شنبه ۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
کتابشناسی سردار سرلشکر شهيد يوسف کلاهدوز

هفتم مهر، بیست و هفتمین سالگرد شهادت سردار سرلشکر يوسف كلاهدوز (1325 ـ 1360) است. به اين مناسبت "ايبنا" مروري دارد بر مهم‌ترین کتاب‌هایی که تاکنون درباره اين شهيد منتشر شده‌اند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، يوسف كلاهدوز سال 1325 در شهر قوچان به دنيا آمد. وي وارد دانشکده افسری و نظامي شد. در دانشکده، بيشترين تلاش خود را صرف جذب نيروهای مذهبی و مستعد ارتش كرد. 

يوسف كلاهدوز با چند واسطه با امام خميني(ره) ارتباط برقرار کرد و از رهنمودهای ايشان در مبارزه با رژيم پهلوي بهره برد.

شب 21 بهمن ماه سال 1357 رژيم شاه،‌ توطئه‌ای را برای کشتار مردم طراحی کرد. برای اين منظور، تعدادی تانک را برای استقرار در خيابان‌ها و چند نقطه حساس، از جمله محل اقامت امام در تهران آماده کردند. کلاهدوز که از اين نقشه با خبر بود، با کمک همفکران خود، تانک‌ها را از کار انداخته و رژيم را خلع سلاح کردند. 

يوسف كلاهدوز پس از پيروزی انقلاب اسلامی‌ همراه شهيدان محمد منتظری، موسی نامجو و حسن اقارب پرست در اقامتگاه امام در مدرسه علوی کميته نظامی تشکيل دادند.

پس از فرمان امام مبنی بر تشکيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کلاهدوز از همان ابتدا در راه‌اندازی واحدهای آموزشی تلاش و در تدوين "اساسنامه سپاه" نقش اساسی ايفا کرد. 

وي در سپاه پاسداران مسووليت‌های حساسي داشت كه آخرين آن‌ها قائم مقامی فرماندهی سپاه بود.

با شروع جنگ تحميلی، يوسف کلاهدوز همت و تلاش خود را بيشتر بر سازماندهی رزمندگان متمركز کرد و در عمليات شکست حصر آبادان (ثامن‌الائمه) نقش اساسی ايفا کرد. 

يوسف کلاهدوز سرانجام در هفتم مهرماه سال 1360 و در بازگشت از سفر به مناطق آزاد شده در عمليات ثامن‌الائمه بر اثر سقوط هواپيما به شهادت رسيد. 

مهم‌ترين كتاب‌هايي كه تاكنون درباره سردار شهيد يوسف كلاهدوز منتشر شده‌، عبارتند از:
ـ سيرت سرداران 4/ علی اصغر نصرتی / سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، واحد تبليغات و انتشارات‏ / 1369.
ـ آبی، مثل آسمان‏ / علی آقاغفار؛ تصویرگر محمدحسين کارگر شریف‏ / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران‏ / 1376.
ـ اين همه يوسف‏ / عليرضا قزوه‏ / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران‏ / 1376.
ـ دامی برای گل ميخک / محمدرضا محمدی پاشاک / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران‏ / 1376.
ـ هاله‏ای از نور / بازنويس متن محمدعلی قربانی / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت امور مطبوعاتی و تبليغاتی / 1376.
ـ همدم ياد شما / بازنويسی محمدرضا محمدی پاشاک / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد استان تهران‏ / 1376.
ـ حماسه‏ سازان عصر امام خمينی(ره) / کنگره بزرگداشت سرداران شهيد سپاه استان تهران؛ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مؤسسه حفظ و نشر آثار سرداران شهيد / 1377.
ـ کلاهدوز به روايت همسر شهيد / زهره شريعتی / روايت فتح‏ / 1383. 
ـ تيک تاک، زندگی / گلستان جعفريان / دفتر ادبيات و هنر مقاومت و نشر شاهد / 1385.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرمحمد عباس نژاد ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
    با سلام و احترام از اینکه خبرهای دفاع مقدس را تحت پوشش قرار میدهید ممنونم... باید خدمتتان عرض کنم این خبر را خود بنده سالهای قبل در ایبنا کار کرده بودم و دوستان زحمت کشیده اند دوباره بارگذاری کرده اند ای کاش این خبرنگار محترم به روز رسانی می کرد و کتابهایی که در این مدت منتشر شده است را هم اضافه می کرد. با احترام امیرمحمد عباس نژاد 09122448267
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
    سلام و خسته نباشید... اگر دیروز برای این خبر شما پیام گذاشتم مبنی بر درج پیام بنده نبود و اینکه اعلام کنم این خبر را من کار کرده ام. فقط برای این بود که به خبرنگار محترمتان بفرمایید این خبر را تکمیل کند؛ چرا که به دلیل تجربه ای که در این حوزه دارم میدانم خیلی از پژوهشگران به دنبال همین فهرست هستند و این فهرست تکمیل و به روز شود خیلی کمک خواهد کرد در بحث اطلاع رسانی. با احترام دوباره

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط