سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
توصیه عجیب ضابطیان برای مطالعه شیوه‌های شکنجه و کُشتن آدم‌ها در تاریخ ایران!

منصور ضابطیان در نشست «کتاب‌خوان» ويژه اصحاب رسانه، کتاب «تاریخ سخت کُشی» را که مجموعه‌ای مستند از شیوه‌های مختلف شکنجه و کشتن آدم‌ها در تاریخ ایران است معرفی و مطالعه آن را به علاقه‌مندان توصیه کرد. در این نشست 12کتاب در حوزه‌های ادبیات، تاریخ، علوم اجتماعی و دینی از سوی فعالان عرصه رسانه معرفی و به اشتراک گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نخستین نشست «کتاب‌خوان» ویژه اصحاب رسانه، عصر دوشنبه 26 مرداد، با حضور علیرضا مختارپور، دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد اللهیاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد، محمد هادی ناصری، مدیرکل روابط عمومی نهاد و جمعی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه کتاب و کتابخوانی، از ساعت 16 با اجرای مسعود فروتن، در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
 
«هشت کتابِ» سهراب سپهری و شعرخوانی خاطره انگیز
در این مراسم علیرضا معینی از گویندگان و پیشکسوتان رادیو، به معرفی «هشت کتاب» اثر سهراب سپهری پرداخت و گفت: «هشت کتاب» کامل‌ترین کتاب از اشعار سهراب سپهری است که البته کتاب‌های دیگری هم مانند «کتاب آبی» درباره سهراب منتشر شد، اما هیچ کدام به جامعیت «هشت کتاب» نبوده‌اند.

وی با اشاره به محتوای «هشت کتاب» افزود: این کتاب شامل هشت کتاب یا دفتر شعر کوتاه با عناوین «مرگ رنگ»، «زندگی خواب‌ها»، «آوار آفتاب»، «شرق اندوه»، «صدای پای آب»، «مسافر»، «حجم سبز» و «ما هیچ ما نگاه» است که در قالب یک مجموعه کامل در حدود 170 صفحه چاپ و منتشر شده است.

این فعال رسانه‌ای و پیشکسوت رادیو، در ادامه نشست به خواندن بخش‌هایی از کتاب «صدای پای آب» پرداخت که این شعرخوانی خاطره انگیز، با استقبال و تشویق حاضران در این نشست روبه‌رو شد.
 
«تاریخ سخت کُشی» و شیوه‌های کُشتن آدم‌ها در تاریخ ایران!
منصور ضابطیان، نویسنده و از فعالان رسانه‌ای نیز در این مراسم به معرفی کتابی تاریخی پرداخت و گفت: معمولاً در برنامه‌هایی که در تلویزیون داشتم، به آرام بودن و آرامش بخش بودن معروف بودم. اما کتابی که امروز می‌خواهم برای شما معرفی کنم، اصلاً آرامش‌بخش نیست و کتابی بسیار خشونت بار به نام «تاریخ سخت کُشی» نوشته عباسقلی غفاری فرد است.

ضابطیان درباره این کتاب گفت: «تاریخ سخت کُشی» مجموعه‌ای بسیار جذاب و مستند از شیوه‌های شکنجه و کشتن آدم‌ها در تاریخ ایران است که خواندن این کتاب خشونت بار را به همه پیشنهاد می‌کنم؛ چراکه با خواندن این کتاب متوجه خواهید شد اینکه می‌گویند «هنر نزد ایرانیان است و بس» حرف بی‌راهی نیست!

وی در تشریح بخش‌های مختلف این کتاب نیز گفت: فصل بندی این کتاب هم به شکل جالبی انجام شده، به طوری که فصل اول به «بریدن اندام‌ها»، فصل دوم «کَندن پوست»، فصل سوم «سوزانیدن و کباب کردن»، فصل چهارم «پارپاه پاره کردن»، فصل پنجم «زنده به گور کردن»، فصل ششم «زیر تازیانه و چوب کُشتن و خُرد کردن سر با گُرز»، «خفه کردن»، «در دیگ آب جوش انداختن»، «بستن به دُم اسب و درخت» و به همین شکل ادامه پیدا می‌کند.

این چهره رسانه‌ای ادامه داد: البته هر کدام از این فصل‌ها خود زیرشاخه‌های متنوعی دارند؛ مثلاً فصل «خفه کردن» انواع مختلفی چون خفه کردن با لحاف مسموم، خفه کردن در حمام، پُر کردن گوش و بینی و دهان با پنبه و روش‌های دیگر با ذکر روایت‌های تاریخی ارائه شده است.

ضابطیان در ادامه با بیان اینکه متأسفانه در طول تاریخ ایران از این دست اتفاقات بسیار رخ داده، روایتی از فصل «زنده به گور کردن» این کتاب را که به از بین بردن مزدکیان اختصاص داشت، برای حاضران در این نشست نقل کرد.
 
«پاپاراتزی نیستیم» بحثی در باب اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری
حمید بهشتی، خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران نیز در این مراسم، به معرفی کتاب «پاپاراتزی نیستیم» پرداخت و گفت: مطابق تعریفی که در این کتاب آمده، پاپاراتزی خبرنگارنماهایی هستند که به اصطلاح زاغ سیاه چهره‌های مشهور را چوب می‌زنند و از زوایای شخصی زندگی این افراد عکس و فیلم تهیه می‌کنند و به قیمت گزافی به رسانه‌های زرد می‌فروشند.

وی با تشریح مطالب ارائه شده در این کتاب، افزود: این کتاب شامل حدود 30 مقاله از حسین انتظامی، درباره اخلاق حرفه‌ای و همچنین اصول و قواعد روزنامه‌نگاری در ایران است که پیش‌تر در برخی نشریات کاغذی و فضای وب منتشر شده و معتقدم خواندن این کتاب برای فعالان عرصه رسانه، فارغ از لذت مطالعه، یک امر واجب است.

خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران با اشاره به ضرورت مطالعه برای خبرنگاران گفت: اگر خبرنگار خود احساس نیاز به کتاب و مطالعه نکند، طبیعتا نمی‌تواند در مسئولی که با او مصاحبه می‌کند این احساس نیاز را ایجاد کند و قطعا جامعه‌ای که مسئولان آن به کتاب احساس نیاز نکنند، جامعه‌ای کتاب‌خوان نخواهد بود.

بهشتی درباره نویسنده این کتاب نیز گفت: حضور مستمر و مؤثر حسین انتظامی در عرصه رسانه کشور باعث شده تا ایشان با پشتوانه تجربیات متنوعی که در این عرصه داشته‌اند، با نگاهی همه جانبه و جامع نظرات صریح خود را درباره موضوعاتی چون «اخلاق حرفه‌ای»، «اصول و قواعد روزنامه‌نگاری»، «اقتصاد در رسانه»، «استقلال حرفه‌ای روزنامه‌نگاری»، «تأثیر سیاست بر رسانه» و غیره، در این کتاب بیان کنند.

وی در ادامه مقاله‌ای از این کتاب با عنوان «خبرنگار پاپاراتزی نیست» را که به موضوع اخلاق حرفه‌ای در رسانه اشاره داشت، برای حاضران روخوانی کرد.
 
همراه با نویسنده روس با «بهترین داستان‌های کوتاه دنیا»
ادامه این مراسم با معرفی کتاب «بهترین داستان‌های کوتاه دنیا» توسط امیر علی نبویان، نویسنده و از فعالان رسانه‌ای، پیگیری شد که نبویان درباره این کتاب گفت: کتاب «بهترین داستان‌های کوتاه دنیا» گزیده‌ای از داستان‌های آنتوان چخوف در حدفاصل سال‌های 1990 تا 1904 است که با انتخاب، ترجمه و مقدمه‌ای از احمد گلشیری همراه است.

 وی این اثر با انقلاب 1917 در روسیه مرتبط دانست و افزود: ممکن است که این اثر در وهله اول کتاب خوبی به نظر نرسد، چراکه به لحاظ فضاسازی در ابتدای هر داستان و به لحاظ ریتم و برخی مشخصه‌های دیگر، گویی با عادات مطالعاتی این روزهای ما سازگار نیست. اما با خواندن این داستان آن چیزهایی که نقاط ضعف این داستان‌ها می‌دانستیم، دقیقاً به بزرگ‌ترین نقطه قوت این داستان‌ها تبدیل می‌شوند و به این دلیل این کتاب را یک کتاب بزرگ می‌دانم.

نبویان پرداختن بسیار زیاد چخوف به جزئیات را یکی از همین نقاط قوت عنوان کرد و گفت: شاید این چنین پرداختن به جزئیات که حتی تا توصیف دکمه سردست لباس اشخاص داستان ادامه پیدا می‌کند، ابتدا باعث آزار خواننده باشد، اما در ادامه متوجه می‌شویم که این نکات در مینی مال‌ترین حالت خود به کار گرفته می‌شوند.
 
«هنر شفاف اندیشیدن» و تذکر به خطاهای فکری ما
مارال دوستی از فعالان رسانه‌ای در رادیو و تلویزیون نیز از دیگر حاضران در این جمع بود که کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رولف دوبلی را برای حاضران معرفی کرد و گفت: این کتاب ترجمه‌ای از یک فرد رسانه‌ای و شناخته شده به نام عادل فردوسی‌پور است که علی شهروز ستوده و بهزاد توکلی نیشابور نیز او را در این ترجمه یاری کردند.

دوستی با اشاره به آثار ترجمه شده توسط فردوسی‌پور گفت: تا کنون سه‌ کتاب توسط عادل فردوسی‌پور ترجمه شده که اولی کتاب «فوتبال بر علیه دشمن» بود که با استقبال عمومی خوبی روبه‌رو شد. دومین ترجمه او «جامعه فوتبال» بود و «هنر شفاف اندیشیدن» سومین ترجمه او، همان گونه که نسخه اصلی آن بسیار پر فروش بوده، ترجمه آن هم که با نام «هنر شفاف اندیشیدن» راهی بازار کتاب ایران شده، با استقبال گسترده‌ای مواجه شده است.

وی در ادامه درباره محتوای این کتاب گفت: این کتاب در 99 فصل تدوین شده که هر کدام از این فصل‌ها به یکی از معضلات همه‌گیر در حیطه زندگی فردی و اجتماعی اشخاص مربوط است و به راه‌کارهایی برای برون‌رفت از آن می‌پردازد. این کتاب همه خطاهای فکری ما، حتی آنهایی را که خود ما از آن خبر نداریم، به ما تذکر می‌دهد و برای این تذکر هم خیلی پرحرفی و داستان‌سرایی نکرده؛ به طوری که هر فصل را تنها در سه ارائه می‌کند و قیمت این کتاب هم 25 هزار تومان است.
 
«نفحات نفت» و صداقت در قلم نویسنده
عبدالله رواق، مجری تلویزیون نیز کتاب «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخانی را برای حاضران معرفی کرد و گفت: این کتاب جستاری در فرهنگ نفتی و مدیریت نفتی در کشور است که در 15 بخش ارائه شده و آن‌چنان که نویسنده این کتاب می‌گوید مجموعه‌ای از تحقیقات و نظرات شخصی خود، درباره فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی است.

وی درباره نویسنده این کتاب گفت: رضا امیرخانی از معدود نویسندگانی است که می‌تواند به لحاظ اقتصاد به فروش کتاب‌های خود امیدوار باشد. نکته‌ای که در این کتاب برای من بسیار قابل لمس بوده، فارغ بودن قلم ایشان از هر نوع مصلحت اندیشی یا دلبری کردن برای سمت و سوی خاصی بوده است.

رواق ادامه داد: با اینکه من با مسائل سیاسی بیگانه هستم و اطلاعاتی در این زمینه ندارم، اما صداقت موجود در این کتاب برای من بسیار قابل  درک بوده؛ به طوری که خود امیرخانی در مقدمه این کتاب می‌نویسد «آنچه می‌نویسم یک دل نوشته قلبی است، نه یک مقاله پژوهشی برای بالا بردن حقوق استادی و نه یک یادداشت سیاسی برای گرم کردن تنور انتخاباتی. آنچه می‌نویسم صرفاً نوشته‌ای است برای جوان‌ترها و…»
 
کیک قدرت و رسانه‌های نوین
سهراب تازی، خبرنگار خبر رادیو نیز  به معرفی کتاب «کیک قدرت و رسانه‌های نوین» نوشته لطف‌الله سیاهکلی و محسن فردرو پرداخت و گفت: این کتاب در 4 فصل اصلی با عناوین «قدرت و ادیان»، «عناصر اصلی قدرت»، «فرهنگ و عرصه قدرت» و «برش قدرت در فضای نوین رسانه‌ای» از سوی انتشارات مهاسا منتشر شده است.

تازی درباره مفهوم ارائه شده از قدرت در این کتاب گفت: در این کتاب دو تعریف از قدرت ارائه شده که در عرصه سیاست به توانایی اعمال اراده یک فرد بر فرد دیگر و  در عرصه فیزیک نیز به سرعت انتقال انرژی در واحد زمان معنی می‌شود. اما کتاب در ادامه اشاره می‌کند که امروزه تعریف جدیدی از قدرت ارائه شده است.

وی افزود: این کتاب فضای ارتباطی را بعد جدیدی از قدرت معرفی می‌کند و می‌گوید که اگر امروز کشورهای غربی از قدرت بالایی برخوردارند، به دلیل وجود زیرساخت‌های لازم برای فضای ارتباطی آن کشورها است که این موضوع باعث شده که در ادامه از قدرت اقتصادی خوبی هم برخوردار شوند. اگر منابع قدرت را نرم افزاری و سخت افزاری ببینیم، آب، خاک، طبیعت و ژئوپولیتیک آن بخش سخت افزاری قدرت است و فرهنگ، کارآمدی و مشروعیت بالا در نظام‌های جهانی معرفی می‌کند.

همچنین شبنم رجبی، کارشناس خبر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمد صالح حجت‌الاسلامی، خبرنگار خبرگزاری شبستان، معصومه نیک نیا، مدیر خبر خبرگزاری کتابداری ایران (لیزنا)، نفیسه اسماعیلی، خبرنگار خبرگزاری فارس و صادق وفایی، خبرنگار خبرگزاری مهر نیز به معرفی مختصری از کتاب‌های «در صحبت قرآن»، «سفره‌های افطاری»، «بازمانده روز»، «چتربازی در امواج» و «جزء از کل» پرداختند.
 
برگزاری 30 نشست «کتاب‌خوان» و معرفی 300 کتاب
علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در پایان این نشست، این برنامه را یکی از بهترین برنامه‌های نشست کتابخوان عنوان کرد و گفت: از ابتدای شروع طرح «کتابخوان» که از سه ماه گذشته آغاز شده بود،  تا به امروز حدود 30 نشست در سراسر کشور برگزار شده که افزون بر 300 کتاب در این نشست‌ها معرفی شده و این نشست یکی از بهترین برنامه‌های برگزار شده تا کنون بوده است. مشخص بود افرادی که در این نشست شرکت کردند، کتاب معرفی کردند و نظرات خود را بیان کردند، نه از جستجوهای فضای مجاز، بلکه از اطلاعات موجود در خود کتاب‌ها استفاده کرده بودند. برگزاری این نشست نشان داد که هنوز هم یکی از بهترین، مفیدترین و موثرترین گروه‌ها برای ترویج کتابخوانی و معرفی کتاب، فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران کتاب هستند

وی همچنین اعلام کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام آمادگی می‌کند که هر رسانه‌ای که برای ترویج کتابخوانی برنامه‌ای در نظر داشته باشد، بدون هیچ چشم‌داشتی و به نام همان رسانه، تمام حمایت خودمان را تقدیم آن رسانه کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها