پنجشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲
مؤمنی شریف: انتخاب «سرهنگی» به‌عنوان چهره برتر با اجماع نامزدها همراه بود/ قدردانی از چهره‌های برجسته فرهنگی سال ۹۳

محسن مؤمنی شریف، رئیس حوزه هنری در برنامه گرامیداشت 20 فروردین «روز هنر انقلاب اسلامی» گفت: انتخاب مرتضی سرهنگی به عنوان چهره برتر سال 93 در عرصه هنر انقلاب اسلامی با اجماع چهار تقدیر شده دیگر یعنی ابراهیم حاتمی‌کیا، نرگس آبیار، مسعود نجابتی و فاضل نظری انجام شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) رئیس حوزه هنری در مراسم«20 فروردین روز هنر انقلاب اسلامی» که عصر دیروز 19 فروردین در تالار سوره مهر حوزه هنری برگزار شد عنوان کرد: در آستانه میلاد با سعادت و مبارک حضرت فاطمه زهرا(س) قرار داریم. در این ایام با ولادت مسیح زمانمان حضرت روح‌الله رضوان‌الله تعالی علیه مواجهیم؛ شخصیتی که نه تنها به جامعه ما که به دنیای امروزی حیاتی دوباره بخشید و هویتی به ما داد. به قول خودشان فتح و فتوح انقلاب اسلامی تحولی بود که در مردم ایران به وجود آمد و انسانی به جهان معرفی شد که انسان نمونه است و می‌توان از آن تأسی کرد و شهید عزیز ما مرتضی آوینی نمونه‌ای از آن انسان‌ها بود که انقلاب اسلامی معرف اوست. یاد او را امروز گرامی می‌داریم.
 
وی در فرازی دیگر از سخنانش درباره مرتضی آوینی گفت: او در حیات این دنیایی‌اش به ادبیات و هنر ما به ویژه در روزگاری که هنر و ادبیات ما در غربت بود بسیار کمک کرد و از آن پشتیبانی کرد و آثار شریفش مشوق دیگران شد و همچنین با شهادت ایشان نه تنها این مسیر پایان نیافت که آغاز این راه بود. پس از شهادت مرتضی آوینی نهال ادبیات انقلاب اسلامی از اندیشه‌های آن بزرگوار مایه گرفت و افتخار می‌کنیم که هنر انقلاب امروز درخت تنومندی شده است که می‌توانیم به آن ببالیم.
 
نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» ادامه داد: به جاست که امروز از همه هنرمندان انقلاب اسلامی یادی کنیم؛آنهایی که امروز در میان ما نیستند. از بزرگترین آنها که حق عظیمی بر گردن انقلاب اسلامی دارد یعنی مرحوم استاد اوستا تا آخرینشان یعنی استاد مشفق کاشانی که در روزهای آخر سال گذشته ما را ترک کردند و از میان ما رخت بربستند. امیدوارم کارهایی که ما و دوستانمان انجام می‌دهیم صدقه‌ای جاری برای استادان و برای خودمان باشد.
 
مؤمنی اضافه کرد: سال گذشته در چنین مجلسی قول دادم و گفتم سال آینده در چنین روزی چهره برجسته هنر انقلاب اسلامی در سال 93 معرفی می‌شود و این کار بیشتر فرصتی است که ببینیم چه کرده‌ایم و کارهایی که انجام پذیرفته چگونه بوده. امیدوارم همیشه این توفیق را داشته باشم تا به قول‌هایی که می‌دهم عمل کنم. مسئولان حوزه هنری امسال با توجه به معیارهایی که داشتند، در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی افرادی را معرفی کردند. از این میان در داوری اولیه عده‌ای کم شدند و از میان چهل و چند نفر به 11 نفر رسیدیم. در جلسات بعدی در خدمت دوستان دیگر بحث کردیم که نهایتاً به پنج نفری که به عنوان نامزد انتخاب شدند رسیدیم.
 
مؤمنی توضیح داد: معیارهای اعلام شده ما مشخص بودند. نخستین معیاری که برایمان اهمیت داشت این بود که صاحبان آثار هنری انقلاب اسلامی باید همه معیارهای انقلاب اسلامی را در زمینه‌های آگاهی بخشی، امیدآفرینی و مردمی بودن، حمایت از استقلال کشور و استکبار ستیزی، و کرامت‌های اخلاقی رعایت کرده باشد. موضوع دیگر بحث مخاطب شناسی و پر مخاطب بودن این آثار بود که اهمیت داشت. زحماتی در رشته‌هایی مختلف انجام و آثار سترگی خلق می‌شود اما این نکته اهمیت دارد که مردم هنر دوستمان از این آثار چگونه استقبال می‌کنند. نکته دیگر به چگونگی نگاه و کشف زیبایی‌های مفاهیم انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بود که مورد تکریم و توجه قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: ما امسال در همه رشته‌ها یک نامزد نداشتیم و از یک مرحله به بعد رشته‌های هنری برایمان اهمیت نداشت و چهره‌ها برایمان مهم بود. در حوزه سینما دو نفر معرفی شدند که یکی ابراهیم حاتمی‌کیا و دیگر نرگس آبیار بود. جایگاه ابراهیم حاتمی‌کیا در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس جایگاهی غیر قابل انکار است و فیلم «چ» به موضوعی پرداخته بود که موضوع حساسی بود و در اتفاقاتی که در کردستان رخ می‌دهد مرز بین مردم و ضد انقلاب را به درستی مشخص کرد و جایگاه رهبری انقلاب در حل بحران‌ها نیز در این اثر به خوبی نشان داده شد. این اثر هم مورد توجه مخاطبان سینما و هم مردم قرار گرفت. کار دیگر فیلم «شیار 143» بود که خانم آبیار آن را کارگردانی کردند. دومین کار سینمایی‌شان هم مورد توجه مردم و خواص قرار گرفت. در حوزه هنرها تجسمی به استاد مسعود نجابتی رسیدیم که مردم با آثار ایشان آشنایند. خودشان هم آثار خوبی خلق کرده‌اند. سال گذشته در روزگاری که به ساحت پیامبر اکرم(ص) جسارت شده بود در حوزه کاری خودشان اثر درخشانی ارائه دادند و در رسانه‌های مختلف همسو، چه در ایران و چه خارج از کشور کارشان مورد قبول قرار گرفت.
 
رئیس حوزه هنری یادآور شد: جناب فاضل نظری در حوزه شعر انقلاب اسلامی شخصیتی بودند که جزو این پنج نفر انتخاب شدند. ایشان در سال‌های اخیر آثارشان به عنوان رویش‌های ادبیات انقلاب اسلامی مورد توجه مردم قرار گرفت. شعر ایشان به لحاظ محتوا و قوت شعری در اوج است و به لحاظ زیبایی‌شناسی هم نمونه است. سال گذشته فقط یکی از کتاب‌های ایشان به نام «ضد» 10 بار تجدید چاپ شد. در روزگاری که تیراژ کتاب شعر کمتر از هزار نسخه است شعر شاعران انقلاب ده‌ها بار چاپ می‌شود. یکی دیگر از نامزدهای ما مرتضی سرهنگی بود. درباره جایگاه مرتضی سرهنگی باید گفت که ایشان درباره آنچه به عنوان ادبیات پایداری و مقاومت نام می‌بریم زحمت زیادی کشیدند. حتماً در جلسه‌ای دیگر که درباره آثار و شخصیت جناب سرهنگی که در نکوداشتی که شاگردانشان برایشان تدارک می‌بینند بیشتر صحبت خواهیم کرد. تنها به همین نکته می‌توان اذعان داشت که در 700 کتابی که در زمینه ادبیات مقاومت در حوزه هنری چاپ شد آقای سرهنگی نقشی کمتر از مؤلف نداشتند به ویژه در بخشی از آثار که آثار پرآوازه‌ایی هستند. اگر ایشان می‌خواستند از اخلاص دوری کنند باید نامشان روی جلد همه کتاب‌ها چاپ می‌شد.
 
در برنامه «گرامیداشت روز هنر انقلاب» از 18 چهره هنری سال 93 نیز قدردانی شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها