سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۰
احداث ساختمان جديد كتابخانه حسينيه ارشاد با استانداردهاي جهاني

مدير كتابخانه حسينيه ارشاد در جمع خبرنگاران گفت: تا پايان سال 1388ساختمان جديد اين كتابخانه در پشت ساختمان فعلي آن در زميني به مساحت دو هزار متر مربع و زيربناي هشت هزار متر به بهره‌برداري مي‌رسد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، مهرناز خراسانچي، در اين نشست خبري كه عصر ديروز(دوشنبه) با هدف معرفي فعاليت‌هاي فرهنگي و برنامه‌هاي پيش روي كتابخانه حسينيه ارشاد برپا شد، اظهار داشت: زمين ساختمان جديد و هزينه ساخت آن را دكتر ناصر ميناچي تامين مي‌كند و با شروع به كار ساختمان جديد، ساختمان فعلي مخزن آن مي‌شود و هر يك از بخش‌هاي اصلي كتابخانه در يكي از چهار طبقه كتابخانه جديد قرار مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: در طراحي ساختمان جديد، به اصول معماري خاص كتابخانه‌هاي استاندارد توجه خاص مي‌شود و تكميل پروژه به بيش از 100 ميليارد ريال اعتبار نياز دارد.

مدير كتابخانه حسينيه ارشاد ادامه داد: تلاش مسوولان كتابخانه حسينيه ارشاد، نزديك كردن خدمات كتابخانه به استاندارد جهاني است، زيرا كتابخانه فقط محلي براي تبادل كتاب نيست و بايد پيگاهي اجتماعي و پويا باشد.

خراسانچي اشاره كرد: در اين كتابخانه به طور خاص بر لزوم تخصص در امر كتابداري توجه مي‌شود به‌گونه‌اي كه 20 نفر از كتابداران آن فارغ‌التحصيل رشته كتابداري هستند.

وي افزود:حق عضويت يك ساله بزرگسالان در كتابخانه 150 هزار ريال و حق عضويت كودكان براي استفاده سالانه 100 هزار ريال است. در اين كتابخانه 120 هزار نسخه كتاب موجود است كه هر عضو براي مدت 10 روز مي‌تواند كتاب‌هاي به امانت گرفته را نزد خود نگاه‌دارد و تا سه نوبت تلفني تمديد كند. در آينده نزديك اعضاي كتابخانه حسينيه ارشاد از طريق پيامك يا نشاني الكترونيكي مي‌توانند از مهلت استفاده از كتاب‌هاي خود آگاه شوند.

وي ادامه داد: هر روز 30 عنوان روزنامه به كتابخانه ارسال مي‌شود و اكنون 35 عنوان هفته‌نامه و 600 عنوان نشريه در دسترس مراجعان است. قديمي‌ترين نشريه موجود در كتابخانه به نسخه اصلي نشريه كاوه(چاپ شده در 1285) و نشريه جوانان امروز(سال 1325) مربوط مي‌شود. مراجعان با استفاده از فهرستگان مي‌توانند از نشريه‌هاي آرشيوي استفاده و از طريق پايگاه الكترونيكي به مقاله‌هاي موردنظر خود دسترسي پيدا كنند. ضمن اينكه هر هفته از روز شنبه تا سه شنبه 40 عنوان كتاب تازه در موضوع هاي مختلف در معرض ديد اعضا قرار مي‌گيرد. 

مدير كتابخانه حسينيه ارشاد اظهار كرد: اين كتاب‌ها از روز سه شنبه تا پايان هفته امانت مي‌روند و در پايان هفته به مخزن بازگردانده مي‌شوند. بخش مرجع كتابخانه با داشتن شش هزار عنوان كتاب از چهار قسمت اسناد شنيداري (رده‌بندي سخنراني‌هاي حسينيه ارشاد از سال 1342 تاكنون)، اسناد معاصر، نسخه خطي و نفيس و اتاق محققان تشكيل شده است.

خراسانچي در ادامه به بخش نابينايان كتابخانه اشاره كرد و گفت: بخش نابينايان از سال 1371 فعاليت خود را آغاز كرده و در كنار گويا كردن كتاب‌هاي موردنياز، به ارايه خدمات رايگان مي‌پردازد. از سه سال پيش اين كتابخانه امكان گويا كردن متن اينترنتي را براي اعضاي نابينا فراهم كرده است و با دريافت فايل چاپي از ناشران، كتاب‌ها را اديت و چاپ مي‌كند. اين بخش از سراسر كشور عضو دارد و به سرويس‌دهي رايگان اقدام مي كند.

وي افزود: در بخش كودكان و نوجوانان كتابخانه، 20 هزار نسخه كتاب در موضوع‌هاي مختلف وجود دارد و در اين كتابخانه حتي عضو نوزاد دو ماهه نيز داريم. 

از سه سال پيش كميته‌اي مشترك ميان كتابخانه ملي، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، شوراي كتاب كودك، خانه كتابدار كودك و نوجوان، موسسه پژوهشي تاريخ و ادبيات كودك و نوجوان و حسينيه ارشاد تشكيل شده است كه بررسي فيپاي كتاب‌هاي كودك را در دستور كار دارد . فعاليت اين كميته به اصلاح فيپا در تغيير رده‌بندي در بحث موضوعي و آوردن نام مولف در سرشناسه منجر شده است.

به گفته خراسانچي، ‌بخش ناشنوايان در كنار كودكان و نوجوانان فعال است. در اين بخش كه از بهمن ماه 1385 راه‌اندازي شده، با اجازه كتبي از نويسنده و ناشر، كتاب‌هاي كودك براي ناشنوايان مناسب‌سازي مي‌شوند. بخش ناشنوايان كتابخانه حسينيه ارشاد با كتابخانه سيار به پنج مدرسه ناشنوايان در كشور سرويس‌دهي رايگان انجام مي‌دهد.

وي خبر داد: اين كتابخانه در حال تاليف واژه‌نامه ناشنوايان در سه مقطع تحصيلي دبستان، راهنمايي و متوسطه است. ما در اين واژه‌نامه با توجه به محدود بودن بانك واژگاني كودكان ناشنوا، به واژه‌گزيني براي آن‌ها اقدام مي‌كنيم.

وي اشاره كرد: كتابخانه حسينيه ارشاد در كنار انتشار خبرنامه ماهانه داخلي براي اعضا، چهارشنبه اول هر ماه جلسه‌هاي نقد ادبي برگزار مي‌كند. همچنين از جمله همايش‌هاي اين كتابخانه مي‌توان به برگزاري نشست «نشريات كودكان و نوجوانان» اشاره كرد. برگزاري نمايشگاه‌هاي تخصصي از جمله نمايشگاه تمبر از 26 شخصيت برجسته سياسي كشور، فعاليت ديگر اين كتابخانه در راستاي آگاهي دادن به اقشار مختلف جامعه محسوب مي‌شود و به زودي دومين نمايشگاه تمبر موضوعي را با هدف معرفي مشاهير فرهنگي ايران و جهان برگزار مي‌كنيم.

خراسانچي خاطرنشان كرد: در سايت كتابخانه حسينيه ارشاد به نشاني www.h-ershad-pl.com‌اطلاعات كامل درباره عناوين و موضوع‌هاي كتاب‌هاي كتابخانه وجود دارد و شهريور ماه سال جاري سايت جديد كتابخانه حسينيه ارشاد با قابليت‌هاي خاص و وسيع افتتاح مي‌شود.

وي در اين نشست در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاري كتاب مبني بر اين كه تا چه اندازه با نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور تعامل داريد، گفت: متاسفانه اين تعامل در اهداي كتاب از سوي نهاد محدود است و با وجود تقاضاي مسوولان كتابخانه، نهاد كتابخانه‌هاي عمومي به تعامل موثر و جدي با اين كتابخانه تن نمي‌دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط