دوشنبه ۱ تیر ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹
اقباشاوی: «مهندسی سینما» نقطه آغاز استانداردسازی در سینمای ایران است

دانش اقباشاوی، کارگردان سینما، در مراسم رونمایی کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی ضمن اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی در سینما گفت که امیدوارم این کتاب تبدیل به نقطه آغاز استانداردسازی در سینمای ایران شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از کتاب «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی عصر دیروز، یکشنبه 31 خرداد (1394) با حضور دانش اقباشاوی، کارگردان سینما، محمدرضا اکبری جوکار، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف، محمدمهدی فخری زاده، مدیر انتشارات روزنه‌کار، رضا سخایی، عضو کانون دستیاران و برنامه‌ریزان خانه سینما و نویسنده کتاب با اجرای نگار عابدی در سالن سیف‌الله داد خانه سینما برگزار شد.

«مهندسی سینما» با مسائل سینمای ایران کار دارد
دانش اقباشاوی در این نشست گفت: تا پیش از انقلاب اسلامی ایران، جامعه سینمایی کشور هیچ کتابی درباره آموزش برنامه‌ریزی سینما و دستیاری کارگردان وجود نداشت، اما پس از انقلاب سه کتاب «مدیریت تولید فیلم»، «برنامه ریزی تولید فیلم» و «وظایف دستیار کارگردان» منتشر شد که همگی ترجمه‌ از منابع خارجی بود.

وی افزود: «مهندسی سینما» نوشته حامد پوراسفندیانی کتاب اصیلی است که با مسائل سینمای ایران سروکار دارد. پس از این دو سالی که از زمان بازگشایی خانه سینما می‌گذرد،اعضای  کانون دستیاران کارگردان و برنامه‌ریزان در زمینه آموزش این حوزه بسیار کار کرده‌اند و انتشار این کتاب نیز از سوی یکی از اعضای همین کانون نوشته و منتشر شده است.

«مهندسی سینما» و آغاز استانداردسازی در سینمای ایران
کارگردان فیلم «تاج محل» درباره اهمیت برنامه‌ریزی در تولید فیلم گفت: انتشار کتاب «مهندسی سینما» بهانه مناسبی برای شروع استانداردسازی در سینمای ایران است. در هر حوزه‌ای اگر علم برنامه‌ریزی جدی گرفته نشود، فساد به آنجا راه پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر در کشوری سازمان برنامه‌ریزی تعطیل شود، فساد مالی در آن کشور زیاد شده و تنها کسانی به منابع مالی دسترسی خواهند داشت که نزدیک به کانون قدرت باشند.

اقباشاوی ادامه داد: من پس از سال‌ها کار دستیاری و برنامه‌ریزی در امر تولید فیلم به این نتیجه رسیده‌ام که امر برنامه‌ریزی در سینما کاری همانند دو قوه مقننه و مجریه در یک کشور است.

تکنیک‌های مهندسی صنایع در همه رشته‌ها کاربرد دارد
محمدرضا اکبری جوکار نیز در این مراسم گفت: در مهندسی صنایع مدیریت منابع اهمیت بسیاری دارد. بر این اساس می‌توان گفت که تکنیک‌های مهندسی صنایع در همه رشته‌ها کاربرد دارد.

وی افزود: حامد پوراسفندیانی در دوره کارشناسی دانشجوی ما در دانشگاه صنعتی شریف بود. در همان موقع به او پیشنهاد کردم دوره‌ای را برای برای آموزش صنعتی سازی تولید فیلم طراحی کند، تا بتوان در آن تکنیک‌های مهندسی صنایع را برای فیلمسازان آموزش داد.

 امیدوارم «مهندسی سینما»‌ یک رشته دانشگاهی شود
اکبری جوکار در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش سینما در توسعه یافتگی کشورها، اظهار کرد: امروزه از توسعه سینما به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی در کشورها نام می‌برند. شرایط خاص سینمای ایران ایجاب می‌کند که برای توسعه آن باید هزینه‌های تولید فیلم را مدیریت کرد.

این عضو هیات علمی دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی شریف همچنین با اشاره به آموزه‌های ویژه کتاب «مهندسی سینما» گفت: این کتاب به فیلمسازان آموزش می‌دهد که چگونه می‌توان هزینه تولید را کاهش و میزان بهره‌وری را افزایش داد. امیدوارم موضوع «مهندسی سینما»‌ به دانشگاه کشیده شده و یک رشته دانشگاهی برای آن تدوین شود.

 «مهندسی سینما» واقعیت‌های سینما را بیان می‌کند
رضا سخایی یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در این کتاب واقعیت‌های سینما بیان شده است. این کتاب به درد کسانی می‌خورد که این روزها با نام تهیه‌کننده، اما در واقع در نقش سرمایه‌گذار وارد سینمای ایران شده‌اند.
وی افزود: بسیاری از کسانی که امروزه با نام تهیه‌کننده در سینمای ایران فعالیت‌ می‌کنند، شغل قبلی‌شان آهن‌فروش یا جواهر فروش و دیگر مشاغلی از این دست بوده است. پیشنهاد من به این اشخاص این است که برای آشنا شدن با امر برنامه‌ریزی در تولید آشنا شوند. هرچند که بسیاری از این تهیه‌کننده‌ها اصولا با امری به نام کتابخوانی بیگانه بوده و هستند.

محمدمهدی فخری زاده، مدیر انتشارات روزنه‌کار نیز در این مراسم گفت: من همیشه در غرفه نشر روزنه‌کار در نمایشگاه کتاب تهران حضور دارم. به دلیل آنکه فعالیت ما همیشه انتشار کتاب‌های تخصصی سینما بوده، مخاطبان مدام به ما مراجعه کرده و از ما کتابی آموزشی در زمینه دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی تولید درخواست می‌کردند.

وی ادامه داد: سفارش نگارش کتابی در این موضوع را به یکی دیگر از نویسندگان و پژوهشگران پیشنهاد کرده بودم، اما کار پیش نمی‌رفت تا اینکه حامد پوراسفندیانی برای انتشار کتاب خود به ما مراجعه کرد.

«مدیریت پروژه سدسازی» بهترین کتاب در برنامه‌ریزی سینما!
حامد پوراسفندیانی نیز در مراسم رونمایی کتاب خود گفت: تمام اعضای حرفه‌های دستیاری کارگردان و برنامه‌ریزی در سینمای ایران کار خود را به صورت تجربی یاد گرفته‌اند. بر این اساس هم تاکنون هیچ کتاب آموزشی در این حرفه‌ها منتشر نشده بود.

وی افزود: یکبار در آغاز کارم به عنوان دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، با یکی از برنامه‌ریزان پرکار و باسابقه تماس گرفته و از او درخواست معرفی کتابی برای مطالعه در این موضوع کردم. وی نیز کتابی با عنوان «مدیریت پروژه سدسازی» به من معرفی کرد، تا آن را مطالعه کرده و تکنیک‌های آن را در سینما پیاده کنم.

در انتهای مراسم نیز با حضور نصرت کریمی، دستیار کارگردان و برنامه‌ریز باسابقه سینمای ایران و کاوه سجادی حسینی، نایب رییس کانون دستیاران و برنامه‌ریزان خانه سینما با اهدای لوح‌هایی از حامد پوراسفندیانی برای تالیف و محمدمهدی فخری زاده برای انتشار کتاب «مهندسی سینما» قدردانی شد.

«مهندسی سینما؛ برنامه‌‏ریزی و دستیاری کارگردان به عنوان مدیریت فرایند و کنترل پروژه‌‏های فیلم‌‏سازی» نوشته حامد پوراسفندیانی در اردیبهشت 1394 با شمارگان هزار و 100 نسخه، 200 صفحه و بهای 12 هزار و 500 تومان از سوی انتشارات روزنه‌کار روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها