سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳
لاریجانی: مدیریت جدید کتابخانه مجلس جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه را برجسته کند/لزوم تدوین و انتشار تاریخ پارلمان در ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس گفت: «امیدوارم کار مدون کردن مجموعه کتاب در زمینه تاریخ پارلمان ایران آغاز شود و مدیریت جدید کتابخانه مجلس جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه را برجسته کند.» لاریجانی همچنین تاکید کرد که با توجه به اسناد موجود در کتابخانه، تاریخ پارلمان در ایران تدوین شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دکتر علی لاریجانی امروز (سه‌شنبه 9 خرداد) در مراسم معارفه رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که در سالن تشریفات ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با قدردانی از زحمات محمد رجبی دوانی رئیس سابق این کتابخانه، گفت: کتابخانه مجلس شورای اسلامی جزو قدیمی‌ترین کتابخانه‌های کشور محسوب می شود و خدا را سپاس می‌گویم که دکتر مجیدی مسئولیت کتابخانه مجلس را عهده‌دار شدند.

تأکید بر جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه          
دکتر لاریجانی با بیان اینکه جنس کار در کتابخانه مجلس بیشتر تاریخی و مربوط به دوران گذشته بوده، افزود: گرچه جنس کار در کتابخانه شاید در درجه اول صبغه تاریخی و در درجه دوم صبغه ادبی داشته باشد، اما خواهش ما این است که آقای دکتر مجیدی همچنان که در جلسه هیأت امنا بیان کردند، جنبه‌های حقوقی و تقنینی کار در کتابخانه را برجسته کنند و هم از لحاظ داشتن یک کتابخانه تخصصی و داشتن آثار تحقیقی در این زمینه تلاش کنند. از این جهات ایشان استعداد و علاقمندی لازم را دارا هستند و امیدوارم جنبه های حقوقی و تقنینی را برای کتابخانه مجلس نهادینه کنند.
 
رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: مجلس و پارلمان یک وجهه بارز از تاریخ صد ساله اخیر کشور بوده و فراز و فرودهایی داشته است. اسناد این موضوعات در کتابخانه موجود است و حتی صورت مذاکرات و مکاتباتی که در جلسات غیر علنی مجلس مطرح شده و همچنین مکاتباتی که اعضای پارلمان با مسئولین سیاسی و مردم داشتند نیز از دیگر اسناد وجود در این مرکز است.
 
لزوم تدوین تاریخ پارلمان ایران
لاریجانی با اشاره به اسناد موجود در کتابخانه مجلس ادامه داد: پیشنهاد می کنم تاریخ پارلمان ایران را به صورت یک مجموعه کتاب، مدون کنیم که انجام این مهم می‌تواند برای محققانی که در زمینه تاریخ معاصر کار می‌کنند مفید باشد و هم برای اعضای پارلمان یک مجموعه تأثیرگذار خواهد بود، زمینه استفاده از تجربیات ادوار گذشته مجلس را فراهم می‌کند که برای انجام این کار مهم نیاز به یک تیم حرفه‌ای است.
 
وی افزود: برای مدون کردن مجموعه کتاب در خصوص پارلمان ایران باید از اسناد در دسترس و تاریخ مجلس شورای اسلامی، مجلس شورای ملی و مجلس سنا استفاده شود، اخیرا استاد بجنوردی که کتابی درباره تاریخ ایران در بنیاد دایره المعارف تدوین کردند که بسیار ارزشمند است. این موضوع باعث شد تا به ضرورت مدون کردن مجموعه کتاب درباره تاریخ پارلمان در ایران فکر کنم.  ان‌شاءالله با مدیریت آقای مجیدی این پروژه شروع شده و به ثمر برسد.
 
دکتر لاریجانی اضافه کرد: امیدوارم وزارت ارشاد بتواند کمک‌های لازم برای پیشبرد اهداف فرهنگی کشور را داشته باشد و آقای مجیدی می‌تواند از تجربیات متخصصان حوزه فرهنگ و آقای رجبی استفاده کند که در این مسیر برای آقای مجیدی آرزوی توفیق دارم و از هیأت امنا و کارکنان کتابخانه مجلس تشکر می کنم.
 
دقت نظر در مدیریت و کار در کتابخانه مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کتابخانه مجلس از سابقه تأثیرگذاری در تاریخ ایران برخوردار است. این کتابخانه هم از نظر نفایسی که در اختیار دارد و هم از لحاظ نقشی که در تاریخ کشور داشته، جایگاه ممتازی دارد. کتابخانه مجلس از جمله مراکزی است که همواره با دقت نظر از لحاظ مدیریت و کار روبه‌رو است، ان‌شاءالله در آینده نیز پشتیبانی‌های مدیریتی و تجهیزاتی برای این مرکز ادامه یابد.
 
لاریجانی با اشاره به خدمات روسای مختلف کتابخانه مجلس افزود: سابقه تاریخ کتابخانه مجلس، نشانه فراز و فرودهای رجال مهمی است که در رأس کتابخانه قرار داشته و هر کدام خدماتی انجام داده‌اند. پس از انقلاب اسلامی نیز افراد موجهی مسئولیت کتابخانه مجلس را عهده دار شدند و همان‌طور که آقای رجبی اظهار کردند، هر کدام با توانمندی های خود توانستند حوزه‌ای از این کتابخانه را آباد کنند که جای تشکر دارد.
 
ادوار مختلف و خدمات روسای مختلف در کتابخانه
وی ادامه داد: از آقای طاهری که در حفظ کتابخانه مجلس در اوایل انقلاب نقش مهمی داشتند نیز تشکر می کنم، در سال‌های پس از انقلاب اسلامی کار در زمینه نسخه‌نگاری‌ها و حفظ نفایس کتابخانه با وسواس پیگیری شد و همچنین آقای جعفری نیز نقش خوبی در زمینه چاپ کتاب در زمانی که در کتابخانه حضور داشتند ایفا کردند.
 
رئیس نهاد قانون گذاری گفت: کتاب‌های ارزشمند کتابخانه مجلس در دست صاحب نظران و پژوهشگران قرار گرفته است و آقای رجبی در زمینه شناساندن این کتابخانه به مراکز علمی خارج و همچنین سازماندهی این موضوع تلاش داشتند و نشریات کتابخانه را از رتبه‌های علمی برخوردار کردند بنابراین از زحمات ایشان تشکر می‌کنم.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در معرفی رئیس جدید کتابخانه مجلس نیز گفت: محمدرضا مجیدی از چهره‌های شناخته شده کشور محسوب می‌شود و تحصیلات خود را در دانشگاه امام صادق  و همین‌طور در کشور فرانسه گذرانده است و سابقه کاری مناسبی نیز در یونسکو دارد. البته در زمانی که آقای مجیدی در یونسکو مشغول به کار بودند با ایشان ارتباطات کاری مطلوبی داشتم و حتی ایشان علاوه بر کارهای فرهنگی در کمک به رفع برخی از معضلات سیاسی نیز نقش موثری ایفا کردند و امیدوارم در مسئولیت جدید خود نیز موفق باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها