دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۶
فیروزان: نشر ما رشد داشته نه توسعه/ لزوم تقویت ارتباط ناشران و دانشگاه‌ها

مهدی فیروزان، در نشست «نشر به مثابه یک صنعت» با تأکید بر لزوم تغییر تعاریف در صنعت نشر گفت: نشر ایران با افزایش آمار در عنوان‌ها، توسعه پیدا نکرده است. رشد عنوان‌‌ها از هفت‌هزار عنوان بعد از انقلاب به 56 هزار عنوان به مفهوم توسعه نشر نیست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نشست «نشر به مثابه یک صنعت» پیش ازظهر امروز (21 اردیبهشت‌ماه) با حضور   مهدی فیروزان،‌ مدیر مؤسسه شهر کتاب و عضو هیأت مدیره خانه کتاب، دکتر فرهاد تیمورز‌اده،‌ مدیر انتشارات تیمور‌زاده،‌ رضا هاشمی‌نژاد، مدیرمسئول مؤسسه نشر افق و حسن کیائیان، مدیر نشر چشمه در تالار گفت‌و‌گوی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.         
 
صنعت نشر از حیث نقدینگی آزرده‌ خاطر است
کیائیان در ابتدای این نشست با اشاره به لزوم بررسی بیشتر نشر به مثابه یک صنعت گفت: در صورت پذیرش نشر به‌عنوان یک صنعت، شاهد تخصیص تسهیلات مالی به ناشران خواهیم بود. صنعت نشر از حیث نقدینگی آزرده‌خاطر و در رنج است.
 
تیمور‌زاده در تکمیل سخنان کیائیان با تأکید بر لزوم پذیرش نشر به‌عنوان یک صنعت اظهار کرد: نپذیرفتن نشر به مثابه یک صنعت،‌ یکی از گرفتاری‌های کهنه فعالان این حوزه است. وقتی از نقش دولت در صنعت نشر صحبت می‌‌شود، موجب تصدی‌گری دولت در این بخش خواهد شد. هرگاه این دخالت کمتر بوده، شاهد شکوفایی و رشد نسبی صنعت نشر بوده‌ایم.  
 


مدیر انتشارات تیمورزاده ادامه داد: با ناشران در مدیریت نمایشگاه به‌عنوان یک فعالیت صنفی،‌ مانند افراد نابالغ برخورد می‌شود. وقتی بخشی از کار مدیریت نمایشگاه به بخش غیر دولتی واگذار می‌شود، شاهد حضور ناشران همسو با سیاست‌های دولتی هستیم.

لزوم تحول در فرهنگ، صنعت و اقتصاد نشر
فیروزان در ادامه بحث با اشاره به تجربه 45 ساله در حوزه نشر گفت: اگر سرعت پیش‌فرض‌هایمان از سرعت تحولات جهانی در حوزه نشر کمتر باشد، به‌طور قطع عقب‌ خواهیم ماند. اگر نشر با تحولات اقتصادی دچار مشکل می‌شود، به دلیل طبیعت اقتصادی آن است. اگر رشد اقتصادی اتفاق می‌افتد و در این حوزه شاهد تحولی نیستیم، به دلیل پیش‌فرض‌های غلط ماست.
 
مدیر مؤسسه شهر کتاب در ادامه با اشاره به لزوم تغییر دیدگاه‌ها در مدیریت نشر اظهار کرد: اگر نشر در زمانی به مثابه فرهنگ بوده، امروز باید در فرهنگ، صنعت و اقتصاد نشر تحول ایجاد شود.
 
توجه به سنن الهی در صنعت نشر
وی درباره وابستگی نشر به بخش دولتی افزود: زمانی فرهنگ نشر برای ادامه حیات، به دولت‌ها و پادشاهان وابسته بود. اگر نشر به دنبال اقتصاد سالم و شکوفا است، باید تعریف فرهنگی خود را به مثابه اقتصاد و صنعت کامل کند.
 
فیروزان در تشریح ابعاد اقتصادی نشر نیز گفت: عرضه و تقاضا از ابتدای خلقت وجود داشته است، بنابراین اگر صنعت نشر به دنبال اقتصاد سالم است، باید به قوانین سالم سنن الهی توجه کند.
 
عضو هیأت مدیره خانه کتاب در ادامه با تأکید بر توجه به حرکت‌های نوین بین‌المللی در حوزه نشر عنوان کرد: دنیا چه کار می‌کند؟ آیا دنیا هنوز به صنعت نشر یارانه می‌دهد یا صنعت نشر به شکل مستقل به حیات ادامه می‌دهد. وقتی صنعت نشر ما همچنان یارانه می‌گیرد، رشد نخواهد کرد و در اتخاذ سیاست‌ باید تابع یارانه‌دهندگان باشد.
 
مشتری‌سازی به‌جای پرداخت یارانه
رئیس مؤسسه شهر کتاب ادامه داد: دولت باید به‌جای پرداخت یارانه، به فکر مشتری‌سازی یعنی خواننده‌پروری باشد.

فیروزان در ادامه گفت: تشکیل کمیته‌ کار با حضور ناشران دنیادیده و با تجربه از دو بخش سیاست‌گذاری و ناشران، کار‌گشاست. اصل کار دولت باید بر اصل افزایش متقاضی قرار گیرد. تقویت ارتباط ناشران و دانشگاه‌ها و نشر دیجیتال نیز ضروری است. رشد عنوان‌‌ها از هفت‌هزار عنوان بعد از انقلاب به 56 هزار عنوان، به مفهوم توسعه نشر نیست. 



نشر، بنگاه اقتصادی و صنعت است
در ادامه مباحث نشست رضا هاشمی‌نژاد، مدیرمسئول مؤسسه نشر افق اظهار کرد: نشر، بنگاه اقتصادی و صنعت است. مؤسسات نشر نهاد‌های مستقلی هستند، بنابراین در کشور صنعت نشر داریم.
 
وی با اشاره به حضور بخش خصوصی در مدیریت نمایشگاه اظهار کرد: بازگشت بخش خصوصی به مدیریت نمایشگاه کتاب تهران، اتفاق خوبی است که باید نهادینه شود.
 
قطع یارانه‌ها به نفع ناشران است
کیائیان در ادامه مباحث مطرح شده از سوی ناشران حاضر در نشست با اشاره به وفاق ناشران در صنعت بودن نشر گفت: اتحادیه برای قطع یارانه دولتی همیشه پیش‌قدم بوده است. قطع این یارانه‌ها به‌طور یقین به نفع ناشران است.  
 
وی ادامه داد: نشر یک صنعت است و کالاهای نیمه ساخته را کامل و عرضه می‌کند. کتاب در دهه‌های متمادی به‌عنوان یک کالای قدسی مطرح بوده و در صورت ادامه این نگاه، نوعی بی‌تفاوتی در مردم نسبت به این کالا ایجاد خواهد شد. باید با صنعت نشر مانند دیگر صنایع برخورد شود.
 
نگاه به کتاب نگاه حکومتی است
تیمور‌زاده نیز در ادامه سخنان مطرح شده، با اشاره به نشر حکومتی اظهار کرد: نگاه به کتاب در کشور ما یک نگاه حکومتی است و این نگاه موجب می‌‌شود تا هر فرد با سلیقه و نگرانی‌‌های خود به مسأله نگاه کند. رقم گردش مالی حوزه نشر در یک سال، معادل یک‌هزار میلیارد است، رقمی که به فروش یک روز بازار موبایل ایران اختصاص دارد. دولت‌ها باید فضایی برای رشد ناشران مهیا کند.
 
این ناشر حوزه علوم پزشکی درباره حمایت بخش دولتی از واردکنندگان کتاب‌‌های خارجی گفت: چرا به برخی دانشگاه‌ها تکلیف می‌کنند که باید خرید‌های خود را به کتاب‌های خارجی اختصاص دهند. 
 
وی ادامه داد: در این شرایط درباره صنعت نشر و مشکلات تولید صحبت می‌کنیم. نشست «نشر به مثابه یک صنعت» به مباحث تولید اختصاص دارد. واردکنندگان کتاب‌های خارجی چه تولیدی انجام داده‌اند؟ وارد‌کنندگانی با بیش از 20 میلیارد را چطور پذیرفته‌ایم عضو انجمن ناشران باشند؟ غلط کار از همین پذیرش اتفاق افتاده است.
 
با انسجام بین ناشران مخالف نیستم
مدیر انتشارات تیمورزاده تصریح کرد: به‌عنوان ناشر حرفه‌ای حوزه علوم‌پزشکی، با وجود همه مسائل در حال فعالیت هستیم و به‌ یکباره در نمایشگاه کتاب متوجه شدم، چند شب قبل از آغاز به‌کار نمایشگاه، عده‌ای با عنوان تقویت ارتباط با یکدیگر لابی کرده‌اند. 
 
تیمورزاده افزود: چطور می‌توانیم اجبار کنیم که کتابخانه دانشگاه‌ها فقط از 20 یا 25 واردکننده کتاب خریداری کنند و بعد از نشر به مثابه یک صنعت صحبت کنیم. نشر به‌طور قطع یک صنعت است، اما به شرطی که دولت و حکومت کمی پای خود را از این صنعت بیرون بکشد و اجازه فعالیت به ناشران دهد. 
 
وی گفت: با انسجام بین ناشران مخالف نیستم. نام ناشران بین‌المللی در اتحادیه با اهداف تولید منافات دارد. لزومی در پذیرش این ناشران در اتحادیه نیست.       



انسجام صنفی، یکی از مباحث مهم اتحادیه است
کیائیان نیز درباره سخنان مطرح شده عنوان کرد: در این نشست نمایندگانی از اتحادیه ناشران بین‌المللی برای دفاع حضور ندارند. انسجام صنفی، یکی از مباحث مهم اتحادیه است که با اتفاقات اخیر به شدت لطمه خورده است. صبح امروز با آقای ربانی ‌صحبت کردم و تقاضا دارم افراد تأثیرگذاری مانند خود آقای دکتر تیمور‌زاده، از طرح این مباحث در تریبون‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌ها پرهیز کنند. ما آدم‌های اهل گفت‌و‌گو هستیم و امید‌واریم با گفت‌و‌گوی برادرانه این مسائل را حل کنیم.       

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها