دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۴
برنامه‌های هفته گرامیداشت دفاع مقدس اعلام شد/ رونمایی از کتاب‌های تازه و تجهیز کتابخانه‌ها به آثار دفاع مقدس

سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار ونشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع مقدس را اعلام کرد. رونمایی کتاب‌های تازه حوزه دفاع مقدس، تجهیز کتابخانه‌ها به آثار دفاع مقدس و نامگذاری کتابخانه‌های تازه‌ساخت به نام شهیدان غواص از جمله این برنامه‌هاست که از سوی وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست رسانه‌ای برنامه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برای سی و پنجمین هفته گرامیداشت دفاع مقدس، پیش از ظهر امروز، 23 شهریور 1394 با حضور سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در محل ستاد مرکزی راهیان نور برگزار شد.

سردار بهمن کارگر در این برنامه به تشریح برنامه‌های ارائه شده از سوی سازمان‌ها و نهاد‌ها به این بنیاد پرداخت و گفت: پیشرفت کشور در گرو پیروی از فرهنگ دفاع مقدس است. امسال شعار «ما می‌توانیم با همدلی و همزبانی» را برای هفته دفاع مقدس در نظر گرفته‌ایم.

پیروی از فرهنگ دفاع مقدس
به گفته وی، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سازمان بسیج مستضعفین» برگزاری ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع‌ مقدس و اجرای ویژه‌ برنامه‌های نقش زنان در دوران دفاع‌ مقدس، «نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران» چاپ و توزیع کتابچه جیبی با عنوان سیره رفتاری شهداء، «وزارت کشور» برپایی نمایشگاه فرهنگی یا موضوع عملکرد کشورهای مختلف جهان در بزرگداشت کشته‌شدگان جنگی و سربازان شرکت‌کننده در جنگ، «وزارت راه و شهرسازی» برپایی نمایشگاه‌های یاد یاران، «وزارت امورخارجه» برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع بررسی آغاز جنگ تحمیلی و جایگاه وزارت متبوع در حمایت از رزمندگان و جبهه حق علیه باطل در عرصه‌های بین‌المللی را در برنامه خود دارد.
 
وی افزود: «نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور» نامگذاری کتابخانه تازه‌ساخت که در شهریور و مهرماه افتتاح می‌شود به نام شهدا و ایثارگران به‌ویژه عنوان شهدای غواص و برگزاری مسابقات آنلاین از کتاب‌های مرتبط با موضوع دفاع مقدس، «آموزش و پرورش (مدارس سراسر کشور)» برپایی نمایشگاه‌های دفاع مقدس در زمینه‌های مختلف از جمله کتاب، «شهرداری تهران» چاپ کتاب داستانک‌های دفاع مقدس و ارسال به استان‌ها، رونمایی از کتاب ام‌کاکا (نویسنده: مرضیه نظرلو)، رونمایی از کتاب رزم‌نامه ایرانیان و تدوین کتابچه معرفی 14 هزار عنوان کتاب موجود در کتابخانه تخصصی موزه دفاع مقدس و توزیع آن در مراکز تحقیقاتی و پژوهشی سراسر کشور را در برنامه دارند.

سردار کارگر درباره برنامه‌های دیگر وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها گفت: «وزارت جهاد کشاورزی» با رونمایی از پنجمین نمایشگاه اسناد پشتیبانی و مهندس جنگ جهاد، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری(دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور)» با برپایی مراسم نقد و رونمایی از کتب دفاع مقدس با حضور نویسندگان کتاب و منتقدان و برگزاری مراسم شب شعر دفاع مقدس، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» با چاپ کتاب «عشق و رنج و بلوط» از مجموعه رمان نوجوانان که با محوریت داستانی یک خانواده کُرد در منطقه گیلان غرب است و برگزاری مسابقه نقاشی، خوشنویسی، ادبی، روزنامه‌ دیواری با موضوع ایثار و شهادت هفته دفاع مقدس را گرامی خواهند داشت.

رونمایی 4 اثر در فرانکفورت
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همچنین درباه برنامه‌های ستاد مرکزی مراسم بزرگداشت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس گفت: چاپ و رونمایی از چهار عنوان کتاب با نام‌های «راز نگین سرخ» به زبان‌های انگلیسی و عربی، «نیاز» به زبان انگلیسی، «دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز» به زبان انگلیسی و کتاب «لوطی و آتش» به زبان انگلیسی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت آلمان با حضور حمید حسام، نماینده این بنیاد، آماده‌سازی، طراحی و چاپ کتاب «چشم و چراغ» با موضوع عکاسی از والدین شهدا و برپایی نمیاشگاه کتاب در مجلس شورای اسلامی را در برنامه داریم.
 
وی افزود: همچنین در استان تهران رونمایی از کتاب‌‌های چشم و چراغ، ژاژیله و شهروند آسمانی و تجهیز کتابخانه‌های استان تهران به کتاب‌های دفاع مقدس، در استان خراسان رضوی رونمایی از کتاب مناجاتنامه شهدا در هفته دفاع مقدس و تدوین و طراحی فلش کارت جغرافیای انقلاب و دفاع مقدس در 120 نقطه شهر مقدس مشهد را خواهیم داشت.
 
دفاع مقدس قابل مصادره شدن نیست!
سردار کارگر در بخش دیگری از سخنانش، دفاع مقدس را یک انقلاب فرهنگی دانست و گفت: پس از انقلاب، انقلابی فرهنگی اتفاق افتاد و امام (ره) با همراهی مردم انقلاب فرهنگی دیگری را در دفاع مقدس شکل داد. دفاع مقدس تنها متعلق به گذشته نیست به حال و آینده و نه فقط به جمهوری اسلامی ایران، بلکه به جهانیان یز تعلق دارد. امروزه مدل انقلاب اسلامی در کشورهای سوریه، لبنان و عراق نمایان است.
 
سردار کارگر با تاکید بر این‌که دفاع مقدس متعلق به همه مردم و کلید وحدت است، افزود: همان‌گونه که همه ادیان و مذاهب در آن نقش داشته‌اند و بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری وقتی مردم خواستند به جبهه بیایند پرسیده نشد که از کدام قوم، زبان و دینی هستید؛ این دفاع مقدس قابل مصادره شدن از سوی هیچ نهاد، فرد و سازمانی نیست.
 
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با ابراز تاسف از این‌که هنوز حق مطلب درباره دفاع مقدس در زمینه‌های هنر، ادبیات و سینما ادا نشده است، گفت: دفاع مقدس همچون مدال افتخاری بر سینه مردم قرار دارد. هنوز در حوزه هنر، سینما و کتاب توجه چندانی به دفاع مقدس نمی‌شود و ضرورت دارد که مسئولان توجه بیشتری به این امر داشته باشند.
 
سردار کارگر یادآور شد: نه مردم شهیدان را فراموش کرده‌اند و نه شهیدان مردم را. در تشییع پیکر شهیدان غواص دیدیم که مردم با چه شور و شعوری در این مراسم شرکت کردند. باید قدردان این ظرفیت باشیم.

هفته گرامیداشت دفاع مقدس از 31 شهریور، هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی از سوی عراق در سال 1359 در سراسر کشور آغاز می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها