات خود ادامه می‌داد، شک نکنید که صنعت نشر ایران به این وضعیت نامطلوب دچار نمی‌شد. در مورد جعفری و خدماتش همین بس که مردم بعد از 35 سال هنوز او را فراموش نکرده‌اند.

وی افزود: حضور خیل عظیم مردم از طبقات مختلف و از سنین مختلف در این مراسم، نشان‌دهنده این است که جعفری فراموش نشده و نخواهد شد. همه افرادی که امروز اینجا حاضر شده‌اند، خانواده نشر و اصحاب فرهیختگان جامعه هستند که تاوان کژفهمی‌های برخی را می‌دهند. همه کسانی که در صنعت نشر کشور هستند، خود را به گونه‌ای مدیون آقای جعفری می‌دانند.

حدادی با اشاره به پیشینه انتشارات امیرکبیر گفت: متاسفانه جفایی که به عبدالرحیم جعفری رفت هنوز ادامه دارد؛ دیروز انتشارات امیرکبیر، فردا انتشارات خوارزمی. با بستن انتشارات خوارزمی چه مشکلی حل می‌شود. با تمام اتفاقاتی که در گذشته افتاد، یک ظرفیت عظیم فرهنگی از دست رفت. جعفری، بزرگ هست و بزرگ خواهد ماند.
 
در ادامه بر پیکر عبدالرحیم جعفری به امامت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمود دعایی مدیر موسسه اطلاعات نماز خوانده شد و سپس پیکر او برای خاک‌سپاری به سمت بهشت زهرا (س) بدرقه شد.
 
مراسم ترحیم این پیشکسوت فقید نشر، چهارشنبه 15 مهرماه از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 در مسجدجامع شهرک غرب برپا می‌شود.
 
عبدالرحیم جعفری (زاده‌ی ۱۲۹۸ در تهران) بنیان‌گذار و مدیر سابق انتشارات امیرکبیر، مهم‌ترین و گسترده‌ترین مؤسسه خصوصی چاپ و انتشار کتاب در تاریخ ایران و خاورمیانه است. وی تا سال ۱۳۵۸، دارنده و گرداننده این بنگاه انتشاراتی بود.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها