دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
آغاز نخستین دوره توزیع اینترنتی کتاب درسی از ابتدای تیرماه/ بازنگری در نحوه فروش و توزیع کتاب درسی

حسن طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در نشست خبری «ثبت‌نام و توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی پیش‌دانشگاهی» از آغاز طرح پایلوت ثبت‌نام و توزیع الکترونیکی کتاب‌های مقطع پیش‌دانشگاهی از ابتدای تیر‌ماه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) نشست خبری سیدحسن طلایی زواره، معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با موضوع «ثبت‌نام و توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی پیش‌دانشگاهی» پیش از ظهر امروز دوشنبه (31 فروردین‌ماه) در محل این سازمان برگزار شد.
 
بازنگری در نحوه فروش و توزیع
طلایی، در این نشست درباره اهداف توزیع الکترونیکی کتاب‌‌ گفت: بازنگری در نحوه فروش و توزیع یکی از اهداف تغییر شیوه فروش و توزیع کتاب‌‌های دانش‌آموزی است.
 
وی افزود: یکی از مشکلات توزیع کتاب، خرید خانواده‌ دانش‌آموزان از شهرستان‌‌ها بود. به عبارتی دیگر بسیاری از خانواده‌ها به دلیل سفر در شهر‌یورماه، خرید خود را از شهرستان‌ها انجام می‌دهند؛ موضوعی که موجب کمبود یا اضافه ماندن کتاب در برخی شهر‌ها می‌شود.
 
اصلاح فرایند توزیع از اهداف طرح است
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد: اصلاح فرایند توزیع به‌عنوان یکی از اهداف طرح توزیع الکترونیکی کتاب، موجب کاهش هزینه‌‌ها و افزایش بهره‌وری می‌شود. ایجاد آرامش نسبی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ آنان برای تأمین به موقع کتاب، یکی دیگر از اهداف این طرح است. توزیع الکترونیکی همچنین از دغدغه خانوده‌ها برای تهیه کتاب در بازار سیاه و فروش غیر قانونی، پیشگیری می‌کند.   
 
طلایی در ادامه در تشریح نحوه ثبت‌نام برای خرید الکترونیکی کتاب درسی گفت: دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی بعد از ثبت‌نام در سامانه «سنا» وارد پایگاه www.irtextbook.ir می‌شوند. این پایگاه از ابتدای تیرماه قابل دسترسی است و دانش‌آموزان مقطع پیش‌دانشگاهی می‌توانند برای ثبت‌نام کتاب درسی تا پایان تیر‌ماه به این پایگاه مراجعه کنند.

وی افزود: دانش‌آموزان پیش‌دانشگا‌هی بعد از وارد کردن کد دانش‌آموزی می‌توانند وجه موردنظر را از طریق کارت‌های بانک عضو شبکه شتاب واریز و کد رهگیری دریافت کنند. کد رهگیری شامل تاریخ تحویل و محل تحویل کتاب است.     
 
ثبت‌نام خرید اینترنتی کتاب در سه مرحله
معاون توسعه منابع و پشتیبانی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: ثبت‌نام در سه مرحله صورت می‌گیرد؛ یعنی ابتدا تا پایان تیر‌ماه که مربوط به دانش‌آموزان پذیرفته شده در مقطع پیش‌دانشگاهی و 20 شهریور تا 10 مهر‌ماه، مربوط به دانش‌آموزانی است که در مرحله نخست ثبت‌نام نکرده‌اند.
 
طلایی در ادامه اظهار کرد: برای رفاه حال دانش‌آموزان، شماره تلفن همراه یا نشانی ایمیل آنها برای دریافت کد رهگیری در مراحل ثبت اخذ می‌شود. داوطلبان ورود به دانشگاه یا دبیران متقاضی دریافت کتاب‌های مقطع پیش‌دانشگاهی نیز می‌توانند از این سامانه برای دریافت کتاب به‌صورت تک جلدی استفاده کنند.
 
وی تأکید کرد: در هنگام تحویل کتاب به دانش‌آموزان در مدرسه، هیچ‌گونه وجهی از سوی دانش‌آموزان و یا خانواده‌های ‌آنان پرداخت نخواهد شد.  



کنترل، نظارت و ارتباط بین ثبت‌نام و توزیع
در ادامه این نشست،‌ لیدا نیک‌روش، سرپرست اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی نیز گفت: کنترل، نظارت و ارتباط بین ثبت‌نام و توزیع، از بزرگ‌ترین اهداف ایجاد سامانه توزیع کتاب الکترونیکی است.
 
وی افزود: دانش‌آموزانی که در اواسط سال تحصیلی ثبت‌نام می‌کنند، می‌توانند از طریق فروشگاه‌های وزارت آموزش و پروش به خرید کتاب اقدام کنند. توزیع الکترونیکی کتاب‌های درسی برای همه مقاطع تحصیلی برای سال‌های آتی برنامه‌ریزی شده است. در نظر داریم، تحویل کتاب از طریق کتابفروش‌های وزارتخانه نیز صورت گیرد. دانش‌آموزان بر‌اساس این برنامه می‌توانند گزینه فروشگاه را هنگام ثبت‌نام در سامانه انتخاب کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها