دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
خانه هنرمندان رقیب مراکز فرهنگی نیست/ عرضه کتاب «تئاتر مشهد و  تئاتر خراسان» در هفته فرهنگی تربت حیدریه

مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان ایران در نشست خبری مشترک با مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه به مناسبت برپایی «روزهای فرهنگی تربت حیدریه» در خانه هنرمندان، با تأکید بر اهمیت مشارکت هنرمندان در مدیریت خانه هنرمندان در شهرستان‌ها گفت:خانه هنرمنان رقیب سایر مراکز فرهگی نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) نشست خبری روز‌های فرهنگی تربت حیدریه عصر یکشنبه (25 مرداد) با حضور مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان ایران و رضا حسن‌زاده، مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.
 
سرسنگی در این نشست درباره اهمیت تأسیس خانه هنرمندان در استان‌‌های مختلف کشور گفت: طرح ایجاد خانه هنرمندان در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف با تأسیس خانه هنرمندان تربت حیدریه شکل اجرایی به خود گرفت. تاسیس خانه هنرمندان در همه شهرهای ایران اقدام مفید و ارزشمندی است که زمینه را برای انسجام هنرمندان بومی هر شهر فراهم می‌کند.
 
وی افزود: در دهه‌های اخیر آنچنان که باید به هنر و هنرمندان شهرستانی پرداخته نشده است. اگر به شهرستان‌ها سفر و از نزدیک با هنرمندان آنها صحبت کنیم بیشتر آنها را دلسرد و گلایه‌مند خواهیم یافت. مهم‌ترین دلیل برای این دلسردی غفلت از توان و نیروی هنری آنهاست. ما نمی‌توانیم هنر خود را در سطوح ملی و بین‌المللی توسعه دهیم مگر آنکه به هنر و هنرمند شهرستانی بهاء دهیم.
 
سرسنگی ادامه داد: در دورانی، هنر شهرستان‌ها بر هنر ملی مقدم بود که باید دوباره به این دوران بازگشت، چرا که مهم‌ترین و اثرگذارترین هنرمندان در سطح ملی از همین جامعه‌های کوچک هنری در شهرستان‌ها برخاسته‌اند.
 
وی با اشاره به وجود آثار بی‌توجهی به هنر شهرستانی گفت: متاسفانه در این دوران همه توجه نهادهای فرهنگی و هنری به شهر تهران و بعضا شهرهای بزرگ دیگر، مانند اصفهان، معطوف شده است. این مساله باعث شده جامعه هنری کشور از طیف گسترده‌ای از هنرمندان خلاق در شهرهای کوچک و دور از مرکز، محروم شود. بنابراین هنرمندان ساکن در این شهرها یا به‌طور کلی انگیزه خود را از دست می‌دهند یا به تهران مهاجرت می‌کنند.
 
مدیرعامل خانه هنرمندان عدم توجه به «خرده فرهنگ‌ها»‌ را یکی از مشکلات جدی فرهنگ عمومی در کشور، عنوان کرد و گفت: یک دلیل مهم برای محو شدن و فراموشی بسیاری از آداب، مناسک و فعالیت‌های هنری بومی کم‌توجه به «خرده فرهنگ‌ها» است. خانه هنرمندان ایران خانه‌ای برای همه هنرمندان کشور است، اما یک نقص مهم ما این بود که تا چند سال پیش پای خود را از تهران بیرون نمی‌گذاشتیم. بر این اساس رفتن به استان‌ها و شهرستان‌ها در زمره سیاست‌های جدی من در چهار سال گذشته بوده است. هرچند در این راستا مشکلات بسیاری برای ما ایجاد شد، اما در نهایت توانستیم به وظیفه خود عمل کنیم.
 
وی افزود: تعداد دیگری از استان‌ها برای ایجاد خانه هنرمندان تقاضای خود را ارائه داده‌اند و شاید این پرسش مطرح شود که تأسیس خانه هنرمندان چه تأثیری خواهد داشت؟ شبکه هنرمندان در کشور با تأسیس این خانه‌ها ایجاد خواهد شد. این شبکه موجب می‌شود تا جویباری که مدت‌ها در یکجا مانند برکه‌ای ساکن مانده بود حرکت کند و با سایر مراکز به‌ویژه خانه هنرمندان ایران پیوند داشته باشد.
 
سرسنگی گفت: تصمیم داریم فضایی ایجاد کنیم تا هنرمندان شهرستانی به تهران سفر و آثار خود را عرضه کنند. به محض تأسیس خانه هنرمندان تربت حیدریه به دنبال سفر هنرمندان به تهران بودیم تا توانمندی‌های خود را نشان دهند. علاوه براین به دنبال اجرای برنامه‌های هنری تهران مانند تئاترها، نمایشگاه‌های آثار تجسمی، کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها و به‌عبارتی دیگر به دنبال ایجاد رابطه‌ای دو سویه هستیم.
 
مدیر خانه هنرمندان ایران با اشاره به برنامه‌ روز‌های فرهنگی تربت حیدریه اظهار کرد: به هنرمندان این شهرستان قول دادیم که به محض افتتاح این خانه زمینه سفر به تهران را فراهم کنیم. از 28 مردا‌ماه برنامه‌های روز‌های فرهنگی تربیت حیدریه آغاز می‌شود. همچنین در سنندج نیز مقدمات افتتاح خانه هنرمندان فراهم شده است و پیگیر این مقدمات در لرستان هم هستیم.
 
وی ادامه داد: خانه هنرمندان در هر نقطه‌ای که تأسیس شود رقیبی برای سایر مراکز فرهنگی نخواهد بود. خانه هنرمندان رقیب  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه ظرفیتی برای ارتقاء آن با مشارکت هنرمندان است. فعالیت این خانه‌ها به‌ط‌ور قطع در سرنوشت فرهنگی و هنری ما تأثیر خواهد گذاشت.
 
در ادامه رضا حسن‌زاده، مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه گفت: خانه هنرمندان تربت حیدریه بهمن‌ سال گذشته (1394) با حضور دکتر اردلان معاون فرهنگی خانه هنرمندان ایران افتتاح شد و تا این لحظه بیش از هزار هنرمند با درجه پیشکسوتی و استادی جذب این خانه شده‌اند.
 
وی افزود: رویکرد ما در خانه هنرمندان تربت حیدریه علاوه بر توجه به هنر مدرن تأکید بر ویژگی‌های فرهنگی، منطقه‌ای و ریشه‌‌های آیینی است.



حسن‌زاده در تشریح برنامه روز‌های فرهنگی تربت حیدریه ادامه داد: طی روزهای چهارشنبه تا جمعه یعنی از 28 تا 30 مرداد‌، هنرمندان تربیت حیدریه به ارائه برنامه‌های متنوع می‌پردازند. در بخش موسیقی مقامی، منقبت‌خوانی ضامن آهو و پرده‌خوانی، پرده خوانی مولای خیبرگشا و مقام‌ها و در حوزه موسیقی سنتی اجرای گروه باربد را خواهیم داشت. آثارعکاسان و خوشنویسان نیز به نمایش در خواهد آمد.
 
وی افزود: علاوه بر دو کارگاه آموزشی با عنوان «ریشه‌های نمایش در آیین‌های خراسان؛ 100 سال تئاتر تربت حیدریه»، «چالش‌ها و فرصت‌های فیلم کوتاه» با حضور شهرام مکری و ابوالفضل جلیلی و «نقش خراسان در تمدن اسلامی» نشست ادبی و شبی با شاعران نیز برگزار خواهد شد.
 
معاونت فرهنگی پیشین شهرداری تربت حیدریه ادامه داد: دو جلد ازمجموعه پنج جلدی «تئاتر مشهد و تئاتر خراسان» نوشته حمید سهیلی نیز در روز‌های فرهنگی تربت حیدریه  در خانه هنرمندان ایران با حضور نویسنده عرضه می‌شود. سه جلد دیگر این کتاب نیز به زودی منتشر خواهد شد. رونمایی از این مجموعه در زمره برنامه‌های «اردیبهشت تئاتر در خراسان» برگزار شده بود.  

نشست خبری روز‌های فرهنگی تربت حیدریه عصر دیروز یکشنبه (25 مرداد‌ماه) با حضور دکتر مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان ایران و رضا حسن‌زاده، مدیر خانه هنرمندان تربت حیدریه در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها