سه‌شنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰
غلامی جلیسه: جشنواره کتاب زیبا را با همکاری خانه هنرمندان برگزار می‌کنیم/ سرسنگی: کتابخانه تخصصی هنر در سال جاری افتتاح می‌شود

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب در نشست امضای تفاهمنامه همکاری میان این مؤسسه و خانه هنرمندان ایران، گفت: می‌کوشیم با همکاری خانه هنرمندان ایران جشنواره کتاب زیبا را با هدف توجه به جنبه‌های هنری و وضعیت فیزیکی کتاب برگزار کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) نشست امضای تفاهمنامه همکاری مشترک خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب امروز (25 فروردین‌ماه) با حضور مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب در محل خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

مجید غلامی جلیسه در این مراسم اظهار کرد: تعامل و هم‌افزایی با نهادها، کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی، دانشگاه‌ها و اُرگان‌های مختلفی که به‌نوعی با کتاب سروکار دارند از جمله وظایف تعریف‌شده مؤسسه خانه کتاب در سال 93 است؛ در این زمینه خانه کتاب می‌کوشد از ظرفیت‌های این نهادها و کتابخانه‌ها بهره‌مند شود.

وی افزود: ارتباط با خانه هنرمندان به‌عنوان یکی از مؤسسات فعال و شناخته‌شده برای صنف هنرمند، برای ما به‌دلیل شباهت‌های ذاتی که با مؤسسه خانه کتاب دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، جناب سرسنگی از این پیشنهاد استقبال کردند و در پایان سال 93 بسترسازی‌های خوبی در این زمینه صورت گرفت.

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب ادامه داد: بدون تردید خانه هنرمندان و خانه کتاب اهداف خاص خودشان را دارند اما اشتراکاتی نیز میان این اهداف وجود دارند که می‌توانند مسیر تعالی هر دو  خانه را فراهم کنند در نتیجه تصمیم به امضای تفاهمنانه گرفته شد.

غلامی جلیسه افزود: برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها با موضوع هنر و محوریت کتاب، انتشار آثار و برنامه‌هایی از این دست،  از جمله مفاد این تفاهمنامه به‌شمار می‌آیند. همچنین در حوزه برپایی جشنواره کتاب زیبا دست یاری به سوی خانه هنرمندان دراز کردیم که خانه هنرمندان به‌عنوان یکی از ارکان‌های اصلی این جشنواره به ما در برگزاری این جشنواره کمک خواهد کرد تا به جنبه‌های هنری و وضعیت فیزیکی کتاب در سال جاری پرداخته شود.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در پایان سخنانش گفت: امسال خانه کتاب در بخش کمیته جنبی نمایشگاه کتاب تهران سالن کتاب و هنر را راه‌اندازی خواهد کرد. در این سالن برنامه‌های کتاب‌محور با موضوع هنر ارائه خواهد شد. خانه هنرمندان می‌تواند در این زمینه کمک خوبی به ما بکند.

در بخش دیگر این مراسم مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: ما در خانه هنرمندان به امضای تفاهمنامه همکاری با مؤسسات مختلف اقدام کرده‌ایم؛ آخرین تفاهمنامه با مجموعه سعدآباد منعقد شده است. چند مورد دیگر تفاهمنامه وجود دارند که به‌زودی امضا می‌شوند.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: بنا بر تجربه اندکی که در حوزه فرهنگی دارم، به نظر می‌رسد یکی از مشکلات فرهنگی کشور ما این است که مراکز فرهنگی ما هنوز نتوانستند ارتباط خوبی با یکدیگر برقرار کنند. در کشور مراکز فرهنگی متعددی وجود دارد اما متاسفأنه در مدیریت کلان فرهنگی نتوانسته‌ایم این مراکز را به یکدیگر وصل کنیم تا از یکدیگر تغذیه کنند بنابراین شاهد موازی کاری‌های بسیار زیادی در کشور هستیم.

سرسنگی با اشاره به اهداف امضای تفاهمنامه همکاری میان خانه هنرمندان ایران و خانه کتاب گفت: این دو خانه به این درک رسیده‌اند که می‌توانند از ظرفیت‌های یکدیگر در راستای هم‌افزایی استفاده کنند. به عقیده من فرق نمی‌کند که در این تفاهمنامه خانه کتاب منتفع شود یا خانه هنرمندان بلکه آنچه مهم است این است که فرهنگ کشور سود ببرد.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان این‌که در کشور یک مدیریت کلان فرهنگی استراتژیک مدبر وجود ندارد که مراکز فرهنگی حوزه‌های مختلف را به یکدیگر متصل کند، اظهار کرد: امیدواریم تعداد تفاهمنامه‌های فرهنگی میان مراکز فرهنگی افزایش پیدا کند و همزمان اتفاقات اجرایی خوبی درپی داشته باشند.

وی با بیان این‌که ملتی که کتاب ندارد هیچ ندارد، ادامه داد: تجارب و آمار نشان می‌دهد که هر کشوری که سرانه کتابخوانی قابل قبولی دارد جزو کشورهای مترقی و توسعه یافته است. اما کشورهایی که به کتاب اهمیت نمی‌دهند کشورهایی‌ هستند که هیچ وقت از توسعه فرهنگی سیاسی اقتصادی و... برخوردار نمی‌شوند.

سرسنگی ادامه داد: مسئولان باید قبول کنند که سرانه کتابخوانی بسیار پایین‌تر از حد استاندارد است همچنین مسئولان باید شهامت این را داشته باشند که روزی اقرار کنند در حوزه کتاب و کتابخوانی غفلت کرده‌ایم. متأسفانه در این سال‌ها حرکت جدی مستمر و مفهوم‌داری در حوزه کتاب و کتابخوانی انجام نشده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران با بیان این‌‌که کتاب را باید به زندگی مردم بُرد و باید کتاب را همراه مردم کرد، عنوان کرد: ما در خانه هنرمندان در حوزه‌های مختلف کار کرده‌ایم اما در حوزه کتاب و کتابخوانی کار زیاد مهمی تاکنون انجام نداده‌ایم.

وی در پایان از افتتاح نخستین کتابخانه تخصصی هنر در خانه هنرمندان ایران خبرداد و گفت: می‌کوشیم در سال 94 موضوع کتابخوانی و اهمیت آن را جزو اولویت‌های خانه هنرمندان قرار دهیم. در این راستا برنامه‌های متعددی مانند نقد و خوانش کتاب برگزار خواهیم کرد. در سال 94 به یُمن محبتی که همکاران خانه کتاب به ما داشته‌اند به آقای غلامی‌جلیسه قول می‌دهیم که به سهم خودمان در خانه هنرمندان در حوزه کتاب و کتابخوانی تلاش کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها