یکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
جنتی: جمع‌آوری عکس‌های دفاع مقدس برای نسل جوان عبرت‌آموز است/ کتابی تصویرمحور با حوادثی آشکار و پنهان

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین رونمایی از کتاب مجموعه عکس «شوق وصال» گفت: خاطرات جنگ و فرماندهان، فایل‌های صوتی دوران دفاع مقدس و بسیاری از حوادث این هشت سال تا به امروز به خوبی ثبت شده است. به گفته وی تالیف و جمع‌آوری عکس‌های دفاع مقدس برای نسل امروز که آن روزگاران را ندیدند عبرت‌آموز و برای ما شوق‌انگیز است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مراسم گرامیداشت حماسه شکست حصر آبادان و آیین رونمایی از کتاب مجموعه عکس «شوق وصال» شامل عکس‌های دوران دفاع مقدس سردار یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی فرمانده مقام معظم کل قوا صبح امروز 5 مهرماه با حضور این فرمانده ارشد دوران دفاع مقدس، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سردار سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه و سردار جواد خضرایی، رئیس باغ موزه دفاع مقدس در تالار خلیج فارس این باغ موزه برگزار شد.

جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخشی از این مراسم ضمن تبریک هفته دفاع مقدس گفت: این هفته یادآور دلاور مردی و حماسه‌آفرینی بزرگمردانی بی‌ادعاست. امروز فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر شکست حصر آبادان تحقق یافت.
 
وی ادامه داد: رژیم عراق پس از فتح خرمشهر تلاش زیادی برای تسخیر آبادان انجام داد و با همه امکانات این محاصره را کامل کرد که با فرمان تاریخی امام خمینی رزمندگان لبیک گفتند و با ایمان و اراده راسخ آبادان را از محاصره نجات دادند.
 
جنتی در ادامه درباره کتاب «شوق وصال» اظهار کرد: من افتخار این را داشتم که پیش از انقلاب با سردار رحیم صفوی در خارج از کشور دوست بشوم و تا به امروز او را به عنوان شخصیتی مجاهد، صادق، امین، پرتلاش و سختکوش می‌شناسم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: او در دوران جوانی و دانشجویی در لبنان و نوفل لوشاتو امام را همراهی می‌کرد و اکنون همراه فرمانده معظم کل قوا برای اعتلای کلام حق و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت است. ایشان فرمانده خستگی‌ناپذیر با باور محکم، سخت‌گیر به دشمن و مهربان با همرزمان خود بود.

وی در توصیف دیگر ویژگی‌های سردار صفوی گفت: او در کنار فعالیت رزمی به تحقیق و علم و دانش پرداخت و به درجات علمی دست یافت و قلم به دست گرفت و تالیفات خوبی نوشت. امروز کتاب «شوق وصال» رونمایی شد که تالیف و جمع‌آوری عکس‌های آن برای نسل امروز که آن روزگاران را ندیدند عبرت‌آموز است و برای ما که شاهد مجاهدت بودیم شوق‌انگیز است. این کتاب همچنین یادآور خاطرات رزمندگان جنگ تحمیلی است.
 
جنتی ضمن ابراز خوشبختی از اینکه خاطرات جنگ و فرماندهان آن به خوبی در حال ثبت شدن است، افزود: فایل‌های صوتی دوران دفاع مقدس و بسیاری از حوادث این هشت سال تا به امروز ثبت شده است. امروزه ادبیات دفاع مقدس سبک ادبی ارزنده است که در همه جا شاهد آن هستیم. حتی وصیت‌نامه شهیدان ما سبک تازه‌ای آفریدند که برای همه ما درس‌آموز است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ویژگی‌های دیگر کتاب «شوق وصال» ادامه داد: عکس خود یک رسانه ماندگار و گویا است و زبان آن با خودش است. در دنیای امروز هر ساعت بیشتر به کاربرد عکس پی می‌بریم چون هر تصویری پیام‌گذار و نهفته دارد که عکس‌های این کتاب یادآور حماسه‌هاست.
 
کتاب «شوق وصال» با سایر آثار دفاع مقدس متفاوت است
جنتی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه کتاب «شوق وصال» با سایر آثار دفاع مقدس متفاوت است، یادآور شد: این اثر، کتابی تصویرمحور است که حوادث آشکار و پنهانی که رحیم صفوی با آنها در دفاع مقدس مواجه بود را نمایان می‌کند.
 
وی اظهار کرد: من انتشار این کتاب را به سردار صفوی و همرزمانش تبریک می‌گویم و آرزوی ادامه راه شهیدان را دارم.
 
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنانش به حادثه اخیر منا و اهمال دولت سعودی در این باره اشاره کرد و گفت: اکنون 12 استان کشور از این حادثه جان باخته دارند که بیشترین آن مربوط به استان خراسان رضوی است.
 
وی که با صدایی محزون درباره این حادثه سخن می‌گفت، تاکید کرد: امیدوارم طی چند روز آینده بتوان با تحویل گرفتن پیکر زائران جانباخته، مراسم استقبال از آنان را با حضور مقامات رسمی در فرودگاه مهرآباد برگزار کرد و هر یک از زائران جانباخته به نحو شایسته‌ای در شهر و دیار خود مورد استقبال و تشییع قرار گیرند.
 
جنتی ادامه داد: در این مدت علی‌رغم جنایت بزرگ سعودی‌ها آنها هنوز بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و تبلیغات سنگینی برای مقصر جلوه دادن ایرانی‌ها راه‌اندازی کردند و ما هیاتی برای اعزام به عربستان سعودی با هدف رسیدگی به مصدومان و امور جان باختگان ترتیب داده بودیم که سعودی‌ها حتی مجوز ورود این هیات را هم صادر نکردند.
 
وی در پایان سخنانش با اشاره به فعالیت سعودی‌ها در یمن، بحرین و تشکیل عوامل تکفیری داعش گفت: طبیعی است که وقتی کشوری خود را درگیر چنین جنگ‌هایی می‌کند عناصر زبده خود را برای این منظور به کار گیرد و جوانان بی تجربه را برای رویداد عظیمی چون حج بگمارد.
 
تطبیق تاریخ شفاهی در باغ موزه شکل گرفت

سردار خضرایی در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به سومین سال گشایش باغ موزه دفاع مقدس گفت: مراجعان به این محل در حال افزایش است و ما رویکردهای تازه شکلی برای جلب آنان در نظر گرفتیم. از حدود دو سال پیش با حضور پیشکسوتان دفاع مقدس در سیزده کارگروه، کار تطبیق تاریخ شفاهی در باغ موزه شکل گرفت و بانک بزرگی متشکل از 28 ساعت فیلم، 13 هزار صوت، سه و نیم میلیون سند و یک و نیم میلیون قطعه عکس گردآوری شد و پژوهشگران، ناشران و نویسندگان برای تعظیم دفاع مقدس می‌توانند از آن استفاده کنند.
 
وی به دریافت مجوز نشر دفاع مقدس در شش ماهه گذشته با کمک بنیاد حفظ آثار اشاره کرد و افزود: ما 18 کتاب تالیفی را به بازار نشر عرضه کردیم و امروز 21 کتاب با عنوان «شوق وصال» رونمایی می‌شود. علاقه‌مندان به نشر فرهنگ دفاع مقدس باید از طریق کتاب‌های این حوزه فرهنگ آن را نشر دهند.
 
رئیس باغ موزه دفاع مقدس ادامه داد: همان‌گونه که پژوهشگران حوزه عاشورا با وجود محدود بودن مقاتل و گذشتن فاصله زمانی زیاد، به این منابع مراجعه می‌کنند ما هم باید مقاتلی را برای فرهنگ دفاع مقدس تدوین کنیم تا آیندگان به این منابع مراجعه و بتوانند نیازمندی‌‌های جامعه را در این زمینه تامین کنند.
 
سردار خضرایی درباره نحوه گردآوری و تدوین کتاب «شوق وصال» گفت: من از سردار صفوی درخواست کردم که عکس‌های خود را از دوران دفاع مقدس در اختیار ما قرار دهد و او پذیرفت. کتاب ایشان دو ویژگی مثبت دارد؛ نخست اینکه کتاب دارای عکس‌هایی است که برای نخستین بار به نمایش در می‌آیند و دوم این‌که از رویدادهایی در آن سخن رفته که قبلاً از آنها  صحبت نشده بود. امیدوارم این اثر گشاینده فصل‌های تازه‌ای در حوزه دفاع مقدس باشد و نسل‌های کنونی با آن دوران مشعشع آشنا شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها