چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸
کتابخانه سیار بهترین موسسه فرهنگی برای روستاهای بدون امکانات ارتباطی است

قاسم عزیززاده، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در مراسم بازدید از کتابخانه‌های سیار این استان گفت: کتابخانه‌های سیار بهترین موسسه فرهنگی برای روستاهایی بدون امکانات ارتباطی است و کارشناسان این کتابخانه‌ها می‌توانند کودکان با استعداد در این روستاها را کشف کنند.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران (ایبنا) مراسم بازدید از کتابخانه‌های سیار مناطق روستایی استان مازندران امروز (چهارشنبه 7 مرداد 1394) با حضور قاسم عزیززاده گرجی مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران، رضا عابدی کارشناس روابط عمومی کانون پرورش فکری استان مازندران و کارشناسان مسئول اداره کل روابط‌ عمومی کانون پرورش فکری و جمعی از خبرنگاران برگزار شد.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در این بازدید گفت: بدون تردید در روستاهای کم جمعیت که امکانات ارتباطی مناسبی وجود ندارد، یکی از بهترین راه‌حل‌ها تاسیس کتابخانه‌های سیار است. در واقع کتابخانه سیار توجیه مناسبی برای کمبود امکانات برای ایجاد کتابخانه ثابت روستایی محسوب می‌شود و می‌تواند شاهدی برای توزیع عادلانه امکانات باشد.
 
قاسم عزیز‌ زاده گرجی ادامه داد: همچنین کتابخانه سیار واسطه ارتباطی مناسبی به منظور اطلاع‌رسانی و ارایه خدمات کتابخانه‌ای در مناطق کم‌جمعیت یا دور‌افتاده محسوب می‌شود. در فرهنگ سازمانی کانون پرورش فکری، مرکز فرهنگی هنری سیار،‌ کتابخانه‌ای است که در آن مربی به منظور توسعه فرهنگ کتابخانه‌ای و کتابخوانی و کشف و پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان با یک دستگاه خودروی مجهز به کتاب و امکانات فرهنگی و هنری به روز به روستاها و مناطق شهری کم برخوردار از امکانات فرهنگی مراجعه و فعالیت‌های متنوعی را به مخاطبان خود یعنی گروه سنی 6 تا 16 سال ارایه می‌کند.
 
وی در ادامه به تاریخچه کتابخانه‌های سیار روستایی اشاره کرد و گفت: نخستین مرکز فرهنگی و هنری سیار از سال 1345 یعنی یک سال پس از تاسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شروع به کار کرد در این راستا کار کتابرسانی به دانش‌آموزان 16 مدرسه عشایری در جنوب ایران آغاز شد و بسته 500 جلدی کتاب‌های غیر درسی به وسیله چهارپایان به این مناطق حمل و در اختیار کودکان قرار می‌گرفت. بعدها با گسترش این مراکز فعالیت‌های فرهنگی در برنامه کاری مربیان کانون قرار گرفت.
 
عزیز زاده گرجی توضیح داد: فراهم کردن امکان امانت کتاب برای کودکان و نوجوانان روستای که امکان مراجعه و استفاده از کتابخانه‌های ثابت را ندارند مهم‌ترین هدف مراکز فرهنگی و هنری سیار است. بدین ترتیب توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی میان کودکان و نوجوانان روستایی و کشف و پرورش استعدادهای آنان بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی محقق می‌شود که این امر خود باعث تقویت سطح آگاهی‌های اجتماعی و فرهنگی کودکان و نوجوانان روستایی شده و منجر به غنی‌سازی اوقات فراغت آنها می‌شود.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران در ادامه گفت: کانون تاکنون موفق به راه‌اندازی 93 کتابخانه سیار روستایی و 10 کتابخانه سیار شهری شده‌ است. به این ترتیب توانسته گامی ارزشمند در راستای تحقق عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه امکانات فرهنگی و همچنین به وجود آوردن فرصت‌های برابر آموزشی بردارد اما با توجه به توزیع جمعیتی در روستاها که در 50 درصد از جمعیت کل کشور را تشکیل می‌دهد هنوز راه‌ها نرفته بسیار است.
 
عزیز زاده گرجی در ادامه به مراکز سیار کانون استان مازندران اشاره کرد و گفت: ما در این استان سه مرکز سیار داریم در یکی از این مراکز روستاهای مناطق بندپی شهرستان بابل را تشکیل می‌دهند. مرکز سیار دیگر ما در مناطق محروم شهرستان نکا و دیگری هم در روستاهای کم برخوردار شهرستان فریدون‌کنار فعالیت می‌کند. هرکدام از این مراکز حداقل 16 روستا را پوشش می‌دهند که در مجموع حدود 52 روستا تحت پوشش مراکز کتابخانه‌های سیار روستایی استان مازندران قرار دارند.
 
وی ادامه داد: مربیان این کتابخانه‌های سیار هر دو هفته یکبار به دو روستا سرکشی می‌کنند و فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری مانند معرفی کتاب، نقاشی، اجرای تئاتر، پخش فیلم، ساختن کاردستی، کتابخوانی و قصه‌گویی را برای دانش‌آموزانی که در این روستاها قرار دارند اجرا می‌کنند. این دانش‌آموزان از طریق آموزش‌و‌پرورش و تعامل با مدیران مدارس روستاها شناسایی شده و به مربیان معرفی می‌شوند. گاهی به منظور اجازه حضور بچه‌ها در این کلاس‌ها مربیان با خانواده‌های آنها صحبت می‌کنند و به آنها توضیح می‌دهند که بچه‌هایشان به کجا می‌روند و چه فعالیت‌های انجام می‌دهند.
 
عزیز زاده گرجی در ادامه به تاسیس این مراکز فرهنگی و هنری و رشد و پرورش بچه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: در این کلاس‌های استعدادهای بچه‌ها شناسایی می‌شود و مربیان تا حد امکان برای پرورش این استعداد‌ها تلاش می‌کنند. کودکانی که در بخش ادبی دارای استعداد هستند شناسایی شده و به مراکز آفرینش‌های ادبی کانون معرفی می‌شوند. همچنین دانش‌آموزانی که از استعداد خوبی در حوزه زبان‌های خارجه برخوردار هستند به کانون زبان معرفی می‌شوند تا بتوانند از امکانات برخوردار شوند. همچنین در این کلاس‌ها بچه‌ها درباره کلاس‌هایی که خوانده‌اند با هم به بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر می‌پردازند و کتاب‌های خوب را به یکدیگر معرفی می‌کنند.
 
مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران اظهار کرد: در شهر مراکز خدمات رسان فرهنگی بسیار زیاد است و اغلب بچه‌ها توجه زیادی به کتاب‌هایی که به وفور در اختیارشان قرار می‌گیرد ندارند اما در روستاها این امکانات بسیار کم است و اغلب بچه‌ها بارها کتاب‌هایی را که در اختیارشان قرار می‌گیرد با ذوق و علاقه مطالعه  و برای هم تعریف می‌کنند. این موضوع نشان می‌دهند که حضور این مراکز خدمات‌رسانی در روستاها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید مورد توجه قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در طول 6 سالی که من در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مازندران فعالیت دارم، توانسته‌ام دو کتابخانه سیار به این مراکز اضافه کنم و تعداد آنها را به سه کتابخانه برسانم؛ چرا که اعتقاد دارم نیاز کودکان و نوجوانان به کتاب و کتابخوانی و کسب اطلاعات لازم در زمینه‌های مختلف از یک سو و مهارتی که در مربیان کانون وجود دارد به صورت توامان سبب می‌شود که استعدادهای بچه‌های روستایی در مناطق کم‌برخوردار پرورش یابد و سطح اطلاعات و آگاهی‌شان افزایش پیدا کرده و به خودباوری برسند. با این کار بچه‌ها احساس می‌کند که دیده شده‌اند و اعتماد به نفس در آنها افزایش یافته و خلاقیت‌شان بارور می‌شود.
 
وی در ادامه به میزان ارائه امکانات به این مناطق سیار اشاره کرد و گفت: ما به دلیل اعتمادی که به مربیانمان داریم علاوه بر هزینه‌ای که به صورت تنخواه در اختیارشان قرار می‌دهیم هزینه‌های دیگری را نیز که برای تأمین منابع، کتاب‌ها و وسایل موردنیازشان احتیاج دارند، برایشان تامین می‌کنیم. در حال حاضر 600 جلد کتاب در عناوین و موضوعات مختلفی مانند شعر، داستان، علمی، تخیلی، مذهبی، هنری، تاریخی، اجتماعی و ... در اختیار هرکدام از مربیان این مراکز سیار قرار داده‌ایم. این کتاب‌ها مرتب به روز می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها