پنجشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۵
لاریجانی: آیت‌الله امینی و آیت‌الله معرفت دین را تک‌ساحتی مطالعه نکرده‌اند

علی لاریجانی عصر امروز در دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین گفت: آثار آیت‌الله امینی و آیت‌الله معرفت نشان می‌دهد که آنها دین را به صورت تک‌ساحتی مورد مطالعه قرار نداده‌اند بلکه توانسته‌اند جامعیتی در مطالعات خود داشته باشند و ابعاد مختلف تفکر اسلامی را مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) از قم ـ  دهمین آیین تجلیل از پژوهشگران برتر حوزه دین چهارشنبه (6 خرداد 1394) در سالن قدس مجتمع عالی امام خمینی (ره) و با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، آیت‌الله استادی، آیت‌الله امینی، آیت‌الله علوی بروجردی، فرزند آیت‌الله گلپایگانی، رئیس جامعة المصطفی، رئیس پژوهشکده مهدویت، استاندار قم و پژوهشگران حوزه دین برگزار شد.

علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این همایش و تجلیل از آیت‌الله امینی و نیز از آیت‌الله معرفت (ره) فرصتی است که بتوانیم روش و سیره ایشان را بیاموزیم و در زندگی خود پیاده کنیم.

وی افزود: این دو بزرگوار هر دو جامعیت فکر اسلامی را مد نظر قرار داده‌اند و تک بعدی به آن نگاه نکرده‌اند. آثار آیت‌الله امینی نشان می‌دهد که ایشان، هم حوزه تربیت را مد نظر قرار داده است و هم حوزه‌های دیگر را؛ و نگاه به دین را تک‌ساحتی ندیده است زیرا دین خاتم برای همه ابعاد بشر حرف دارد و این در آثار ایشان موجود است.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دیگر ویژگی آیت‌الله امینی، علاقه ایشان به نویسندگی است و در آثاری که دارند، اشکالات کار خود را نیز می‌نویسند که در کمتر کسی می‌توان دید؛ که این از انصاف ایشان ناشی می‌شود.

لاریجانی افزود: آیت‌الله امینی هیچ‌گاه از جاده انصاف در هیچ حوزه‌ای خارج نشده و این امر فقط اختصاص به امور علمی ندارد بلکه در مسائل سیاسی و مبارزاتی هم همین‌ گونه بود و به همین دلیل آثارش بسیار ماندگار است.

رئیس قوه مقننه با بیان این که آیت‌الله امینی درباره قشر جوان نگرانی‌هایی داشته و دارند و همواره برای حل مشکلات آنها توصیه‌هایی داشته‌اند، گفت: چنین خصوصیاتی را در سیره رفتاری و عملی شهید مطهری می‌توان دید.

وی جامعه امروز را به واسطه بروز فناوری‌های نوین ارتباطی، جامعه‌ای باز دانست و افزود: در این بین آیت‌الله امینی وقت خود را صرف این می‌کند که بتواند برای جوانان قلم بزند و مشکلات آنها را حل کند.

لاریجانی، مهندسی مجموعه تفکر اسلامی را جزء اشتراکات فکری آیت‌الله امینی و آیت‌الله معرفت دانست و افزود: آنها دین را به صورت تک‌ساحتی مورد مطالعه قرار نداده‌اند؛ آثار آیت‌الله امینی نشان می‌دهد که او توانسته است جامعیتی در مطالعات خود داشته باشد و ابعاد مختلف تفکر اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

لاریجانی تصریح کرد: تجلیل از عالمان دینی و شخصیت‌های برجسته در دوران حیاتشان، کار بسیار نیکویی است که بعد از انقلاب رایج شد و جا دارد یادی از آیت‌الله معرفت (ره) نیز داشته باشیم که برداشت‌های لطیفی از قرآن داشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مرحوم آیت‌الله معرفت می‌گفتند که «محتمل است» این برداشت از آیه درست باشد زیرا علوم تجربی و ریاضی امروز ما هیچ کدام قطعی نیستند و نباید قرآن را به علومی که قطعی نیستند، محدود کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها