دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
صالحی‌امیری:درخت تناور کتابخانه ملی با ریشه‌هایی چون کامران فانی استوار است

سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در پنجمين برنامه از سلسه آيين بزرگداشت فرهيختگان كتابخانه ملي که به تجليل از كامران فانی اختصاص داشت، گفت: درخت تناور کتابخانه ملی با ریشه‌هایی چون کامران فانی استوار است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم بزرگداشت کامران فانی، نویسنده، مترجم، استاد برجسته کتابداری و نسخه‌پژوهی کشور، امروز (5 مردادماه) با حضور سیدرضا صالحی‌امیری، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهوری، احمد مسجد جامعی، عضو شورای شهر، آیت‌الله سید مصطفی محقق داماد، استاد فلسفه و حقوق و چهره‌های مانند، پوری سلطانی، پیشکسوت حوزه کتابداری، نوش‌آفرین انصاری، سید عبدالله انوار و جمعی از کتابداران و فعالان فرهنگی کشور، در سالن همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم اظهار کرد: همواره بر این باور بودم و هستم که اگر ما از بزرگان یاد می‌کنیم این بزرگداشت‌ها بیش از این‌که متوجه این عزیزان باشد، متوجه ما است و برای ما این پیام را دارد که با اراده و همت می‌توانیم این سرمایه‌ها را تکرار کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت شناساندن مشاهیر و مفاخر فرهنگی کشور، گفت: مدت زیادی در این فکر بودم که چگونه می‌توانیم ریشه‌های خود را بیابیم، بشناسیم و از آنها تجلیل کنیم. پس به حفاری ریشه‌های این مرکز بزرگ فرهنگی پرداختیم اما متوجه شدیم که اگر سال‌های سال هم به حفاری و یافتن بپردازیم باز هم به انتهای این ریشه‌ها نخواهیم رسید.

رئیس کتابخانه ملی افزود: در یکی از این کند و کاوهای تاریخی به ریشه‌ای تنومند و قوی به نام کامران فانی رسیدیم. دانشمندی که کمتر در جامعه ما دیده شده و نسل جوان ما کمتر با ایشان آشنا هستند.

صالحی‌امیری در تشریح علت ناشناخته ماندن شخصیت‌هایی همچون کامران فانی برای نسل جوان، اظهار کرد: این عدم آشنایی را در دو دلیل یافتم؛ ابتدا شخصیت استاد فانی که همواره علاقه دارند در پرده بنشینند تا این که بر سر زبان‌ها باشند و دلیل دیگر شاید کم‌کاری ما در معرفی این سرمایه‌ ارزشمند به جامعه بود.

وی در ادامه سخنانش، گفت: به همین دلیل تلاش کردیم تا به کنکاش و بازشناسی ریشه‌های خود بپردازیم و یادآور شویم که امروز این درخت تناور با چنین ریشه‌های تنومندی استوار است.

رئیس کتابخانه ملی به سلسله نشست‌های بزگداشت فرهیختگان کتابخانه ملی اشاره کرد و افزود: ما بازشناسی و کندوکاو ریشه‌هایمان را با گرامیداشت استاد عبدالله انوار آغاز کردیم و امروز این افتخار را داریم تا بزرگداشت دانشمندی به نام کامران فانی را برگزار کنیم.

صالحی امیری تأکید کرد: کامران فانی حق بزرگی بر کتاب، کتابداری، کتابخانه و به طور کلی فرهنگ کشور دارد و باور داریم که تجلیل از این بزرگان بر سرمایه‌های فرهنگی ما خواهد افزود. اگر بانک مرکزی به جواهرات خود می‌نازد ما به چنین سرمایه‌های فرهنگی خود می‌بالیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها