یکشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹
نفرات برتر اعزامی به مکه مکرمه شناخته شدند/ آغاز ثبت‌نام طرح ملی تلاوت قرآن کریم

مراسم قرعه‌کشی نفرات برتر سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت برگزار شد. در این مراسم علاوه بر اعلام آغاز ثبت‌نام چهارمین طرح ملی تلاوت قرآن کریم، اسامی بیست نفر از شرکت‌کنندگان برتر برای اعزام به مکه مکرمه اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم قرعه‌کشی نفرات برتر سیزدهمین «آزمون سراسری قرآن و عترت»، امروز (14 تیرماه 1394) با حضور حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام علی پروانه، مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ و جمعی از اصحاب رسانه در محل معاونت قرآن و عترت این وزارتخانه برگزار شد.

برگزاری آزمون به بخش خصوصی واگذار شد
حجت‌الاسلام حشمتی در این مراسم گفت: بحث آزمون سراسری قرآن و عترت، بحثی قدیمی‌ است، تنها تفاوت این دوره با دوره‌های قبل در این است که امسال برگزاری این آزمون را به بخش خصوصی واگذار کردیم. همچنین در این دوره مبلغی از شرکت‌کنندگان برای شرکت در آزمون اخذ شد.

معاون قرآن و عترت وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ افزود: در ماه مبارک رمضان، جامعه قرآنی کشور اوقات پرکاری را سپری می‌کنند. علاوه بر برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در تهران، نمایشگاه‌های استانی در استان‌ها و برخی شهرستان‌ها نیز در حال برگزاری است.

گزارش روند برگزاری آزمون قرآن و عترت

در ادامه مراسم قرعه‌کشی سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت، حجت‌الاسلام علی پروانه ــ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ــ گزارشی از روند برگزاری این دوره از آزمون ارائه کرد.

وی گفت: پرونده نفرات دوازدهمین مسابقات سراسری قرآن و عترت با اهدای هدایای آنها بسته شده است. این دوره از آزمون در تاریخ یازدهم اردیبهشت ماه امسال با حضور 77 درصدی بانوان و شرکت 23 درصدی آقایان برگزار شد.

پروانه با اشاره به این که 13 درصد شرکت‌کنندگان در این آزمون را افراد زیر 15 سال تشکیل دادند، اظهار کرد: در این آزمون شاهد شرکت و رقابت 87 درصدی افزاد بالای  15 سال بودیم. 

وی افزود: شرکت‌کنندگان این دوره از آزمون سراسری قرآن و عترت را اعضای مؤسسات قرآنی و شرکت‌کنندگان آزاد تشکیل دادند که طبق آمار، 92 درصد از این شرکت‌کنندگان اعضای مؤسسات قرآنی و هشت درصد داوطلبان آزاد بودند.

پروانه با اشاره به شرکت 972 مؤسسه قرآنی در این دوره از آزمون اظهار کرد: این دوره از آزمون در چهار بخش حفظ قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن و مفاهیم نهج‌البلاغه برگزار شد. در این آزمون، 53 هزار و 600 نفر ثبت‌نام کردند که از میان آنها 37 هزار و 603 نفر در آزمون حاضر شدند.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ ادامه داد: براساس 10 بخش در نظر گرفته‌شده برای انتخاب استان‌های برتر شرکت‌کننده در این دوره از آزمون، استان‌های سیستان و بلوچستان، البرز، همدان، زنجان و آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر در برگزاری سیزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت شناخته شدند.

پروانه با اشاره به تعداد برندگان و شرکت‌کنندگان برتر در قرعه‌کشی اظهار کرد: تعداد 21 هزار نفر از برگزیدگان در قرعه‌کشی شرکت داده شدند که در مجموع، 420 هدیه به آنها تعلق می‌گیرد. در این قرعه‌کشی به 20 نفر از شرکت‌کنندگان برتر در هر رشته کمک هزینه سفر به مکه مکرمه اهدا می‌شود و 60 نفز نیز کمک‌هزینه سفر به عتبات عالیات دریافت می‌کنند. در قرعه‌کشی نفرات برتر، کمک هزینه سفر به مشهد مقدس به 140 نفر تعلق می‌گیرد و 200 نفر نیز هدیه‌ای به مبلغ  100 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

مدیرکل دفتر آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش دیگری از سخنان خود به ثبت‌نام در چهارمین طرح ملی تلاوت قرآن کریم مختص پسران 8 تا 14 ساله اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام در این طرح ملی، آغاز شده است و تا بیستم تیرماه سال‌جاری نیز ادامه دارد.

در پایان این مراسم، قرعه‌کشی نفرات برتر برای اعزام به مکه مکرمه انجام شد. در این قرعه‌کشی بیست نفر برای اعزام به این سفر انتخاب شدند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها