سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۶
سرمدی: سیدمحمد صدر خاطرات خود را با صداقت کامل روایت کرده است

مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه در آیین رونمایی از کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» ضمن اشاره به اهمیت 30 سال سابقه خدمت صدر در وزارت امورخارجه، گفت که خاطرات صدر بخش مهمی از تاریخ شفاهی انقلاب در بخش سیاست خارجی را تشکیل می‌دهد و ایشان خاطرات خود از رخدادهای مهم انقلاب را با شهامت و صداقت کامل روایت کرده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ آیین رونمایی از کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» به کوشش محمد قبادی، عصر دیروز، دوشنبه 31 فروردین (1394) با حضور و سخنرانی مرتضی سرمدی، قائم مقام وزیر امور خارجه، سید محمد صدر، دیپلمات با سابقه ایران و مشاور ارشد وزیر امور خارجه، هادی سلیمان پور، رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، هدایت الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی در حوزه هنری، و محمد قبادی، طراح کتاب در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، برگزار شد.

صداقت و شهامت در نقل خاطرات
مرتضی سرمدی در این مراسم گفت: من سابقه 30 سال دوستی و همکاری در وزارت امور خارجه با دکتر سید محمد صدر دارم و بر این اساس می‌گویم که یکی از ویژگی‌های شخصیتی ایشان صداقت کلام و شهامت در بیان دیدگاه‌ها و مواضع خود است. این ویژگی نیک باعث شده تا وی در نقل خاطرات خود صداقت و البته شهامت داشته باشد.

وی افزود: خاطرات سید محمد صدر بخش مهمی از تاریخ شفاهی انقلاب در بخش سیاست خارجی است. ایشان از ابتدای شروع خدمت‌شان در وزارت امور خارجه در پست مهمی چون مدیر کلی اروپا و آمریکا مشغول به کار شدند. این پست بسیار مهم بود و در آن دوران ـ یعنی در حدود 25 سال پیش ـ در حد معاونت فعالیت و برنامه داشت. ایشان در نقل و روایت خاطرات این دوران به توجیه فعالیت‌های خود نپرداخته است.

سرمدی همچنین در بخش دیگری از سخنرانی خود با اشاره به اهمیت دوران حضور و فعالیت سیدمحمد صدر در وزارت امور خارجه، گفت: دوران شروع به خدمت سیدمحمد صدر به وزارت امور خارجه، دوران ورود انقلابیون و نیروهای متعهد به انقلاب به این وزارتخانه است. خدمت بی‌شائبه دکتر صدر به انقلاب باعث شد تا ایشان بدل به یکی از چهره‌های موثر سیاست خارجی کشور در دوران هشت سال دفاع مقدس و بعدها در دوران اصلاحات شوند.

قائم مقام وزیر امور خارجه، در ادامه اضافه کرد: سیدمحمد صدر، متعلق به خاندان صدر است که شهرت بسیاری در خدمت به دین دارند. همچنین خود ایشان نیز در جهان اسلام و در کشورهای عربی، چهره‌ای معروف و جایگاه والایی دارد. امیدوارم که حوصله به خرج داده و باقی خاطرات خود را نیز برای نسل جدید بنویسند و به یادگار بگذارند.

دشواری نگارش تاریخ شفاهی انقلاب
هادی سلیمان پور، رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، نیز دیگر سخنران آیین رونمایی از کتاب خاطرات سید محمد صدر بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: نگارش تاریخ شفاهی برای ما که نسل میانی انقلاب هستیم، کاری بسیار سخت و دشوار است، اما آنچه که ما را به نگارش این تاریخ مجاب می‌کند، یادآوری و زدودن غبار فراموشی از مردمی است که با تمامی وجود برای برقراری مردم‌سالاری دینی، انقلاب کردند.

وی افزود: محمد قبادی، نویسنده و تدوینگر این کتاب با تلاش‌های خود باعث شده تا مخاطب با متنی جذاب مواجه شود. طراحی ساختار کتاب به صورت گفت‌وگو و در ادامه تکمیل متن با زیرنویس‌های زیاد، بر جذابیت و غنای کتاب بسیار افزوده است.

سلیمان پور در بخش دیگری از سخنرانی خود به مباحث فصل‌های مختلف کتاب اشاره کرد و گفت: سه فصل نخست کتاب به دوران تولد، زندگی، خاندان و تحصیلات در مقاطع مختلف، دکتر سیدمحمد صدر می‌پردازد. فصل‌های چهارم، پنجم و ششم کتاب نیز به روایت خاطرات دکتر صدر از سال‌های 1355 تا 1357 و شرح مبارزات ایشان با رژیم ستمشاهی و در ادامه خاطرات سال‌های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب و شروع همکاری با شهید رجایی، اختصاص دارد.

رییس مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه، همچنین اضافه کرد: فصل هفتم کتاب مهم‌ترین قسمت آن برای کارکنان وزارت خارجه و همچنین برای علاقه‌مندان به مطالعه و پژوهش در عرصه سیاست خارجی ایران است. همکاران جوان و تازه‌کار در وزارت امور خارجه و دانشجویان رشته‌ علوم سیاسی، اگر قصد دارند، روش‌های ناب و زلال سیاست خارجی انقلابی را از محضر یکی از مهم‌ترین و در عین حال مخلص‌ترین مدیران وزارت امور خارجه ایران یاد بگیرند، مطالعه این کتاب را از دست ندهند.

انتشار جلد دوم خاطرات سیدمحمد صدر در نمایشگاه کتاب
سلیمان پور در بخش انتهایی سخنرانی خود از انتشار جلد دوم کتاب «انقلاب و دیپلماسی در خاطرات سید محمد صدر» خبر داد و گفت: این مژده را به اصحاب قلم، دوست‌داران کتاب و علاقه‌مندان به تاریح شفاهی انقلاب می‌دهم که جلد دوم کتاب خاطرات دکتر صدر، از سوی مرکز آموزش و پژوهش‌های بین‌المللی و مرکز نشر وزارت امور خارجه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (اردیبهشت 1394) رونمایی می‌شود.

18 سال انتظار برای تدوین کتاب «انقلاب و دیپلماسی»
سید محمد صدر، مشاور ارشد وزیر امور خارجه، معاون عربی – آفریقای وزارت ‌خارجه در دولت اصلاحات، نیز در مراسم رونمایی از کتاب خاطرات خود گفت: تدوین و انتشار کتابی که اکنون در دسترس مخاطبان قرار گرفته است، چیزی نزدیک به 18 سال در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری طول کشید. هرچند که این زمان بسیار طولانی بود، اما به هر حال از این مجموعه تشکر می‌کنم که باعث شدند این خاطرات و همچنین تجربه‌های من ثبت شده و در اختیار جوانان قرار گیرد.

وی افزود: اگر این کتاب جذابیت و نظم خوبی دارد، به دلیل تلاش‌های بسیار محمد قبادی، تدوینگر این کتاب است. قبادی من را قانع کرد که این کتاب در قالب گفت‌وگو منتشر شود. من ابتدا این کار را مناسب نمی‌دانستم و دوست داشتم که این کتاب نیز مانند دیگر کتاب‌های خاطرات با فرمت سنتی خود کار شود، اما اکنون که کتاب منتشر شده، می‌بینم که نسبت به آن ساختاری که مدنظر من بود، بسیار بهتر و جذاب‌تر است. امیدوارم که این کتاب برای جوان‌ها مفید باشد.

رعایت امانت در نقل خاطرات
محمد قبادی، طراح و تدوینگر کتاب خاطرات سید محمد صدر نیز در این آیین سخنرانی کوتاهی داشت. وی در بخشی از سخنان خود گفت: در سال 1375، طرح ثبت و تدوین خاطرات دکتر سیدمحمد صدر، در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی تصویب شد، اما مدت بسیاری طول کشید تا کار شروع شود.

وی افزود: من در سال 1390، مسئولیت این کار را بر عهده گرفتم و در همان روزها نیز برای نخستین بار با دکتر صدر در وزارت امور خارجه دیدار کردم. ایشان بزرگوارانه من را تحمل کرده و به سوالات پرشمارم پاسخ دادند. باید به اطلاع مخاطبان برسانم که دکتر صدر تاکید بسیاری بر رعایت امانت در نقل خاطراتشان داشت و من نیز تمام تلاشم را برای این منظور به کار بردم. یکی از دلایلی نیز که باعث شد من ساختار گفت‌وگوی دو سویه را برای این کتاب درنظر بگیرم، همین مساله رعایت امانت در نقل خاطرات بود.

هم‌نشینی اصحاب قلم و سیاست
هدایت‌الله بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: برگزاری این آیین رونمایی باعث شد که اصحاب قلم و اصحاب سیاست در یکجا و کنار هم بنشینند. این اتفاق خوشایندی است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، بارها از شخصیت‌هایی چون دکتر ظریف و دکتر محمد صدر، با عنوان فرزندان انقلاب یاد کرده‌اند. بنابراین کتاب «انقلاب و دیپلماسی» کتاب خاطرات یکی از فرزندان این انقلاب است و من امیدوارم که مورد توجه و عنایت عموم ملت ایران قرار بگیرد.

در خبرها اعلام شده بود که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز در این مراسم حضور پیدا کند که به دلیل هم‌زمانی دیدار دلسی روریگرز، وزیر امور خارجه ونزوئلا با حجت الاسلام دکتر حسن روحانی، ممکن نشد.
همچنین حجت‌الاسلام سید یاسر خمینی، فرزند مرحوم حجت‌الاسلام سیداحمد خمینی و داماد سیدمحمد صدر، نیز در این مراسم حضور داشت.

«انقلاب و دیپلوماسی در خاطرات سید محمد صدر» به کوشش محمد قبادی با شمارگان دو هزار و 500 نسخه، 509 صفحه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات سوره مهر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) خبر تدوین و انتشار کتاب خاطرات سیدمحمد صدر خبر را منتشر کرده بود. برای مطالعه این خبر اینجا را کلیک کنید.

درباره سید محمد صدر
سید محمد صدر، فرزند آیت‌الله سیدرضا صدر، یکی از دیپلومات‌های با سابقه ایرانی است. وی در دولت شهید رجایی مدیرکل امور اروپا و امریکا و در دولت اصلاحات معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه بود. صدر هم‌اکنون مشاور ارشد محمد جواد ظریف و همچنین پژوهشگر ارشد مرکز مطالعات وزارت خارجه است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها