دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۰
مسجد جامعی: کامران فانی چهره پنهان قوت و قدرت فرهنگی ایران است/ آشنا: امیدوارم سیاست ملی کتاب در دولت تدبیر و امید اجرایی شود

احمد مسجد جامعی در مراسم بزرگداشت کامران فانی گفت: «فانی در انتقال شیوه کهن کتابداری به شیوه نوین، نقشی ویژه داشته و به دلیل این فعالیت‌ها چهره پنهان قوت و قدرت فرهنگی ایران است.» همچنین حسام‌الدین آشنا در این مراسم عنوان کرد: امیدوارم سیاست ملی کتاب در دولت تدبیر و امید اجرایی شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت کامران فانی، نویسنده، مترجم، استاد برجسته کتابداری و نسخه‌پژوهی کشور، امروز (5 مردادماه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر تهران، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، استاد فلسفه و حقوق و چهره‌های مانند، پوری سلطانی، پیشکسوت حوزه کتابداری، نوش‌آفرین انصاری، سید عبدالله انوار و جمعی از کتابداران و فعالان فرهنگی کشور، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

احمد مسجد جامعی در این مراسم حرکت کتابخانه ملی ایران در برگزاری این مراسم را باعث مسرت اهالی فرهنگ دانست و گفت: به یاد دارم که در دولت پیشین برگزاری بزرگداشتی برای استاد کامران فانی در دست برگزاری بود و تا مراحلی هم پیش‌ رفت، اما متأسفانه در نهایت متوقف شد. امروز بسیار خوشحالم که به همت کتابخانه ملی و دکتر صالحی امیری این اتفاق افتاد.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی کامران فانی، افزود: فردا ۵۳ سال می‌شود که کامران فانی در خدمت کتاب و کتابخوانی کشور است. اگر قرار باشد بزرگداشتی برای استاد فانی برگزار شود، طبیعتاً مراکز بسیاری از حوزه‌های مختلف برای برگزاری این مراسم پا پیش می‌گذارند؛ چراکه آقای فانی مطالعات گسترده‌ای در حوزه‌هایی چون تاریخ علم، تاریخ جهان، ادبیات، موسیقی و سینما و سایر حوزه‌ها دارند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: مهم‌ترین فعالیت‌های استاد فانی در حوزه کتاب و کتابداری بوده است. اگر کسی بخواهد در حوزه تاریخ کتابداری کشور مطالعاتی داشته باشد، بدون شک باید به آثار یا خود کامران فانی مراجعه کند. به دلیل همین ویژگی شخصی این دانشمند بزرگ است که باید حتما کتابخانه ملی برای او آیین بزرگداشت برگزار می‌‌کرد.

مسجدجامعی افزود: کتابخانه ملی، تفاوت‌هایی در زمینه روش با دیگر نهادهای کتابدار دارد. من و آقای فانی در مقطعی با هم در این زمینه کار کرده‌ایم و ایشان به روش‌های جدید مبادرت داشت. نشریه «پیک کتاب» را با همفکری ایشان راه اندازی کردیم که بعدها تبدیل به «کتاب هفته» شد. یکی از شاخه‌های همکاری ما در این زمینه، چاپ چکیده، عکس و جلد کتاب بود. کسانی می‌توانستند در این زمینه با ما همکاری کنند که علاوه بر کتابداری قدیم، شیوه‌های جدید کتابداری را هم می‌شناختند.

وی با اشاره به نقش کامران فانی در استقرار سیستم کتابداری نوین در کشور گفت: استاد فانی در زمینه‌سازی برای انتقال شیوه کهن کتابداری - که شیوه‌ای بسیار ارزشمند بوده - به شیوه نوین نقشی ویژه داشته، اما اصلاً اهل هیاهو و انجام کارهای عجیب و غریب نبودند و به عبارتی می‌توان گفت ایشان چهره پنهان قوت و قدرت فرهنگی ایران هستند.
 
حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری نیز در ادامه این مراسم با اعلام سلام و درود رئیس جمهوری، دکتر حسن روحانی طی سخنانی گفت: متأسفانه بزرگداشت بزرگان کتابداری ایران ما با عصر عسرت کتاب همراه شده است. در دوره غلبه پیامک خوانی بر کتابخوانی، بزرگداشت کتابداران ضروری است.

وی تأکید کرد: در دورانی که نیازی به استناد احساس نمی‌شود و نیاز به تفکر و تعقل چندان ضروری تلقی نمی‌شود، معرفی افرادی که روزها، ماه‌ها و سال‌ها برای ارتقاء دانش فعالیت می‌کنند، ضروری است. متأسفانه در روزهایی که کتابخانه ملی با هرگونه بی‌مهری روبه‌رو بوده و بسیاری بر ممیزی کتاب پا فشرده‌اند، قدردانی از نمادهای مدارا در عرصه دانش الزامی است.

آشنا با اشاره به ضرورت وجود سیاست ملی کتاب در کشور گفت: متأسفانه ما در کشورمان هنوز فاقد سیاست ملی کتاب هستیم و اگرچه تاکنون فعالیت‌هایی انجام شده، اما هیچ سیاستی که از ایده پردازی تا مصرف کتاب را هدف قرار داده باشد، نداریم. فقدان چنین سیاستی منجر به ندانستن قدر کتاب و کتابداران شده و منجر به ضعف بنیه اقتصادی کتاب و فزونی ناشران بر کتاب‌ها و حتی کتاب‌خوانان خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود، خطاب به فعالان فرهنگی و به ویژه حوزه کتاب گفت: تقاضا دارم همه فعالان حوزه فرهنگ در دوره دولت تدبیر و امید، دست به دست هم دهند تا به برنامه‌ای جامع برای ارائه و اجرای سیاست ملی کتاب برسیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها