سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
حاجیان‌زاده: دوره‌های مرمت کتاب با همکاری کتابخانه ملی برگزار می‌شود/ تجهیز کتابخانه‌های روستایی در هفته کودک

علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری، در نشست خبری هفته ملی کودک گفت: در این هفته از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی تجلیل شده و همزمان دوره‌های مرمت کتاب برای مربیان کانون پرورش فکری برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست رسانه‌‌ای برنامه‌های هفته ملی کودک با حضور علیرضا حاجیان زاده، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدعلی شامانی، مشاورعالی مدیرعامل کانون؛ مجتبی دانشور، سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری و جمعی از خبرنگاران پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 7 مهرماه 1394) در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.
 
کودکی، بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان است
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این نشست گفت: هر ساله در هفته ملی کودک با محوریت کانون و همکاری سایر دستگاه‌های فعال در حوزه کودک سعی می‌کنیم حرکت جمعی در این زمینه ارایه دهیم. هدف ما از برگزاری مراسم هفته کودک توجه جدی به کودک و حوزه کودکی به منزله بنیادی‌ترین بخش زندگی انسان است. همچنین تلاش می‌کنیم در خانواده‌ها به عنوان نهادی که بیشترین ارتباط را با کودکان دارد، برای پاسخ دادن به نیازهای فرهنگی کودکان، فرهنگسازی‌های لازم را انجام دهیم. همچنین هم‌گرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های متولی حوزه کودک، اعم از دستگاه‌های دولتی و خصوصی و نهادهای مختلف و کمک به شکل‌گیری خاطرات شاد و لذت‌بخش برای کودکان و ایجاد فضاهایی کودکانه از جمله اهداف ما از برگزاری مراسم‌های هفته کودک است.
 
علیرضا حاجیان‌زاده ادامه داد: هر ساله شعاری را برای هفته ملی کودک بیان می‌کنیم و «دنیا با لبخند کودکان زیباست» شعار امسال ما در این هفته است. همچنین روزهای مختلف را در این هفته براساس نیازهای کودکان و نامگذاری کرده‌ایم و در هر روز متناسب با نامش برنامه‌ها و همچنین نشست‌های تخصصی را با همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف مرتبط با حوزه کودک و نوجوان برگزار می‌کنیم.
 
وی بیان کرد: نامگذاری روزهای این هفته به این شکل است که چهارشنبه 15 مهرماه «کودک، سلامت و ایمنی»، پنج‌شنبه 16 مهرماه «کودک، هنر و میراث فرهنگی»، جمعه 17 مهرماه «کودک، خانواده و رسانه»، شنبه 18 مهرماه «کودک، کتاب و کتابخوانی»، یکشنبه 19 مهرماه «کودک، محیط‌زیست و منابع طبیعی»، دوشنبه 20 مهرماه «کودکان دنیا صلح و دوستی» و سه‌‌شنبه 21 مهرماه «کودک، آموزش و تربیت اسلامی» است. تلاش کرده‌ایم نامگذاری‌ها به گونه‌ای باشد که در آن مسایل مهم مربوط به کودکان در نظر گرفته شود.
 
وی ادامه داد: همچنین شورایی با عنوان شورای سیاستگذاری تشکیل شده است که سازمان‌ها و نهادهای مختلف مانند مرجع ملی کنوانسیون کودک در دادگستری، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان بهزیستی، جمعیت هلال احمر، راهنمایی و رانندگی در آن نقش دارند. ریاست این شورا با وزیر آموزش و پرورش است. دبیرخانه این شورا در کانون پرورش فکری و با محوریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تشکیل شده است. برنامه‌های هفته ملی کودک در این شورا تدوین شده است.
 
حاجیان‌زاده در ادامه به تشریح برنامه‌های هفته ملی کودک پرداخت و گفت: شروع برنامه‌ها با راه‌اندازی قطار کودکی با هماهنگی شرکت رجاء است که این قطار با حضور کودکان و نوجوانان، مربیان آنها و نویسندگان و هنرمندان حوزه کودک و نوجوان از تهران به سوی یکی از شهرها حرکت خواهد کرد و در طول مسیر کودکان و نوجوانان با نویسندگان و هنرمندان به گفت‌وگو می‌پردازند.

مشارکت 14 نهاد مدنی در هفته ملی کودک
وی ادامه داد: سپس آیین روز جهانی کودک در تهران و همزمان در همه شهرها با حضور کودکان و همه مسئولان کشوری و استانی برگزار می‌شود. همچنین در مرکز آفرینش‌های فرهنگی و هنری در تهران و سایر شهرستان‌ها نمایشگاهی از فعالیت‌های مربوط به کودکان که از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه اعم از دولتی و غیردولتی انجام شده است، برگزار می‌شود. در این نمایشگاه 14 نهاد خصوصی و تعدادی از سازمان‌های دولتی حضور دارند که ازجمله آنها می‌توان به سازمان استاندارد، موسسه خیریه مهر گیتی، شورای کتاب کودک، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگلداری و ... اشاره کرد.
 
برگزاری 7 نشست تخصصی در هفته کودک
حاجیان‌زاده اظهار کرد: در کنار این نمایشگاه، موزه‌ای از عروسک‌های ملل برگزار می‌کنیم. عروسک به عنوان نمادی از فعالیت‌های کودکان است که هم بار فرهنگی دارد، هم بار سرگرمی و هم جنبه‌ نمایشی فعالیت‌های ملل مختلف. همچنین در این هفته 7 نشست تخصصی با محوریت موضوعات هر روز برگزار می‌شود و مسایل و مشکلات آن موضوع در حوزه کودک از سوی کارشناسان مربوطه بررسی خواهد شد. تشکیل این نشست‌ها به منظور اعمال نگاه عمیق‌تر به مشکلات حوزه کودک و نوجوان و دغدغه‌های موجود است تا مبنایی باشد برای فعالیت‌های ما در حوزه کودک و نوجوان در طول سال. همچنین برنامه‌ای نیز با حضور چهره‌های مطرح دارای کودکان با بیماری خاص، کودکان کار، و ... خواهیم داشت.
 
فاز نخست پورتال جامع کودک افتتاح می‌شود
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه از افتتاح فاز نخست پورتال جامع کودک در این هفته خبرداد و گفت: این پورتال نخستین پورتال جامعی است که در ایران به موضوعات کودکان می‌پردازد و مخاطبان آن کودکان و نوجوانان، دست‌اندرکاران حوزه کودک و نوجوان، خانواده‌ها و مربیان آنها هستند. در فاز اول پورتال مسابقه عکس و نقاشی برگزار می‌شود. امیدواریم در طول شش‌ماهه دوم سال کار پورتال به پایان برسد و رونمایی کاملی از آن داشته باشیم. همچنین فیلم‌ها و برنامه‌های کودک و اطلاعات مختلف و آموزش‌های گوناگون و سرگرمی‌هایی که مورد نیاز کودکان است در IPTV طراحی شده که در این هفته رونمایی می‌شود. IPTV در واقع یک نوع تلویزیون خانگی است که در مجامع مختلف فرهنگی هم می‌تواند به کار رود. و برای نخستین بار در حوزه کودک و نوجوان در کشور رونمایی می‌شود.
 
وی ادامه داد: همچنین تلاش می‌کنیم برخی از این برنامه‌ها به وسیله 110 مرکز سیار کانون در مناطق دوردست روستاها و مناطق محروم با محوریت کانون اجرا شود. همچنین برنامه‌هایی از سوی سازمان‌های مختلف مرتبط با حوزه کودک و نوجوان اجرا خواهد شد. به عنوان مثال سازمان حفاظت از محیط زیست در این هفته برنامه‌های ویژه‌ای برای کودکان، مانند بازدید رایگان دانش‌آموزان از موزه طبیعی استان‌ها را اجرا می‌‌کند. همچنین در شرکت آب و فاضلاب جشن آب با حضور کودکان و نوجوانان برای مقابله با بحران کم‌آبی و گسترش فرهنگ استفاده بهینه اجرا می‌شود.
 
برگزاری دوره‌های مرمت کتاب برای مربیان کانون
حاجیان‌زاده اظهار کرد: در تعامل با کتابخانه ملی، دوره‌های مرمت کتاب برای مربیان کانون پرورش فکری و همچنین دوره آشنایی با مربیگری فرهنگی برگزار می‌شود. همچنین در کانون پرورش فکری استان تهران کارگاه‌های تجسمی، نقاشی و سفال و بازی خلاق، روباتیک و هوا فضا اجرا می‌شود.
 
سرپرست روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون نیز در این مراسم گفت: با توجه به اینکه یکی از روزها به کودک و کتاب و کتابخوانی اختصاص دارند در این روز مراسمی جهت تجلیل از فعالان حوزه کتاب و کتابخوانی برگزار خواهیم کرد. همچنین با همکاری موسسه فرهنگی مهر گیتی تعدادی از کتابخانه‌های روستایی را تجهیز می‌کنیم. همچنین تعدادی کتاب را با همکاری موسسه مهر گیتی به مراکزی که کودکان با شرایط خاص در آنها نگهداری می‌شوند مانند کانون اصلاح و تربیت، بهزیستی اهدا خواهیم کرد.
 
مجتبی دانشور ادامه داد: همچنین از نهادها و NGOهایی که در حوزه کتاب کودک فعالیت دارند خواسته‌ایم که برنامه‌هایشان در این حوزه به ما ارایه دهند و ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از برنامه‌های آنها حمایت می‌کنیم.

هم‌افزایی بین نهادهای دولتی مستلزم وجود همدلی است
محمد علی شامانی، مشاورعالی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در پایان این مراسم گفت: در طول سال با ایجاد دبیرخانه دایمی هفته ملی کودک تلاش کرده‌ایم همکاری و هم‌افزایی را در بین دستگاه‌های مختلف حوزه کودک و نوجوان ارایه دهیم. البته برای این هم‌افزایی و تعامل در بین دستگاه‌ها نیازمند همدلی بین دستگاه‌ها هستیم.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها