شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کتاب‌هایی با محوریت هنر از نگاه هایدگر در نمایشگاه کتاب

مارتین هایدگر فیلسوف اثرگذار آلمانی، کتاب‌ها و رساله‌ای درباره فلسفه هنر و زیبایی شناسی داشت که این رساله‌ها به همراه تفسیر اندیشمندان دیگر از اندیشه‌های هایدگر در زیبایی شناسی بعضا به فارسی ترجمه و منتشر شده بودند. در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران برخی از این کتاب‌ها در غرفه‌های ناشران وجود داشته و با فروش مناسب و اقبال مخاطبان مواجه شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علیرغم ‌اهمیت و تاثیرگذاری مارتین هیدگر، در سال گذشته، کتاب جدیدی به فارسی در موضوع «هنر از دیدگاه هایدگر» تالیف و ترجمه نشده است.منظومه فکری هایدگر بدون استثنا بر همه متفکران معاصر از جمله میشل فوکو، ژان بودریار، هانا آرنت و بسیاری دیگر تاثیر داشته است. مهم‌ترین کتاب هایدگر «هستی و زمان» نام دارد که با تأخیر بسیار در ایران ترجمه و منتشر شد.

از دیگر کتاب‌های منتشر‌شده هایدگر در ایران نیز می‌توان به «درآمدی بر پدیدارشناسی»، «متافیزیک نیچه»، «راه‌های جنگی»، «مفهوم زمان و چند اثر دیگر»، «معنای تفکر» و ... اشاره کرد. زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فلسفه‌های مضاف، معمولا بخش مهمی از دستگاه فلسفی فیلسوفان را به خود اختصاص داده و می‌دهد. هایدگر نیز به تبع دیگر اندیشمندان تاریخ فلسفه وارد بحث‌های زیبایی شناسی شد.

یکی از نشانه‌های فرهیختگی در جوامع انتشار کتاب‌ها و رساله‌های مهم‌ترین فیلسوفان تاریخ تفکر است. بر این اساس با توجه به اهمیت هایدگر در تاریخ فلسفه، ترجمه و تفسیر آثار او در حوزه زیبایی شناسی برای اهالی هنر و فلسفه در ایران بسیار مفید است. با تمام این اوصاف بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب، کدام یک از آثار هایدگر در موضوع هنر یا کدام یک از کتاب‌هایی را که دیگر اندیشمندان در موضوع دیدگاه‌های زیباشناختی هایدگر نوشته‌اند، به مخاطبان عرضه کرده است؟

«سرآغاز کار هنری» یکی از مهم‌ترین کتاب‌های هایدگر در موضوع زیبای شناسی و فلسفه هنر است. این کتاب با ترجمه پرویز ضیاشهابی برای نخستین بار در سال 1379 در ایران منتشر شد. ششمین چاپ این کتاب را نشر هرمس در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه کرد و با استقبال مخاطبان مواجه شد. همچنین کتاب «فلسفه هنر به نزد هایدگر» نوشته فردریش فن هرمن و ترجمه پرویز ضیاشهابی نیز یکی دیگر از کتاب‌های هرمس است که در نمایشگاه کتاب وجود داشت. این کتاب نیز برای نخستین بار در سال 1379 منتشر شده بود.

نشر هرمس در شبستان راهروی 12 غرفه شماره 32 حضور داشت.

نشر مرکز نیز چاپ جدید کتاب‌ «هایدگر و پرسش بنیادین» نوشته بابک احمدی را با قمت 32 هزار و 500 تومان، به نمایشگاه آورده بود. این کتاب مشهور و پرمخاطب است و از زمان انتشار نخست آن تا به امروز تقریبا هر سال تجدید چاپ می‌شود.

نشر مرکز در راهروی 30، غرفه شماره 36 حضور داشت.

«هایدگر و هنر» نوشته یوزف کوکلمانس و ترجمه محمدجواد صافیان یکی از کتاب‌های نشر پرسش اصفهان بود. نشر پرسش همچنان چاپ نخست این کتاب را که در سال 1388 با بهای هفت هزار و 500 تومان منتشر شده بود، به مخاطبان عرضه می‌کند. آیا این مساله به عدم دسترسی ناشران شهرستانی به پخش کنندگان بزرگ و حرفه‌ای کتاب باز می‌گردد؟

نشر پرسش در شبستان راهروی 27، غرفه شماره 8 حضور داشت.

«حقیقت و نسبت آن با هنر: شرح رساله‌ای از مارتین هایدگر، نوشته محمدرضا ریخته‌گران است که برای نخستین بار در سال 1385 از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده بود. این ناشر در پاییز سال گذشته (1393) ویرایش جدیدی از کتاب «حقیقت و نسبت آن با هنر» را منتشر کرد. این کتاب از سوی تعدادی از مدرسان دانشگاه، به عنوان منبع درسی معرفی شده است. فروشندگان حاضر در غرفه انتشارات سوره مهر از میزان فروش این کتاب تخصصی، راضی بودند. سوره مهر در راهروی 27 غرفه شماره 44 حاضر بود.

«هنر از دیدگاه مارتین هایدگر» حاصل چهار سخنرانی محمدرضا ریخته‌گران، در فرهنگستان هنر بود که از سوی موسسه متن نیز به صورت یک کتابچه کوچک در سال 1384 منتشر شد. موسسه متن چهارمین چاپ این کتاب را که در سال گذشته (1393) منتشر شده بود، به نمایشگاه کتاب شماره 28 آورد. این ناشر نیز در راهروی 9 شبستان، غرفه شماره 2 حضور داشت.

«شعر، زبان و انديشه رهايی: هفت مقاله از مارتين هايدگر همراه با زندگينامه تصويری هايدگر» نیز که شامل ترجمه دیگری از «سرآغاز کار هنری» است برای نخستین بار در سال 1381 با ترجمه عباس منوچهری منتشر شد. نشر مولی دومین چاپ این کتاب را به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران آورده بود. نشر مولی نیز در راهروی 6 غرفه شماره 16 حضور داشت.

«هايدگر برای معماران: تاملی بر سنت معماری مدرن» نوشته آدام شار و ترجمه روزبه احمدی نژاد، در سال 1389 از سوی نشر طحان در دسترس مخاطبان قرار گرفت. نشر طحان این کتاب را به نمایشگاه کتاب نیاورده بود.

همان‌طور که مطالعه کردید کتاب جدیدی به فارسی در موضوع «هنر از دیدگاه هایدگر» تالیف و ترجمه نشده است. امروزه نیز یکی از مباحث پرطرفدار در حوزه زیبایی شناسی، اندیشه‌های مارتین هایدگر است، باشد که نویسندگان به تالیفات بیشتر در این موضوع فکر کرده و مترجمان نیز در جست‌وجوی کتاب‌های جدید برای ترجمه باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها